رتبه پنجم آذربایجان شرقی در تولید محصول گیلاس در کشور

اقتصاد ایران: تبریز-سرپرست مدیریت امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از رتبه پنجم استان آذربایجان شرقی در تولید محصول گیلاس در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود جعفرنژاد ماکوئی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: سطح زیر کشت گیلاس استان یک هزار و ۹۶ هکتار می‌باشد که از این میزان یک هزار و ۴۸ هکتار باغات بارور و ۴۸ هکتار باغات غیر بارور می‌باشد.

وی میزان تولید گیلاس در استان را در سال جاری بیش از ۵ هزار و ۸۰ تن اعلام نمود و گفت: ایران در تولید گیلاس رتبه سوم دنیا را دارا بوده و استان آذربایجان شرقی با تولید بیش از ۵ هزار و ۸۰ تن گیلاس مقام پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.

جعفرنژاد با بیان اینکه شهرستانهای مراغه، شبستر، مرند، اهر، کلیبر، میانه و خداآفرین قطب‌های مهم تولید گیلاس در استان می‌باشند ادامه داد: متوسط عملکرد این محصول در سالجاری با توجه به خسارتهای وارده در سطح استان بیش از چهار و نیم تن در هکتار برآورد گردیده و عملکرد باغات شاخص بیش از هشت تن در هکتار می‌باشد.

وی به برنامه‌های مدیریت امور باغبانی استان برای ارتقا بهره‌وری و بهبود عملکرد کمی و کیفی باغات گیلاس در استان اشاره نمود و افزود: ایجاد باغات مدرن و مکانیزه، استفاده از نهال سالم و گواهی شده، توسعه ارقام جدید، مقاوم و پربازده، اصلاح و احیا باغات موجود، بهبود شیوه‌های به‌باغی و مدیریت تولید در باغات از جمله هرس اصولی، استفاده از پایه‌های رویشی مناسب، بهبود تغذیه و مبارزه با آفات، بهبود وضعیت گرده افشانی گیلاس، ارتقا سطح دانش فنی کارشناسان و باغداران، پیگیری تکمیل زنجیره ارزش محصولات باغبانی به خصوص گیلاس و آلبالو منجمله تکمیل زنجیره سرد برداشت، بسته‌بندی، نگهداری و حمل محصول تا مرحله عرضه در بازارهای مصرف از اهداف و برنامه‌های مورد پیگیری و محوری این مدیریت هستند.

سرپرست مدیریت امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان افزود: با توجه به اهمیت توسعه صنایع فرآوری و تکمیلی، اهتمام در تشکیل و تقویت تشکل کارآمد باغداران با همکاری واحد توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی استان از برنامه‌های مدیریت امور باغبانی استان در سالهای پیش رو خواهد بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ