سرطان یک بحران خانوادگی است/ اهداف خدمات روانشناسی به بیماران

اقتصاد ایران: جانشین سرپرست بخش روانشناسی محک، هدف روانشناسان موسسه محک را افزایش کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنها عنوان کرد.

حوریه ذوقی، در گفت‌وگو با خبرنگار گفت: روانشناسان محک با ارائه خدمات مختلف می‌کوشند تا کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنان را بهبود ببخشند.

وی افزود: خدمات ارائه شده به کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنها، برقراری اتاق بازی و تشکیل گروه «والدین داوطلب» از خدمات اصلی ارائه شده در بخش روانشناسی مؤسسه محک است.

ذوقی ادامه داد: با توجه به رسالت مؤسسه محک در ارائه خدمات یکپارچه در سراسر کشور، مشاوره‌های تلفنی و حضوری در سایر بیمارستان‌های تهران و شهرستان‌ها و حمایت‌های روانی در کلینیک سوگ نیز از سایر سرفصل‌های ارائه شده بخش روانشناسی مؤسسه خیریه محک است.

وی با بیان اینکه روانشناسان محک در سه حوزه پذیرش بیماری، فرآیند درمان و در صورت پیشرفت بیماری، در مورد نحوه پذیرش سوگ خدمات روانشناسانه و حمایتی ارائه می‌کنند، گفت: رسالت اصلی ما این است که در ابتدا به کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنان کمک شود تا بیماری را بپذیرند و به لحاظ روانی آمادگی مواجهه با این شرایط را کسب کنند؛ بدان معنا که بتوانند احساسات خود را در دوران درمان، مدیریت و کنترل کنند.

ذوقی افزود: سرطان یک بحران برای خانواده‌ها است، همه چیز را برهم می‌ریزد و چارچوب‌های ارزشی و معنایی را تغییر می‌دهد. رسالت اصلی روانشناسان محک در این شرایط، ارائه خدمات مشاوره به کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنان است تا بیماری را بپذیرند و بدانند این بیماری چیست و قرار است چه فرایند درمانی را طی کنند. عنوان این اقدام «مفهوم‌سازی بیماری و درمان برای کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنان» است.

به گفته وی، مشاوره‌های حضوری روانشناسان در بیمارستان محک و سایر بیمارستان‌های تهران انجام می‌گیرد. در بیمارستان‌های شهرستان‌ها نیز از تکنیک‌های دیگری استفاده می‌شود تا علاوه بر آموزش، خانواده‌های کودکان مبتلا به سرطان فرا بگیرند که چگونه باید با فرزند بیمارشان رفتار کنند.

ذوقی با تأکید بر اینکه رویکرد بخش روانشناسی محک بر مبنای اصول سلامت محور و سایکوآنکولوژی است، یادآور شد: تلاش ما این است که به تدریج کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنان سازگاری بیشتری با شرایط بیماری و مراحل درمانشان پیدا کنند.

وی ادامه داد: گاهی خانواده‌ها با کاهش علائم بیماری کودکشان، درمان را نیمه‌کاره رها می‌کنند یا نسبت به آن بی‌توجه می‌شوند. در چنین شرایطی تلاش می‌شود تا خانواده‌ها درمان کودک مبتلا به سرطان را به دلیل خستگیِ روانیِ ناشی از درمان طولانی یا اطمینان از بهبودی ایشان متوقف نکنند.

جانشین سرپرست بخش روانشناسی مؤسسه محک با بیان اینکه روانشناسان محک می‌کوشند تا کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنان را بهبود ببخشند تا ایشان وظایف روزمره خود را ترک نکنند، گفت: ترک وظایف زندگی روزمره می‌تواند نشانه‌ای از عدم سلامت کودکان یا خانواده‌های آنان باشد، پس تلاش می‌کنیم کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنان متناسب با وضعیت فیزیکی و روانی‌، زندگی روزمره را ادامه دهند.

ذوقی به ارائه خدمات روانشناسی به کودکان مبتلا به سرطانی که تحت درمان‌های پیچیده قرار دارند، اشاره کرد و توضیح داد: این خدمات مختص کودکانی است که عمل پیوند، قطع عضو، درمان از طریق جراحی و…، را در پیش رو دارند؛ زیرا این موارد می‌تواند برای خانواده‌ها شرایط چالش برانگیزی ایجاد کند.

وی گفت: همچنین برای فرزندان مبتلا به سرطانی که پزشک امکان بهبودی ایشان را میسر نمی‌داند، اقداماتی برای تسکین و نگهداری از کودکان انجام می‌گیرد و روانشناسان محک مشغول انجام پروتکل‌های پیش از سوگ می‌شوند.

جانشین سرپرست بخش روانشناسی مؤسسه محک در پایان تأکید کرد: تمامی خدمات ارائه شده به کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنان، در راستای افزایش کیفیت زندگی و درمان مؤثرتر و کم دردتر انجام می‌گیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ