صفحه آبی مرگ ویندوز، بانک‌ها و شرکت‌های هواپیمایی را در سراسر دنیا از کار انداخت

اقتصاد ایران: آپدیت معیوب یکی از شرکت‌های امنیت سایبری باعث شد تا هزاران کامپیوتر ویندوزی در سراسر جهان با صفحه‌ی آبی مرگ روبه‌رو شوند.

هزاران دستگاه ویندوزی امروز با مشکل صفحه‌ی آبی مرگ (BSOD) مواجه شدند که بانک‌ها، خطوط هوایی، شبکه‌های تلویزیونی، سوپرمارکت‌ها و بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

یک به‌روزرسانی معیوب از شرکت امنیت سایبری CrowdStrike، کامپیوترهای شخصی و سرورها را از کار انداخته است؛ به‌طوری که آن‌ها را در یک حلقه‌ی بوت دائمی قرار می‌دهد و نمی‌توانند به درستی راه‌اندازی شوند.

نرم‌افزار شرکت CrowdStrike توسط بسیاری از کسب‌وکارها در سراسر جهان برای مدیریت امنیت کامپیوترهای شخصی و سرورهای ویندوزی به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صفحه‌ی آبی مرگ ویندوز
Microsoft

اولين گزارشات از بانک‌ها و شبکه‌های تلویزیونی در استرالیا منتشر شد. با شروع روز کاری در اروپا، دستگاه‌های بیشتری با مشکل BSOD روبه‌رو شده‌اند. اسکای نیوز، شبکه‌ی خبری بریتانیا، در حال حاضر قادر به پخش برنامه‌های خود نیست. Ryanair، یکی از بزرگترین خطوط هوایی اروپا اعلام کرد که با مشکل فنی مواجه شده که بر پروازهای این شرکت تاثیر گذاشته است.

پیام مشکل فنی شبکه‌ی تلویزیونی اسکای‌نیوز

اداره‌ی فدرال هوانوردی آمریکا (FAA) اعلام کرد که به دلیل یک «مشکل ارتباطی» تمام پروازهای شرکت‌های هواپیمایی دلتا، یونایتد و امریکن ایرلاینز متوقف شده‌اند. فرودگاه برلین نیز به دلیل «مشکلات فنی» نسبت‌به تأخیر در پروازها هشدار داده است.

CrowdStrike در بیانیه‌ای نوشت که مشکل را شناسایی کرده و انتشار به‌روزرسانی معیوب را لغو کرده است؛ اما به نظر نمی‌رسد این کار به دستگاه‌هایی که قبلاً تحت تأثیر قرار گرفته‌اند کمکی کند.

مقاله‌ی مرتبط
  • راهنمای صفحه آبی مرگ ویندوز

صدها کاربر در شبکه‌ی اجتماعی ردیت مشکلات گسترده را گزارش کرده‌اند. راه‌حل موقت شامل بوت‌کردن دستگاه‌های ویندوزی آسیب‌دیده در حالت Safe Mode و سپس رفتن به پوشه‌ی CrowdStrike و حذف یک فایل سیستمی خاص است. اجرای این راه‌حل روی برخی سرورهای ابری یا حتی لپ‌تاپ‌های ویندوزی که از راه دور مدیریت و استفاده می‌شوند، دشوار خواهد بود.

یکی از کاربران ردیت می‌گوید: «کل شرکت ما آفلاین شده است.» کاربر دیگری می‌گوید ۷۰ درصد لپ‌تاپ‌هایشان از کار افتاده‌اند و در حلقه‌ی بوت گیر کرده‌اند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ