هواوی، مدیاتک را به نقض پتنت متهم کرد؛ جدال حقوقی با شرکت سرشناس تایوان

اقتصاد ایران: هواوی شرکت مدیاتک، از بزرگ‌ترین سازندگان تراشه‌های موبایلی را به نقض حق ثبت اختراع متهم کرد.

بر اساس گزارش‌ وب‌سایت STCN، هواوی علیه مدیاتک، یکی از تولیدکنندگان اصلی تراشه، شکایتی با موضوع نقض حق ثبت را مطرح کرده است. این شکایت که در دادگاهی محلی در چین مطرح شد، مدعی است که فناوری‌های مدیاتک، حق ثبت اختراعات هواوی را در ارتباط با شبکه‌های ارتباطی، از جمله 5G ،4G و احتمالاً 3G، نقض کرده‌اند.

مدیاتک با انتشار بیانیه‌ای این شکایت را تایید کرد و اذعان داشت که هواوی این شرکت را به نقض حق ثبت اختراع متهم کرده است. بااین‌حال، این شرکت تأثیر این شکایت را کم‌اهمیت جلوه داده است.

مدیاتک یک تولیدکننده‌ی پیشرو تراشه است که قطعاتی را برای تولیدکنندگان اصلی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، از جمله سامسونگ، آمازون، اوپو، سونی، ویوو و شیائومی تأمین می‌کند. این شرکت همچنین قبل از اعمال کنترل‌های سخت‌گیرانه‌تر صادرات آمریکا در سال ۲۰۲۰، تأمین‌کننده‌ای کلیدی برای بخش گوشی‌ هواوی بود.

بر اساس گفته‌های منابع آگاه از پرونده، شکایت حقوقی هواوی علیه مدیاتک، عمدتاً به دلیل تمایل این شرکت چینی برای تأمین بودجه‌ی تحقیق و توسعه (R&D) خود ازطریق دریافت حق امتیاز است. این شکایت‌ها همچنین به هواوی کمک می‌کنند تا جریان‌های درآمدی خود را متنوع کند.

هواوی دارای مجموعه‌ای قابل توجه از اختراعات اساسی استاندارد (SEP) است که برای فناوری‌های ارتباطات بی‌سیم، از جمله حدود ۲۰ درصد از کل اختراعات مرتبط با 5G جهان، ضروری به‌شمار می‌روند.

از سال ۲۰۲۱ و پس از تشدید محدودیت‌های ایالات متحده، هواوی تلاش‌های خود را برای صدور مجوز اختراعات افزایش داده است. این شرکت توافقنامه‌های مجوز و مجوز متقابل را با خودروسازان بزرگ اروپایی مانند فولکس‌واگن، مرسدس‌بنز، آئودی، ب‌ام‌و و پورشه منعقد کرده است.

مقالات مرتبط
  • شکایت آمریکا از هواوی با محوریت ایران؛ پرونده وارد دادگاه می‌شود
  • انتقاد صریح شیائومی از هواوی: دست از فریب‌دادن مردم بردارید

هواوی همچنین در سال ۲۰۲۳ توافقنامه‌هایی در زمینه‌ی فناوری 5G با اوپو و سامسونگ امضا کرد. سال گذشته، این شرکت به دنبال دریافت حق امتیاز از چندین شرکت ژاپنی بود که ادعا می‌کرد فناوری‌های آن‌ها حق ثبت اختراعات هواوی را نقض کرده‌اند.

طبق گزارش Nikkei Asia، هواوی تا سال ۲۰۲۲ درآمدی معادل ۵۶۰ میلیون دلار از حق امتیاز ثبت اختراعات به دست آورده است و حدود ۲۰۰ شرکت، قراردادهای صدور مجوز با این غول فناوری منعقد کرده‌اند. با طرح این شکایت علیه مدیاتک، به‌نظر می‌رسد هواوی قصد دارد جریان‌های درآمدی خود را تقویت کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ