با تشدید محدودیت‌های آمریکا علیه چین، سهام بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات ساخت تراشه سقوط کرد

اقتصاد ایران: با فشار آمریکا بر هلند برای محدود کردن فروش تجهیزات تراشه‌سازی به چین، ارزش سهام ASML کاهش چشمگیری را تجربه کرد.

قیمت سهام ASML، که لقب بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تجهیزات ساخت تراشه کامپیوتری را یدک می‌کشد، روز چهارشنبه به‌شدت کاهش یافت. این افت ناشی از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در رابطه با تشدید محدودیت‌های آمریکا علیه چین است.

به‌گزارش رویترز، نگرانی‌ها‌ی سرمایه‌گذاران درمورد تحریم‌های آمریکا بر صادرات ASML به چین، تحت‌تأثیر گزارش‌های مثبت درآمد سه‌ماهه‌ی دوم ASML قرار گرفت که فراتر از پیش‌بینی‌ها بود و نشان‌دهنده‌ی افزایش رزروهای مرتبط با هوش مصنوعی و همچنین تداوم فروش قوی در چین است.

قیمت سهام ASML پس از آنکه بلومبرگ گزارش داد آمریکا به متحدان خود ازجمله هلند، اعلام کرده است درصورت اقدام‌نکردن آن‌ها برای محدودسازی صادرات تجهیزات تراشه‌سازی به چین، احتمال دارد اقدامات یک‌جانبه‌ای انجام دهد، بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت.

ASML درحال حاضر از فروش اکثر خطوط تولید پیشرفته‌ی خود در چین منع شده است. فوکِت همچنین اضافه کرد شرکت متبوعش به‌دلیل قوانین آمریکا و اروپا با محدودیت‌هایی در زمینه‌ی سرویس‌دهی به تجهیزات موجود در برخی کارخانه‌های چینی نیز دست‌وپنجه نرم می‌کند.

مقالات مرتبط:
  • رکوردشکنی ارزش سهام ASML، سازنده تجهیزات تولید تراشه، به‌لطف عملکرد درخشان TSMC
  • مدیرعامل سابق ASML: رقابت آمریکا و چین در حوزه تراشه ادامه خواهد یافت

وزارت خارجه‌ی هلند اعلام کرد نمی‌تواند درمورد گزارش محدودیت‌های صادرات تجهیزات تراشه‌سازی به چین اظهارنظر کند، اما با متحدان خود درمورد کنترل این روند از نزدیک در تماس است؛ موضوعی که به‌گفته‌ی آن‌ها به امنیت ملی ارتباط دارد.

درآمد خالص ۱٫۶ میلیارد یورویی ASML در سه‌ماهه‌ی دوم، نسبت‌به سال قبل ۱۹ درصد کاهش داشت، اما از ۱٫۴۱ میلیارد یورویی که تحلیلگران انتظار داشتند، بیشتر بود. درآمد این شرکت نیز ۹٫۵ درصد کاهش یافت و به ۶٫۲ میلیارد یورو رسید، اما از برآورد ۶٫۰۴ میلیارد یورویی تحلیلگران، فراتر رفت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ