توضیحات عضو هیأت تحقیق و تفحص در مورد گزارش منتشرشده ازموسسه مصاف

اقتصاد ایران: عضو هیأت تحقیق و تفحص از بانک‌ها در مجلس یازدهم گفت: تراکنش‌های مالی موسسه «مصاف» قانونی و اصولی بوده و در واقع بحثی از آنچه که در رسانه‌ها با عنوان پول‌شویی به چشم نمی خورد.

به گزارش خبرگزاری مهر، احسان ارکانی نماینده مجلس یازدهم و عضو هیأت تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی در مجلس یازدهم در گفت‌وگویی درباره گزارش هیأت تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی در مجلس یازدهم درباره مؤسسه مصاف، گفت: در پی سوالات افراد متعدد از گزارش هیئت تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی در مجلس یازدهم درباره مؤسسه مصاف و آقای علی‌اکبر رائفی‌پور و همچنین انتشار آن در رسانه‌ها آن هم بدون امضا که به‌نوعی خلاف قانون و خلاف خواست و اراده تنظیم‌کننده‌های آن گزارش اتفاق افتاد، به‌عنوان یک عضو از این هیأت تحقیق و تفحص که در تنظیم این گزارش مورد اشاره و همچنین نامه‌ای که به‌هرحال منتسب به هیئت است، برای ریاست قوه قضائیه دخیل بودم، چند نکته را لازم است عرض کنم، که در واقع جواب سوالات شما در این چند تا نکته خواهد بود.

وی اظهار کرد: آن چیزی که در نامه و گزارش مذکور با عنوان تحلیل یا شبهه پول‌شویی درج شده، صرفاً برداشت و شبهه تیم گزارش‌دهنده بوده، که این تیم گزارش‌دهنده متشکل از یک چند نفر از افرادی است که در حوزه موضوعات مالی‌بانکی با هیأت‌های تحقیق و تفحص مجلس همکاری می‌کردند.

عضو هیأت تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی در مجلس یازدهم تصریح کرد: لذا گزارش مذکور و تحلیل‌هایی که در آن گزارش توسط این تیم گزارش‌دهنده تنظیم و درج شده بود، صرفاً قطعیت حقوقی یا قضائی ندارد، و اساساً این نکته مهم است که طبق اصل تفکیک قوا هیأت تحقیق و تفحص مجلس، قانونا امکان صدور حکم مُجرمیت یا تخلف در مورد هیچ مجموعه یا شخصی را ندارد، و فقط گزارش‌دهنده به قوه قضائیه است.

ارکانی با تاکید بر اینکه رسیدگی و اثبات یا عدم اثبات هرگونه اظهارنظر یا ادعا یا گزارش، صرفاً در صلاحیت قوه قضائیه است، گفت: در این موضوع این اتفاق نیفتاد. آن گزارش برای انتشار نبوده، و این چیزی هم که من دیدم گزارش هیچ جا با امضا منتشر نشده است.

وی متذکر شد: اما این نکته مهم است؛ بعد از توضیحاتی که مؤسسه مصاف در مورد عملیات بانکی مربوط به ارسال وجوهات و نذورات و کمک‌های مردمی، و همچنین بررسی‌های دیگر نشان داد، برداشت‌های تکمیلی هیأت این بود که تراکنش‌های مالی مصاف قانونی و اصولی بوده و در واقع بحثی از آنچه که در رسانه‌ها با عنوان پول‌شویی یا هر اقدام مجرمانه دیگری از آن یاد می‌شود، به چشم نمی‌خورد و در واقع این شیطنت‌های رسانه‌ای ناشی از انتشار برخی تراکنش‌های مالی مؤسسه که به‌هرحال یک مؤسسه شناخته شده در افکار عمومی با شهرت قابل توجه مردمی در سطح کشور است که ناشی از تقطیع و تحریف فحوای گزارش و محتوای گزارش در همان ایام بحبوحه انتخابات و کشمکش‌های سیاسی و البته به‌نوعی اشتباه منتشرکنندگان گزارش تحقیق بوده که آمدند اظهارنظرهای قطعی قضائی و غیرکارشناسی‌ای را طبق این گزارش ابراز و منتشر کردند که باید افراد دقت داشته باشند که هرگونه اظهارنظر خلاف قانون و اخلاق یا اثبات نشده حول محور آن گزارش ذکرشده و انتساب جرم یا تخلف به این مؤسسه از حسب تشخیص مرجع صالح قضائی می‌تواند خودش مصداق نشر اکاذیب و افترا و هتک حیثیت باشد.

عضو هیأت تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی در مجلس یازدهم بیان کرد: شاید خیلی از این افراد هم بدانند که واقعاً اظهارنظراتشان، اظهارنظرات عادی است، تا اظهارنظر قانونی و قضائی.

ارکانی گفت: ایام، ایام تاسوعا و عاشورای حسینی است که به‌هرحال همه ما شیعیان، مسلمین و آزادگان جهان وظیفه شرعی خودمان می‌دانیم در این شب‌ها و روزهای سوگواری سرور شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع)، بیاییم براساس عدل و انصاف و تقوا مسائل را مطرح کنیم و لذا این مواردی هم که من خدمت شما عرض کردم مطالبی در همین راستا بود. ان‌شاءالله با رعایت قانون و اخلاق و انصاف تلاش شود ذهنیت نامناسب و غلطی علیه هیچ فرد و مجموعه خدومی در کشور شکل نگیرد و همه ما هرچه که اظهارنظر می‌کنیم یا می‌نویسیم صرفاً براساس مُرّ قانون باشد یا حداقل این را بدانیم که اگر مطلبی اثبات نشده یا خلاف قانون نوشتیم، فردا روزی در مقابل آن فردی که ما به او مطلبی را نسبت دادیم باید برویم، اگر او مدعی باشد، از خودمان در مراجع قضائی و حقوقی دفاع کنیم، پس بهتر است که اگر حرفی زده می‌شود، حرف مستند حقوقی باشد که در فضای سیاسی متأسفانه این بی‌اخلاقی‌ها زیاد است.

وی در پاسخ به این سوال که این روند انتشار گزارشات در هیأت‌های تحقیق و تفحص به چه صورت است؟ آیا بعداز اینکه مثلاً گزارش آماده می‌شود، هرکسی می‌تواند دسترسی پیدا کند و آن گزارش را منتشر کند؟ ماقبل‌از تماس با شما، با مؤسسه مصاف هم تماس داشتیم، و آن‌ها گفتند که ظاهراً از منتشرکنندگان حساب‌ها یا همین اطلاعات حساب مردم و دروغ‌هایی که بابت این بحث پول‌شویی منتشر شده، شکایت می‌کنند و این درحال طی‌کردن مراحل قانونی‌است، گفت: قاعدتاً اگر گزارش رسمی‌ای باشد که خود هیأت تحقیق و تفحص ازطریق مجلس این را در واقع اطلاع‌رسانی می‌کند، اما غیر از این نه.

عضو هیأت تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی در مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که این گزارشی که فرمودید امضا و مُهر نداشت، یعنی به‌صورت غیررسمی منتشر شده است؟ گفت: از گزارشی که در رسانه‌ها دیدم تعجب کردم، زیرا گزارشی است که حتی امضا ندارد، یعنی حتی در حد یک سندیت یک نامه معمولی هم که حداقل یک اسم و امضا داشته باشد در آن وجود ندارد.

ارکانی در پاسخ به این سوال که یعنی یک سوءاستفاده‌ای اینجا اتفاق افتاده از دسترسی‌ها؟، گفت: ببینید خود شما آشنایی دارید با سازوکار اداری، خب، مثلاً می‌گویم در شهرداری تهران، یک مسئولی مکاتبه‌ای می‌کند، با یک مجموعه دیگر، با یک مسئول دیگر، آیا این قابل دسترسی نیست برای افراد مختلف؟ هست طبیعتاً، حالا اینکه چه افرادی دسترسی دارند، قاعدتاً من که اطلاعی ندارم، مثلاً من به‌عنوان یک نماینده آنچه می دانم سیستم آی‌تی… کلیتش می‌دانم سیستم آی‌تی، فناوری اطلاعات، دبیرخانه، معاونت‌های مختلف مجلس، مثل نظارت و اجرایی و قوانین و حراست و بازرسی و عرض شود که تایپ و امور اداری و حوزه‌های مختلف، خب، حالا قاعدتاً در این سیکل اداری مکاتبات و نامه‌ها و ارسال که شاید بالغ بر حداقل ده‌ها نفر شود، اینکه چه فردی دسترسی داشته، گرفته، و منتشر کرده، این را به‌هرحال تحقیقات بیشتر نیاز دارد.

وی در پاسخ به این سوال کسی که این دسترسی را داشته طبیعتاً باید جایگاهش در ساختار مجلس تعریف شده باشد، گفت: طبیعی است دیگر، ببینید این مجموعه‌هایی که حالا عرض کردم، این‌ها همه ساختار داخل مجلس هستند.

عضو هیأت تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی در مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که آیا برای اشخاص عادی، مثلاً رسانه‌ها که خارج از دستگاه هستند این دسترسی وجود دارد، اظهار کرد: نه، دسترسی وجود ندارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ