نگرانی برای ۶ هزار سال تاریخ در مرکزی/ با متعرضین برخورد می‌شود

اقتصاد ایران: اراک- مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: محوطه باستانی و تپه تاریخی ۶ هزار ساله قلعه نو دارای آثاری تاریخی است که توسط افراد سودجو با بولدوزر خاکبرداری شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود مرادی نراقی اظهار کرد: پرونده و گزارشات مربوط به تعرض به تپه تاریخی قلعه نو، تهیه و برای برخورد با متعرضین به این اثر تاریخی به دستگاه‌های قضائی اعلام شد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: نگران تخریب این محوطه ۶ هزار ساله باستانی هستیم، این تپه و داده‌های آن در استان مرکزی بسیار خاص است.

مرادی نراقی بیان کرد: داده‌های این تپه متعلق به فرهنگ و تمدنی از حدود ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد تا حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد وجود داشته اما در برخی مناطق احتمال دارد که در اوایل سال ۲۶۰۰ یا ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد ناپدید شده باشد و باید اذعان کرد این تمدن برای زمان قابل توجهی در ایران سکونت داشته‌است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه این تپه تاریخی مورد تعرض واقع شده افزود: در حال رسیدگی و اقدامات قانونی در چارچوب تعقیب متخلفان هستیم.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه با هر تعرض سهوی یا عمدی به آثار تاریخی برخورد قانونی و قاطع می‌شود، بیان کرد: در صورت تخلف و آسیب رساندن به تپه‌های تاریخی برخورد قانونی با آنها صورت می‌گیرد.

تپه قلعه نو مربوط به هزاره یک و دو قبل از میلاد است و در شهرستان اراک، بخش مرکزی، دهستان معصومیه روستای قلعه نو واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۶۱۲۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ