«تنیس» به دنبال ایستادن «روی میز» با تاریخ سازی جدید

اقتصاد ایران: تنیس روی میز در حالی برای هشتمین‌بار وارد بازی‌های المپیک شده که امید می‌رود تاریخ سازی‌های اخیر ورزشکاران این رشته که یکی از آنها منجر به کسب سومین سهمیه هم شد، در پاریس نیز تکرار شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات تنیس روی میز بازی های المپیک در سه بخش تیمی، انفرادی و میکس دوبل برگزار می شود. تنیس روی میز ایران در بخش میکس دوبل بازی ها اصلا شرکت ندارد و تاکنون فرصت حضور در بخش تیمی را هم نداشته است.

برای بخش انفرادی رقابت های تنیس روی میز اما ایران همچون ۷ دوره قبل صاحب سهمیه شده است. یکی از سهمیه های ایران که در بخش مردان و زنان به دست آمده، برای نخستین بار و با یک تاریخ سازی کسب شده و اتفاقا همین موضوع، امیدها را به عملکرد تاریخی پینگ پنگ بازان در المپیک بیشتر هم کرده است.

اولین حضور تنیس روی میز در المپیک مربوط به بازی های ۱۹۹۲ می شود. ابراهیم علیدخت نماینده ایران در آن دوره بازی ها بود که با سهمیه وایلد کارت عازم سیدنی شد. دومین حضور تنیس روی میز در المپیک با یک دوره وقفه و در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی انجام شد. سهمیه حضور در آن دوره بازی ها از طریق آسیای میانه به دست آمد و این مسیر به صورت مستمر تا المپیک ۲۰۲۰ توکیو ادامه داشت.

برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس هم ندا شهسواری و نیما عالمیان از مسیر همیشگی یعنی با قهرمانی در رقابت های آسیای میانه صاحب سهمیه شدند. نوشاد عالمیان اما سهمیه این بازی ها را برای نخستین بار از طریق رنکینگ جهانی صاحب شد و اینگونه با یک تاریخ سازی به جمع مسافران پاریس اضافه شد.

نوشاد عالمیان در حالی تنیس روی میز ایران را برای نخستین بار از سهمیه جهانی صاحب سهمیه المپیک کرد که طی سال های گذشته هم با عملکردی تاریخی، خود و این رشته را به مدال های ارزشمندی رساند. این ملی پوش در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا و در بخش انفرادی با ایستادن بر روی سکوی سوم، تنیس روی میز ایران را بعد از نیم قرن صاحب مدال کرد.

در بازی های آسیایی هانگژو هم تیم ملی تنیس روی میز با عملکردی استثنایی که پیروزی برابر ژاپن، صاحب مدال برنز المپیک و رنکینگ سوم جهان موید آن بود به مدال برنز دست یافت. نوشاد و نیما عالمیان با عملکرد خوب خود در این مدال تاریخی که بعد از ۶ دهه به دست آمد، نقش زیادی داشتند کمااینکه در بخش دوبل بازی ها هم توانستند با تکرار پیروزی برابر ژاپن، مدال برنز این بخش را هم صاحب شوند.

«تنیس» به دنبال ایستادن «روی میز» با تاریخ سازی جدید

بدین ترتیب عملکردهای تاریخی پینگ پنگ بازان که از مدال آسیا آغاز شد تا کسب سهمیه برای المپیک پیش رفت آنهم توسط بازیکنی که در همین بازی ها، بهترین عملکرد را نسبت به دیگر نمایندگان تنیس روی میز ایران داشته است.

در مجموع تاکنون ۷ بازیکن تنیس روی میز ایران در ادوار مختلف بازی های المپیک شرکت داشته اند. نوشاد و نیما عالمیان و ندا شهسواری که سهمیه بازی های پاریس را به دست آورده اند برای سومین بار در این بازی ها شرکت دارند اما نفراتی همچون ابراهیم علیدخت، مجید احتشام زاده، محمدرضا اخلاق پسند و افشین نوروزی تنها در یک دوره بازی ها شرکت داشتند.

تمام پینگ پنگ بازان ایران در المپیک، در همان مرحله مقدماتی یا دور نخست جدول اصلی با متحمل شدن شکست به کار خود پایان دادند. نوشاد عالمیان تنها پینگ پنگ باز ایرانی است که موفق به صعود از این مرحله شده است. او در المپیک ۲۰۱۲ لندن با کسب دو پیروزی مقدماتی وارد مرحله یک شانزدهم نهایی شد اما از این مرحله بالاتر نرفت.

این چپ دست استثنایی که نسبت به آن دوره بازی ها هم با تجربه تر و پخته تر شده است، امیدهای زیادی را به خود و عملکردش معطوف کرده تا یک تاریخ سازی دیگر را برای تنیس روی میز رقم بزند کمااینکه جمیل لطف الله نسبی سرمربی تیم ملی تنیس روی میز هم به این موضوع تاکید دارد. وی درگفت و گو با خبرنگار مهر با یادآوری تجربه ای که نوشاد و نیما عالمیان از المپیک دارند، گفت: با این تجربه و انگیزه ای که آنها دارند، فکر می کنم عملکرد متفاوت و بهتر از ادوار گذشته داشته باشند اگرچه نتیجه قرعه کشی هم خیلی زیاد مهم و تاثیرگذار است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ