بیش از ۹ هزار کردستانی تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفتند

اقتصاد ایران: سنندج_معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش کردستان گفت: تعداد ۹ هزار و ۲۲۰ نفر کردستانی تحت پوشش قرار گرفته اند.

گلبهار خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گزارشی از اهم اقدامات حوزه سوادآموزی استان در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در راستای شناسایی، جذب، کلاس گذاری، آموزش، نگهداشت و هم چنین برگزاری امتحانات پایانی سواد آموزان ارائه کرد و با بیان اینکه در مجموع از ۱۴ هزار و ۴۴۹ نفر حجم استان، تعداد ۹ هزار و ۲۲۰ نفر تحت پوشش قرار گرفته اند، اظهار کرد: عملکرد استان در تحت پوشش قرار دادن سوادآموزان ۶۶.۶ درصد است.

وی گفت: در دوره سوادآموزی تعداد هزار و ۹۴۹ نفر، در دوره انتقال ۵ هزار و ۱۲۱ نفر و در دوره تحکیم نیز تعداد ۲ هزار و ۱۵۰ ۲۱۵۰ نفر ثبت نام کرده‌اند.

فعالیت ۸۰۸ کلاس سوادآموزی در کردستان

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان مجموع کلاس‌های سوادآموزی استان را ۸۰۸ کلاس عنوان کرد و گفت: در سال تحصیلی جاری تعداد هشت هزار و ۲۰۶ نفر زن و ۹۲۰ نفر مرد در کلاس‌های سوادآموزی ثبت نام و تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار گرفته‌اند.

خسروی در ادامه گزارشی از امتحانات پایانی سواد آموزان نیز ارائه کرد و با بیان اینکه تا کنون آزمون پایانی تعداد ۳ هزار و۷۰۶ نفر از سوادآموزان استان انجام و یا در حال برگزاری است، اظهار کرد: امتحانات سایر کلاس‌ها و سوادآموزان نیز به محض اتمام زمان آموزش تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۳ برگزار و نتایج آن اعلام و کارنامه قبولی افراد تحویل سواد آموزان خواهد شد.

وی افزود: در راستای برنامه نظارتی، بر اساس برنامه امتحانات، اعضای گروه بهبود کیفیت سوادآموزی استان و شهرستان‌ها و مناطق بر فرایند امتحانات نظارت و در بازدیدهای حضوری، روند کمی و کیفی امتحانات ارزیابی می‌شود.

عدم دسترسی کامل به آمار افراد بی‌سواد و کم‌سواد از چالش‌های حوزه سوادآموزی کردستان

وی در بخش دیگری از سخنان خود مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی این حوزه را تشریح کرد و عدم دسترسی کامل به آمار اسمی و مکانی افراد بی‌سواد و کم‌سواد، پراکندگی بی‌سوادان باقی مانده در مناطق شهری و به خصوص روستایی، عدم رغبت و انگیزه کافی سواد آموزان برای یادگیری، ثبت نام و شرکت در کلاس و مخالفت اعضای خانواده‌ها از حضور افراد بی‌سواد در کلاس‌ها، تقاضا محور نبودن سوادآموزی، حضور کم رنگ سواد آموزان در کلاس‌های درس و غیبت‌های مکرر، عدم شرکت سوادآموزان در امتحانات پایانی‌، تداخل زمان برگزاری کلاس و به ویژه امتحانات با فصل کاری سوادآموزان و عدم بسته‌های تشویقی مستمر از طریق نهادها جهت نگهداشت سوادآموزان در کلاس را از اهم مشکلات بر شمرد.

معاون سوادآموزی استان همچنین به تشریح برنامه‌های سواد آموزی در سال ۱۴۰۳ پرداخت و برنامه‌های جاری در حوزه مأموریت‌های تکلیفی و دنبال کردن طراحی اساسنامه‌ای را دو هدف سازمان در سال جاری عنوان کرد.

خسروی گفت: در برنامه‌های جاری، تغییر رویکرد به مدرسه‌محوری است، مدرسه کانون تحول و تربیت محله است، با پراکندگی مدارس در سطح کشور، مدرسه‌محوری می‌تواند به تحقق اهداف نهضت کمک کند و مدیران مدارس مسئول این کار خواهند بود و تصمیم می‌گیرند چگونه با افراد بی‌سواد در محل خود برخورد کنند و با چه روش‌هایی آنها را باسواد کنند و برای این منظور، سرانه نهضت برای مدل مدرسه‌محوری افزایش سه برابر خواهد داشت.

استفاده از ظرفیت‌های مردمی در سوادآموزی

وی به معرفی برنامه‌های جدید سازمان در سال ۱۴۰۳ پرداخت و با بیان اینکه در برنامه‌های سال جاری، اولویت استفاده از ظرفیت‌های مردمی است، نهضت دانش‌آموزی، نهضت اولیا و مربیان، معلمان و نیروهای جهادی، روستای با سواد، سواد قرآن پایه، سواد آسان و مراکز یادگیری محلی را از جمله طرح‌های جدید سواد آموزی در سال جاری عنوان کرد که جزئیات اجرایی شدن آن اعلام خواهد شد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان خواستار همراهی دستگاه‌های مختلف در جهت تحقق برنامه‌های ابلاغی سوادآموزی استان کردستان شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ