خطر استفاده روزانه از دهانشویه‌ حاوی الکل

اقتصاد ایران: متخصصان آلمانی می‌گویند دهان‌شویه‌های حاوی الکل با مراحل پیش‌سرطانی در دهان ارتباط دارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نفس تازه، دندان‌های تمیز و دهانی بدون باکتری. این همان چیزی است که بسیاری از مردم امیدوارند با استفاده روزانه از دهانشویه به آن برسند اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد این انتظارات همیشه برآورده نمی‌شوند و برخی از دهانشویه‌ها حتی خطراتی برای سلامتی دارند.

متخصصان اکنون حتی زنگ خطری را در این خصوص به صدا درآورده‌اند زیرا نگران هستند که استفاده روزانه از برخی از این محصولات حتی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان‌هایی از جمله سرطان‌های مری و روده شوند.

متخصصان دانشکده پزشکی «آنتورپ» بلژیک در مطالعه‌ای که روی ۵۹ نفر انجام و در ژوئن ۲۰۲۴ در مجله میکروبیولوژی پزشکی منتشر شد، از شرکت‌کنندگان خواستند تا به مدت سه ماه از یک نوع برند محبوب دهان شویه حاوی الکل استفاده کنند.

به گزارش "تاگس شاو"، وبسایت کانال یک تلویزیون آلمان، نتایج غیرمنتظره این مطالعه نشان داد که استفاده روزانه از این دهانشویه به جای کاهش، فراوانی تعداد باکتری‌های خاص در دهان را افزایش داده است و به طور خاص دو نوع باکتری از جمله «فوزوباکتریوم نوکلئاتوم» (Fusobacterium nucleatum) و «استرپتوکوک آنژینوزوس» در دهان شرکت کنندگان تکثیر شدند.

نوع اول که در پلاک طبیعی دندان یافت می‌شود می‌تواند باعث ایجاد پریودنتیت شود، یک نوع بیماری که باعث تحلیل لثه و در نهایت لق شدن دندان‌ها می‌گردد.

استرپتوکوک آنژینوزوس نیز نه تنها باعث بیماری پریودنتال و پوسیدگی دندان می‌شود بلکه در بیماران مبتلا به سرطان معده یا مری نیز وجود دارد.

بنابر گزارش «دویچه‌وله»، متخصصان دانشگاه «لودویگ-ماکسیمیلیان» مونیخ هم هشدار می‌دهند که دهان‌شویه‌های حاوی الکل با مراحل پیش‌سرطانی در دهان ارتباط دارند.

اکثر دهانشویه‌ها حاوی الکل نیستند و حتی برخی از آنها که فلوراید نیز دارند برای بهبود وضعیت بهداشت دهان و دندان مناسب‌ترند. با این حال هر فردی که به شدت از التهاب لثه رنج می‌برد باید برای مدتی مشخص و در مواقع ضرورت دهان خود را با آنها غرغره کند. با این حال مسواک زدن چندین بار در روز و استفاده از نخ دندان بین دندان‌ها برای رفع التهاب بسیار مهم است و همواره توصیه می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ