۳۶۵ روستای اصفهان با تانکر آبرسانی می‌شوند/خزان درختان در تابستان

اقتصاد ایران: اصفهان- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: هم اینک به دلیل خشکی چاه‌ها و نبود امکان تامین آب، برای مردم ۳۶۵ روستا در این استان با تانکر آبرسانی می شود.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ماندگاری الگوی گرم تابستانی همراه با افزایش ۲ تا سه درجه‌ای دما، اظهار داشت: گرما در طول روز و همچنین افزایش دمای کمینه‌ها وخیزش کانون‌های گرد و غبار تا پایان مرداد ماه ادامه خواهد داشت و بر همین اساس به هموطنان توصیه می‌شود که در مصارف آب و برق صرفه‌جویی کنند.

وی خاطرنشان کرد: هم اینک برای مردم ۳۵۶ روستای استان اصفهان به دلیل خشکی چاه‌ها و نبود امکان تأمین آب، با تانکر و به صورت سیار آبرسانی می‌شود و این در حالی است که حتی روستاهایی که در مناطق غرب و در محدوده سد زاینده رود قرار دارند فاقد منابع آب پایدار هستند.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، ساکنان روستاهای شهرستان‌های فریدون‌شهر، چادگان، بویین میاندشت و فریدن در مناطق غرب استان و نیز شهرستان‌های شرق و شمال جنوب و مرکز استان مانند اردستان، نائین، کاشان، شرق اصفهان، سمیرم و شهرضا، دهاقان، جرقویه، کوهپایه، هرند، ورزنه و نجف آباد به علت افزایش دما با کمبود آب مواجه شدند.

شیشه فروش افزود: کاهش فشار آب نیز در نقاط شهری از جمله بخشی از مناطق کلان‌شهر اصفهان، چادگان، خورو بیابانک، ورزنه، انارک و جندق نائین، فریدن، سمیرم، دهاقان و بسیاری از مناطق دیگر استان به ویژه در روزهای پایان هفته مشهود است.

وی ادامه داد: این در حالی است که بر اساس سرانه مصرف، مردم استان اصفهان کمترین مصرف آب در کشور را دارند.

خزان درختان در تابستان و تنش آبی ۱۶ هزار هکتار باغ

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه افزایش دما و خشکی رودخانه زاینده رود بر شدت آثار کم آبی در بخش شرب، کشاورزی و فضای سبز افزوده است، گفت: خزان زودرس درختان در شهرها و روستاهای مسیر زاینده رود و نیز در حاشیه رودخانه و مادی‌های (نَهرهای) شهر اصفهان به طول ۳۰۰ کیلومتر رخ داده که این‌ها به طور عمده درختان کهن و چند ساله هستند و نیز درختان کمربند فضای سبز شرق اصفهان و ناژوان به علت نبود جریان آب در رودخانه، افت سطح آب چاه‌ها و تغییر کیفی منابع آب زیر زمینی دچار برگ ریزان، تنش آبی و آسیب پذیر شدن در برابر آفات شدند.

شیشه فروش با اشاره به اینکه سقوط درختان با وزش باد افزایش یافته است، اظهار داشت: نزدیک به ۱۶ هزار هکتار از باغات مثمر باغداران در حوضه زاینده رود و دیگر مناطق استان نیز به علت نبود جریان آب در رودخانه زاینده رود و خشکی و کم آبی چاه‌ها و چشمه‌ها و قنوات در معرض تنش آبی قرار دارد.

وی تاکید کرد: لازم است وزارت نیرو برای نجات زاینده رود و رفع مشکلات کم آبی استان اصفهان نیز اقدام اساسی کند زیرا هنوز طرح‌های مطالعه شده از جمله تأمین پایدار اب شهرستان‌های غرب اجرایی نشده و مصوبات شورای عالی آب مبنی بر ممنوعیت بارگذاری جدید در زاینده رود و جلوگیری از برداشت‌های بی رویه در بالا دست زاینده رود توسط وزارت نیرو اجرایی نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: اعمال مدیریت یکپارچه زاینده رود و تأمین حقابه های قانونی و زیست محیطی، کشاورزی و فضای سبز در زاینده رود مطابق با طومار شیخ بهایی و احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی از مطالبات استان از وزارت نیرو است.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از اثرات و خسارات جبران ناپذیر کم آبی و خشکی رودخانه، فرونشست زمین، خیزش کانون‌های گرد وخاک و خشکی اشجار و باغات بایستی اقدامات جدی با تخصیص اعتبارات و اجرای طرح‌های تأمین آب و افزایش توان تولید برق توسط وزارت نیرو در بخش آب و برق اجرایی شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ