آداپالن چیست و چگونه باید استفاده شود؟

اقتصاد ایران: آداپالن برای درمان آکنه بزرگسالان و کودکان 12 سال و بالاتر استفاده می شود و در دسته ای از داروها به نام ترکیبات شبه رتینوئید قرار دارد. این دارو با جلوگیری از ایجاد جوش در زیر سطح پوست عمل می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدلاین پلاس، آداپالن برای درمان آکنه بزرگسالان و کودکان 12 سال و بالاتر استفاده می شود و در دسته ای از داروها به نام ترکیبات شبه رتینوئید قرار دارد. این دارو با جلوگیری از ایجاد جوش در زیر سطح پوست عمل می کند.

آداپالن چگونه باید استفاده شود؟

آداپالن تجویزی به صورت ژل، محلول (مایع)، لوسیون، کرم و یک سواب دارویی برای استفاده روی پوست عرضه می شود.

آداپالن بدون نسخه به صورت ژل استفاده می شود. این دارو معمولا یک بار در روز قبل از خواب استفاده می شود.

دستورالعمل های روی برچسب نسخه یا برچسب بسته را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید هر قسمتی را که متوجه نمی شوید توضیح دهد.

آداپالن را دقیقاً طبق دستورالعمل استفاده کنید. کمتر یا بیشتر از آن استفاده نکنید یا بیشتر از آنچه پزشکتان تجویز کرده یا روی بسته بندی ذکر شده است استفاده نکنید. استفاده از آداپلن بیشتر از مقدار توصیه شده باعث تسریع یا بهبود نتایج نمی شود، اما ممکن است پوست شما را تحریک کند.

آداپالن آکنه را کنترل می کند اما آن را درمان نمی کند. آکنه شما ممکن است در طول چند هفته اول درمان بدتر شود و ممکن است 8 تا 12 هفته یا بیشتر طول بکشد تا شما فواید کامل آداپالن را احساس کنید. در هفته های اول درمان، آداپالن ممکن است جوش هایی را که قبلاً دیده نشده بود به سطح پوست بیاورد. حتی اگر آکنه شما بدتر شد یا در ابتدا بهبود چندانی مشاهده نکردید، به استفاده از آداپالن ادامه دهید.

آداپالن را روی پوستی که دچار آفتاب سوختگی، ترک خوردگی یا پوشیده از اگزما شده است، استفاده نکنید. اگر هر یک از این شرایط را دارید، تا زمانی که پوست شما بهبود نیافته است، آداپالن را استفاده نکنید.

مراقب باشید که آداپالن در چشم، بینی، دهان یا واژن شما وارد نشود. اگر آداپالن وارد چشمتان شد، چشمان شما ممکن است قرمز، تحریک شده یا متورم شود.

پوست شما ممکن است در طی 2 تا 4 هفته اول درمان خشک یا تحریک شود. اگر پوست شما در هر زمانی در طول درمان دچار گزش، سوختگی یا تحریک شد، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است پزشک به شما بگوید که برای رفع خشکی از مرطوب کننده استفاده کنید یا به شما بگوید که آداپالن را کمتر استفاده کنید.

برای استفاده از کرم، ژل، لوسیون، محلول یا ژل، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • پوست آسیب دیده را به آرامی با یک صابون ملایم یا پاک کننده بدون صابون بشویید و با یک حوله نرم خشک کنید. از پاک کننده های خشن استفاده نکنید و پوست خود را به شدت پاک نکنید. از پزشک یا داروساز خود بخواهید که یک پاک کننده ملایم را توصیه کند.
  • اگر از ژل یا کرم آداپالن استفاده می کنید، با انگشتان خود یک لایه نازک از دارو را روی ناحیه آسیب دیده پخش کنید. اگر از ورقه استفاده می کنید، آن را از کیسه فویل بردارید و به آرامی ناحیه آسیب دیده را پاک کنید. اگر از محلول استفاده می کنید، یک لایه نازک را با استفاده از یک سواب پنبه ای تمیز یا اعمال کننده دیگر روی ناحیه آسیب دیده بمالید. اگر از لوسیون استفاده می کنید، بالای پمپ را 3 تا 4 بار فشار دهید تا دارو روی کف دست شما خارج شود و یک لایه نازک از دارو را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. آداپالن باید روی کل ناحیه آسیب دیده اعمال شود، نه تنها روی یک جوش یا نقطه.
  • ممکن است در محلی که آداپالن زده اید کمی گرما یا سوزش احساس کنید. این احساس طبیعی است و باید در مدت کوتاهی خود به خود برطرف شود.

کاربردهای دیگر این دارو

این دارو ممکن است برای مصارف دیگر تجویز شود. از دکتر و یا داروساز خود برای اطلاعات بیشتر بپرسید.

چه اقدامات احتیاطی خاصی را باید رعایت کنم؟

قبل از مصرف آداپالن:

  • اگر به آداپالن، هر داروی دیگر یا هر ماده ای در محصولات موضعی آداپالن حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. از داروساز خود لیستی از مواد تشکیل دهنده را بخواهید.
  • به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی و محصولات گیاهی را مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید.
  • اگر اگزما یا هر بیماری پوستی دیگری دارید یا تا به حال داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید یا در دوران شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در دوران استفاده از آداپالن باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر در حین استفاده از آداپالن شیر می دهید، کمترین مقدار را روی پوست بمالید و مستقیماً روی نوک پستان و آرئول (ناحیه رنگی اطراف هر نوک پستان) قرار ندهید.
  • برنامه ریزی کنید که از قرار گرفتن غیرضروری یا طولانی مدت در معرض نور واقعی و مصنوعی خورشید (تخت های برنزه کننده و لامپ های آفتابی) خودداری کنید و از لباس های محافظ، عینک آفتابی و ضد آفتاب استفاده کنید، به خصوص اگر به راحتی آفتاب سوخته می شوید. آداپالن ممکن است پوست شما را به نور خورشید یا اشعه ماوراء بنفش حساس کند.
  • باید بدانید که آب و هوای شدید، مانند باد و سرما، ممکن است آزاردهنده باشد.
  • در مورد تمام محصولات پوستی که استفاده می کنید، از جمله صابون ها، پاک کننده ها، مرطوب کننده ها و لوازم آرایشی، به پزشک خود اطلاع دهید. بسیاری از محصولات مراقبت از پوست می توانند پوست شما را تحریک کنند، اگر آنها را با آداپالن استفاده کنید، به خصوص آنهایی که خشن هستند، پوست را خشک می کنند.
  • در طول درمان با این دارو از موم داغ برای از بین بردن موهای ناخواسته از ناحیه ای که با آداپالن درمان می کنید استفاده نکنید.


چه دستورات غذایی خاصی را باید رعایت کنم؟

مگر اینکه پزشک به شما دستور دیگری بدهد، رژیم غذایی عادی خود را ادامه دهید.

اگر یک نوبت را فراموش کردم چه باید بکنم؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و برنامه دوز منظم خود را ادامه دهید. برای جبران دوز فراموش شده، دو دوز مصرف نکنید.

عوارض جانبی آداپالن

آداپالن ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. علائم زیر احتمالاً در طی 2 تا 4 هفته اول درمان روی پوست شما تأثیر می گذارد. اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • سرخی
  • پوسته پوسته شدن
  • خشکی
  • سوزش
  • درد در محل استفاده شده

برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا درمان فوری پزشکی دریافت کنید:

  • کهیر، خارش، تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • تورم چشم ها، صورت، لب ها، زبان یا گلو

آداپالن ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. در صورت بروز هرگونه مشکل غیرعادی در حین مصرف این دارو با پزشک خود تماس بگیرید.

در مورد نگهداری و دفع این دارو چه چیزهایی باید بدانم؟

این دارو را در ظرفی که در آن آمده، محکم بسته و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. آن را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت اضافی (نه در حمام) نگهداری کنید.

داروهای غیر ضروری باید به روش های خاصی دور ریخته شوند تا اطمینان حاصل شود که حیوانات خانگی، کودکان و سایر افراد نمی توانند آنها را مصرف کنند. با این حال، نباید این دارو را داخل توالت بریزید. درعوض، بهترین راه برای دور انداختن داروهای خود از طریق برنامه پس گرفتن دارو است. با داروساز خود صحبت کنید یا با بخش زباله/بازیافت محلی خود تماس بگیرید تا در مورد برنامه های بازپس گیری دارو مطلع شوید.

مهم است که تمام داروها را از دید و دسترس کودکان دور نگه دارید، زیرا بسیاری از ظروف (مانند قرص های هفتگی و قطره های چشمی، کرم ها، چسب ها و ...) در برابر کودک مقاوم نیستند و کودکان خردسال می توانند آنها را به راحتی باز کنند. برای محافظت از کودکان خردسال در برابر مسمومیت، همیشه درپوش‌های ایمنی را قفل کنید و فوراً دارو را در مکانی امن قرار دهید؛ جایی که بالا و دور و دور از دید و دسترس آنها باشد.

اجازه ندهید دیگران از داروهای شما استفاده کنند. هر سوالی در مورد پر کردن مجدد نسخه خود دارید از داروساز خود بپرسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ