از تعزیه تا تئاتر نو ژاپن در یک کتاب

اقتصاد ایران: حسین فدایی حسین در کتاب جدید خود با عنوان "تجلی دین در نمایش شرق و غرب" تلاش دارد به تاثیر تفاوت دیدگاه دینی در شکل‌گیری نمایش مذهبی در شرق و غرب بپردازد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کتاب «تجلی دین در نمایش شرق و غرب»، اثری از حسین فدایی حسین در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید و راهی بازار نشر شد. 

0در این کتاب که پژوهشی درباره مطالعه تاثیر دین در نمایش است، تفاوت دیدگاه دینی و مذهبی در مسیحیت و جامعۀ غربی نسبت به اسلام یا بودیسم در جوامع شرقی بررسی می‌شود. در ادامه به این موضوع پرداخته می‌شود که چگونه تفاوت دیدگاه دینی در شرق و غرب تأثیری متفاوت در شکل‌گیری و ساختار نمایش مذهبی در غرب، مثلاً نمایش‌های مذهبی قرون‌ وسطی در کشورهای اروپایی، تعزیه در ایران یا تئاتر نوی ژاپن در شرق داشته است.

 به بیانی دیگر، در این کتاب به تفاوت تفکر دینی در شرق و غرب، شخصیت‌ها، مضامین و حتی شکل و قالب آثار نمایشی نشات گرفته از مسیحیت، اسلام و بودیسم که باعث تفاوت در مضمون و عناصر مختلف شکل‌دهندۀ تئاتر مذهبی قرون‌ وسطی اروپا، تعزیۀ ایران و تئاتر نوی ژاپن شده، می‌پردازد.

 سپس تعاریفی از دین و البته ادیان مورد بحث این تحقیق مسیحیت، اسلام و بودیسم و رابطه و مطابقت میان آنان، کلیاتی در خصوص هنر دینی و نمایش مذهبی، بررسی اجمالی سه گونۀ نمایش مذهبی متأثر از سه دین مورد بحث یعنی نمایش مذهبی (قرون وسطی ) متأثر از مسیحیت، (تعزیه) متأثر از اسلام و (تئاتر نوی) ژاپن صحبت به میان آمده است.

سرفصل‌های «تجلی دین در نمایش شرق و غرب» به شرح زیر است؛ «دین، هنر و هنر دینی»، «ادیان مورد تحقیق، دلایل و ضرورت‌ها»، «نگاه تطبیقی به ادیان»، «رابطه دین و هنر؛ هنر دینی»، «نمایش دینی»، «مقدماتی پیرامون نمایش دینی»، «نمایش دینی، ویژگی‌ها و عناصر»، «نمایش دینی در غرب و شرق»، «مسیحیت و نمایش در قرون وسطی»، «تعزیه، نمایش قدسی – ایرانی» و «ذن- بودیسم و تئاتر نو ژاپن». در پایان کتاب نیز «سخن پایانی» و «کتاب‌نامه» گنجانده شده است. 

جوانان و بزرگسالان علاقه‌مند به پژوهش در حوزه‌ نمایش و دین از مخاطبان اصلی این کتاب خواهند بود. 

«تجلی دین در نمایش شرق و غرب» با شمارگان 500 نسخه، در 180 صفحه و با قیمت 185 هزار تومان در بازار نشر موجود است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ