موافقت با پیشنهاد عفو ۶۲ نفر از زندانیان استان کرمان

اقتصاد ایران: کرمان- رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در راستای اجرای دستورات ریاست قوه قضاییه و سیاست مقنن مبنی بر حبس زدایی، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون، با پیشنهاد عفو ۶۲ نفر موافقت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی صبح شنبه در جمع خبرنگاران، به تشریح اقدامات دادگستری استان کرمان از ابتدای سال جاری تاکنون، در رابطه با کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها پرداخت.

وی اظهار کرد: در حال حاضر شوراهای حل اختلاف در اکثر زندان‌های سطح استان کرمان راه اندازی شده و عملکرد مثبت و مؤثری به همراه داشته‌اند.

حمیدی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تعداد ۹۸۹ فقره پرونده جهت صلح و سازش به شوراهای حل اختلاف ویژه زندان‌ها وارد و ۹۸۳ فقره مختومه شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: از این تعداد ۸۲۰ مورد با مصالحه خاتمه یافته که سرجمع، آزادی ۳۵۱ نفر را به همراه داشته است.

وی سپس تاکید کرد: قضات استان کرمان اقدام به صدور آرا شامل ۱۱۷ مورد آزادی مشروط، ۹۱۷ فقره قرار تعلیق تعقیب و ۸۷ مورد قرار تعویق صدور حکم کرده‌اند.

حمیدی گفت: همچنین قضات ۳۳۴ مورد تعلیق مجازات و یک هزار و ۳۸۵ مورد استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس را صادر کرده‌اند.

این مقام قضائی ادامه داد: قضات سراسر استان مجازات‌های جایگزین از قبیل الزام به خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، دوره مراقبت و محرومیت از حقوق اجتماعی و ۹۸ مورد نظام نیمه آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی و … صادر کرده‌اند.

وی در ادامه به بازدید مستمر از زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها توسط قضات سراسر استان کرمان اشاره کرد.

حمیدی خاطرنشان کرد: در راستای حفظ حقوق شهروندی از ابتدای سال تاکنون رؤسا، دادستان‌ها و قضات سراسر استان بیش از ۸۷۷ مرتبه از زندان‌های استان بازدید و به مشکلات مددجویان رسیدگی کرده‌اند.

رئیس شورای قضائی استان کرمان گفت: همچنین از ابتدای سال تاکنون تعداد ۲ نفر از محکومین قصاص نفس با ورود و اقدامات سازشی شوراهای حل اختلاف از اعدام رهایی یافته‌اند و پرونده آنان منتهی به صلح و سازش شده است.

حمیدی برگزاری مستمر جلسات ویدئو کنفرانس با رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضائی و زندان‌های سراسر استان کرمان را از جمله اقدامات در این حوزه ذکر کرد

وی افزود: همچنین ارتباط ویدئویی با تعدادی از زندانیان در جهت رفع مشکلات پیرامونی و عندالزوم ارشاد قضائی انجام شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در خصوص اقدامات ستاد دیه و انجمن حمایت از زندانیان نیازمند نیز گفت: تعداد ۶۷ نفر از زندانیان کرمان با حمایت‌های مالی خیران و ستاد دیه آزاد شده‌اند.

حمیدی ادامه داد: همچنین ۱۳ نفر دیگر با پیگیری‌ها و حمایت مالی انجمن حمایت از زندانیان کرمان، از زندان آزاد شده‌اند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تشدید بازدید از کانون اصلاح و تربیت توسط قضات ویژه رسیدگی به جرایم اطفال و بررسی مشکلات آنها از نزدیک را از دیگر اقدامات مؤثر در این حوزه یاد کرد.

وی یادآور شد: جلسات متعددی با حضور دادستان‌های سراسر استان کرمان به منظور ایجاد وحدت رویه و همچنین پیگیری مصوبات برگزاری جلسه توجیهی ویژه مدیران دفاتر قضات برگزار شده است.

حمیدی ادامه داد: این اقدامات در راستای اطلاع رسانی به خانواده‌ها و پذیرش مدارک در اسرع وقت جهت فراهم کردن امکان معرفی کفیل و تدارک وثیقه بوده است.

قاضی القضات استان کرمان بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۴ جلسه کمیسیون عفو استان تشکیل شده است.

حمیدی افزود: ۱۴۷ پرونده در کمیسیون عفو استان مطرح و با پیشنهاد عفو ۶۲ نفر موافقت شده است.

وی گفت: قضات کرمانی از ابتدای سال تاکنون به تعداد ۵۰۵ فقره دادخواست تعدیل و تقسیط مهریه رسیدگی کرده‌اند که در این رابطه ۹۳ محکوم از زندان‌های استان آزاد شده‌اند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از پیگیری استقرار کارشناسان رسمی دادگستری و کارشناسان رسمی قوه قضائیه به صورت کشیک در دادسراها خبرداد.

وی افزود: این اقدام به منظور ارزیابی ملک مورد وثیقه در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها انجام شده است.

حمیدی تصریح کرد: در راستای توقیف ملک مورد وثیقه و … ارتباط مراجع قضائی سراسر استان کرمان با ادارات ثبت اسناد و املاک استان به صورت آنلاین و مکانیزه برقرار است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: این سامانه علاوه بر سرعت بخشیدن به مکاتبات الکترونیکی و آنی، امکان جعل را نیز عملاً غیرممکن کرده است.

وی به اقدامات انجام شده از تأسیسات حقوقی و مجازات‌های جایگزین حبس توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان اشاره کرد.

حمیدی اظهار کرد: در این راستا ظرفیت نهادهای پذیرنده جهت جذب محکومین شناسایی و پیگیری از این نهادها جهت همکاری با مراجع قضائی انجام شده است.

وی در پایان گفت: فعالیت‌های مؤثر فوق، در راستای اجرای آرا صادره مرتبط با انجام خدمات عمومی رایگان بوده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ