عزت، حکمت و مصلحت سه راهبرد اساسی سیاست خارجی است

اقتصاد ایران: مشهد- امام جمعه مشهد گفت: عزت، حکمت و مصلحت سه راهبرد اساسی سیاست خارجی است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تقدیر از احساسات پرشور امت ولایتمدار در گرامیداشت شعائر حسینی محرم ۱۴۰۳ اظهار کرد: در آموزه‌های کربلا، نکات و درس‌هایی وجود دارد که می‌تواند در شرایط کنونی سیاست ما الگو و معیار باشد. آموزه راهبردی این است که دشمن، دشمن است و هیچگاه نباید به دشمن اعتماد کرد. درس کربلا و سیره همه اهل بیت (ع) این بود که اگر کسی جنایتی کرد، باید پشیمان شود. تاریخ هم گواهی می‌دهد به جز عبیدالله، همه اشقیای کربلا بعداً از کرده خود پشیمان شدند.

امام جمعه مشهد افزود: شما یک نمونه همین زیارت عاشورا را ببینید. اگرچه عبارات سلام هم داریم اما روشن است تعابیر لعن بسیار بیشتر از سلام است و نشان می‌دهد عداوت ورزیدن با دشمن چه قدر اهمیت دارد.

رؤیای موهوم سازش

وی خاطرنشان کرد: امروز در عرصه‌های زندگی اجتماعی ما، غرب و آمریکا دشمن ملت و اسلام و انقلاب هستند. هیچ وقت هم دشمنی اینها کم نمی‌شود و بر ما هم تکلیف است هرگز با اینها کنار نیاییم، سازش نکنیم و تصور تفاهم هم نداشته باشیم. عزیزان من، رهبر معظم انقلاب تصریح دارند که طرف دروغگوست. بدعهد است. خنجر از پشت می‌زند. در همان حالی که دارد با یک دست، دست می‌دهد، در دست دیگرش یک سنگ می‌گیرد به سر طرف مقابل بزند.

علم الهدی ادامه داد: برادران، عزیزان من، هویت غرب این است. نه فقط آمریکا، اروپایی‌ها هم همینطور هستند. اینها از بعد جنگ جهانی دوم با ما دشمن شدند و تا به امروز هم تغییری در رویه نداشته‌اند. به همین دلیل است که می‌گوئیم اساس سیاست خارجی باید براساس منافع ملی باشد. چون دشمن، دشمن است. آنها اگر بدانند حتی می‌توانند سرعت پیشرفت ما را کُند کنند، دریغ نخواهند کرد.

استقلال تصمیم گیری، مبنای تحقق عزت دیپلماسی

امام جمعه مشهد تصریح کرد: امروز در نماز جمعه شاهد حضور شماری از عزیزان عضو در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هستیم. به این برادران گرامی خیرمقدم عرض می‌کنیم و تأکید داریم برای متولی سیاست خارجی کسی را تأیید نکنند که بی توجه به آموزه‌های کربلا باشد و سیاست خارجی کشور را براساس وعده و نگاه دشمن ملت تنظیم کند.

وی تأکید کرد: در سند چشم انداز ۲۰ ساله‌ای که به امضای رهبر معظم انقلاب هم رسیده و انتهای آن در سال ۱۴۰۴ است، سیاست خارجی در قالب سه اصل عزت، حکمت و مصلحت تجلی پیدا کرده و تأکید شده عزت در صورتی فراهم می‌شود که دیپلماسی چه در مقیاس خرد و چه کلان، مستقل از نظرات و سیاست‌های شرق و غرب باشد. مسئولان این حوزه باید به داخل متکی باشند و اجازه ندهند سیاست گذاری‌های خارجی بر تصمیم گیری هایشان اثر بگذارد.

علم الهدی گفت: تنها کشوری که خودش برای خودش تصمیم می‌گیرد، ایران است. در هر مملکتی در عالم که ببینید، هیچ ملتی به اندازه مردم ایران در تعیین سرنوشت خود دخالت ندارند؛ حتی خود آمریکا که مهد قدرت است. این عزتی است که باید از آن پاسداری شود. عزیزان ما در سیاست خارجی چشمشان به دشمن نباشد که او چطور می‌گوید، چطور می بیند و چطور رفتار می‌کند. دشمن، دشمن است. این آموزه عاشوراست و نباید این را فراموش کنیم.

نباید ساده لوح باشیم

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در تشریح دو اصل حکمت و مصلحت به عنوان راهبردهای اصلی سند چشم انداز سیاست خارجی اظهار کرد: در تفسیر حکمت، مقام معظم رهبری فرموده‌اند رفتار و گفتار ما خردمندانه باشد. باید از ساده لوحی‌ها اجتناب کرد. به دور از حکمت است سانتریفیوژها را مثل حلبی جمع آوری کنیم فقط به این دلیل که بتوانیم با وزیر امور خارجه آمریکا دست بدهیم و در خیابان قدم بزنیم.

وی افزود: به دور از خرد است نان و آب ملت را به سیاست خارجی ربط بدهیم. اگر کاری بکنید مشکل نان با رفع تحریم برداشته شود، آنها به قدری فشار می‌آورند همان نان ملت هم بریده شود. آنها اگر بدانند ما با تحریم تحت فشار قرار می‌گیریم، قطعاً آن را تشدید خواهند کرد. شما دیدید بیش از هزار تحریم مضاعف در جریان پیگیری مذاکرات برجامی بر کشور تحمیل شد.

جهان غرب، دشمن همیشگی ملت ایران

وی ضمن جریان شناسی ساختار دستگاه دیپلماسی در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: برادران و خواهران، این را توجه کنید که در دولت‌های گذشته، هر دولتی که با رهبر معظم انقلاب زاویه پیدا کرد، مبنای اختلاف نظر از سیاست خارجی به وجود می‌آمد. خیلی‌ها بودند می‌خواستند سیاست خارجی کشور را براساس نظر کارشناسان از غرب برگشته خودشان تنظیم کنند اما به دلیل اینکه مخالف منافع ملی بودند، شکست خوردند.

علم الهدی ادامه داد: مصلحت در سیاست خارجی یعنی ما در مسیر صعود به قله ممکن است با موانعی مواجه شویم اما همین که برگردیم و راه بهتری انتخاب کنیم، این مصلحت است. قله و مقصد حرکت ما نیز زمینه سازی برای ظهور حضرت بقیة الله الاعظم (عج) است.

امام جمعه مشهد ابراز امیدواری کرد: امیدواریم در سالهای آینده شاهد تکرار برخی اشتباهات گذشته نباشیم. اصل مبنا این است که کل غرب با ما دشمن است. عزیزان ما در سیاست خارجی چشمشان به دهان دشمن نباشد. از قبل جنگ جهانی دوم، اینها با الجزایر، عربستان، مسلمانان هند، پاکستان و افغانستان چه کردند؟ با ملت خودمان چه کردند؟ ربع قرن بر این کشور تسلط داشتند، چه بسیار جنایت‌ها، کشتارها و جسارت‌ها در این زمان صورت گرفت؟ پیشرفت زمانی حاصل می‌شود که غرب را به تمام معنا دشمن خود بدانیم، به خودمان باور پیدا کنیم و هرگاه قصد تعامل با آنها هم داشتیم، بنا را بر این بگذاریم با دشمن طرف شده‌ایم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ