جزئیات عملیات پهپادی به تل‌آویو به روایت رسانه‌های عبری زبان

اقتصاد ایران: بعد از هدف قرار گرفتن تل‌آویو، رژیم صهیونیستی به دنبال توجیه این شکست خود شده و مدعی رخ دادن خطای انسانی در سرنگونی این پهپاد شد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های عربی زبان تیتر اول خود را به هدف قرار گرفتن تل‌آویو اختصاص داده و در حالی که از اعلام مسئولیت نیروهای مسلح یمن سخن گفتند، به سقوط شیکل در مقابل دلار از ساعات اولیه صبح امروز سخن گفتند.

به گزارش شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی یک پهپاد تهاجمی بعد از پروازی طولانی و حرکت در عمق رژیم صهیونیستی در ساعات اولیه صبح امروز جمعه به ساختمانی در تل‌آویو برخورد کرد که منجر به هلاکت یک صهیونیست و زخمی ‌شدن 10 نفر دیگر شد.

این پهپاد به ساختمانی در نبش تقاطع شالوم عیخم و بین یهودا برخورد کرد، در حالی که خبری از آژیر اعلام خطر هم نبود و شهرک نشینان بعد از شنیدن صدای انفجاری مهیب متوجه این حمله شدند.

به گفته شاهدان، شدت انفجار به حدی زیادی بود که صدای آن در مناطق اطراف تل‌آویو همچون گوش دان هم به گوش رسید.

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد، این پهپاد از طریق دریا به سوی تل‌آویو آمده و ساکنان تل‌آویو تاکید کردند تاکنون صدای انفجاری به این مهیبی نشنیده بودند.

دیگر رسانه‌های عبری زبان هم تاکید کردند، سامانه‌های رصد چه زمینی و چه هوایی و حتی دریایی متوجه حضور این پهپاد مهاجم نشده و تا زمان برخورد آن با ساختمانی در تل‌آویو از آن بی اطلاع بودند.

یوهای آویک یکی از ساکنان این خیابان به شبکه 12 گفت: خانه ما در نزدیکی محل انفجار است، من و همسرم با صدای بسیار مهیبی از خواب پریدیم، گویی که یک شیئ بسیار سنگین به زمین برخورد کرده است، سعی کردم تا از پنچره نگاهی به بیرون بیاندازم که دیدم یک خودر در حال سوختن است.

یکی دیگر از شاهدان گفت: من پهپاد را به چشم غیر مسلح دیدم، به همراه یکی از دوستانم در دریا مشغول شنا بودیم که یک هواپیمای بدون سرنشین از  سوی دریا از بالای سر ما عبور کرد، به اطرافیانم گفتم، صدای موتورش را می‌شنوید، لحظاتی نگذشت که رنگ زردی در آسمان هویدا شد، خبری از هشدار و اعلام خطر هم نبود.

ارتش رژیم صهیونیستی که به دنبال راهی برای توجیه شکست خود در تشخیص این پهپاد است، بعد از وقوع این حمله اعلام کرد، مسئله در حال بررسی است و تمامی ابعاد آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت، در حال حاضر تعداد زیادی از نیروها در محل حضور دارند، نیروی هوایی گشتی‌های خود را برای حفاظت از حریم هوایی افزایش خواهند داد.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که برخی از تحلیل‌گران و کارشناسان این پرسش را از وزارت جنگ رژیم صهیونیستی دارند که اگر پهپاد به سوی کریا مقر وزارت جنگ می‌رفت آنگاه چه توجیهی داشتید؟

با این حال نیر دپوری خبرنگار نظامی شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از برخی از منابع در ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد اشتباه انسانی باعث عبور این پهپاد و هدف قرار دادن تل‌آویو شده است.

به گزارش این خبرنگار ارتش اسرائیل مسئولین نظامی و امنیتی (برای توجهی عدم کارآمدی سامانه‌های مختلف پدافندی اسرائیل) تاکید دارند که نقص عملکردی بزرگی در این امر رخ داده است و در حال حاضر تحقیقات عمیقی برای یافتن علت عدم تشخیص موقعیت حضور این پهپاد صورت می‌گیرد.

در این بین ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم در واکنش به انفجار پهپاد در تل‌آویو اعتراف کرد: ما در اسرائیل امنیت را از دست داده ایم ، همه خطوط قرمز ما لوث شده‌اند.

اظهاراتی که با واکنش بن کاسپیت روزنامه نگار و تحلیل‌گر برجسته اسرائیلی مواجه شد که در پاسخ به بن گویر نوشت: تو خود مسئول امنیت اسرائیل هستی، اگر اینچنین است پس فورا  استعفا بده و از زندگی ما محو شو، چون نا امنی در جنوب ، شمال ، مرکز ، غرب و شرق غیر قابل تحمل است و تو مسئول این شرایط هستی.

رژیم صهیونیستی برای توجیه این مسئله در ساعات بعدی ادعا کرد، سازمان‌های نیروی هوایی حضور این پهپاد را کشف کردند اما یک اشتباه انسانی باعث عدم واکنش به آن شد، ارتش اسرائیل به اشتباه در ارزیابی اعتراف کرده و مسئولیت این شکست را می‌پذیرد.

این در حالی است که براساس گزارش رسانه‌های عبری زبان، پهپاد مذکور دور پرواز بوده و برای چند ساعت به سوی (فلسطین اشغالی) در حال پرواز بوده تا آنکه به ساختمانی در تل‌آویو برخورد کرد.

این شکست بزرگ باعث شد تا هرتسی هالیوی رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی جلسه فوری را با دستیاران خود برگزار کرده و دستور انجام تحقیق اطلاعاتی و فن‌آوری برای یافتن علت عدم کشف این پهپاد و نقطه مبدا برواز آن صادر کرد.

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارش دیگری به علت ناکارآمد شدن سامانه‌های پدافندی اسرائیل در مقابل این پهپادها پرداخته و اعلام کرد، یکی از چالش‌های اصلی کشف و رهگیری این نوع اشیای پروازی در ویژگی‌های پروازی آن است، این پهپادها در ارتفاع پایین پرواز و دارای پالس‌های راداری کوتاهی هستند امری که امکان کشف آنها را به شدت دشوار می‌کند.

مسئولین امنیتی رژیم صهیونیستی تاکید می‌کنند که اسرائیل اکنون با خطرات امنیتی احاطه شده است و حملات علیه آن به شکل 360 درجه انجام می‌شود، از اینرو هیچ قدرتی در جهان امکان پدافند کامل یا همان 100 درصدی را در چنین شرایطی چه در برابر پهپادها و چه موشک‌ها و پرتابه‌های دیگر نخواهد داشت.

پایگاه اطلاع رسانی عبری زبان صدای یهودی هم اعلام کرد، ساختمانی که در تل‌آویو مورد هدف قرار گرفته در نزدیکی سفارت آمریکا قرار دارد.

با این حال هرتسی هالیوی رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی ساعات بعد از وقوع این تهاجم در واکنش به انتشار اخباری در مورد محل وقوع این حمله در نزدیکی سفارت آمریکا در تل آویود ادعا کرد، اطلاعات امنیتی و جاسوسی مشخصی در مورد قصد مهاجمان برای هدف قرار دادن سفارت آمریکا در اختیار نداریم.

او همچنین اعتراف کرد، در زمان وقوع این تهاجم ما یک هدف پروازی دیگر را در شرق سرنگون کردیم که ظاهرا برای گمراه کردن ما به پرواز در آمده بود.

کانال خبری حدشوت هم در خبری اعلام کرد، بعد از این حمله، نیروی هوایی جدول زمانبندی گشت‌های خود را تغییر داده و گشتی زنی متشکل 6 هواپیما هر 15 دقیقه در تمامی حریم هوایی (فلسطین اشغالی) انجام خواهد شد.

پایگاه خبری آیس هم گزارش مفصلی از جزئیات این حمله منتشر و اعلام کرد، هواپیمای بدون سرنشین از فاصله 2 هزار کیلومتری از یمن شلیک شده و توانست بعد از عبور از سامانه‌های پدافندی اسرائیلی به تل‌آویو رسیده و ساکنان آن را با صدای انفجار خود بیدار کند.

این انفجار حوالی ساعت 3 بامداد رخ داد و باعث شد سامانه مرکز کنترل پلیس منطقه تل‌آویو به دلیل کثرت تماس‌‌هایی که در این رابطه اطلاع رسانی می‌کنند، دچار اختلال شود.

این رسانه به نقل از سخنگوی نیروی‌های مسلح یمن هم اعلام کرد، نیروی هوایی ارتش یمن این عملیات خود را با استفاده از پهپاد بومی به نام یافا انجام داده است، این هواپیمای بدون سرنشین ساخت مهندسان یمنی بوده و قابلیت رادار گریزی داشته و از سامانه‌های پدافندی دشمن عبور می‌کند و توانست با موفقیت به اهداف خود نایل شود، نیروهای مسلح یمن اعلام می‌کند منطقه اشغالی یافا منطقه‌ای ناامن بوده ودر تیررس تسلیحات ما قرار دارد.

ران حولدای شهردار تل‌آویو هم در صفحه خود در ایکس نوشت، شهرداری تل‌آویو د رشرایط آماده باش کامل قرار می‌گیرد، جنگ هنوز همچنان در نزدیکی ماست، جنگی سخت و دردناک، نیروهای شهرداری به سرعت خود را به محل رسانده‌اند و ما خود را برای تحولات احتمالی بعدی آماده می‌کنیم.

پایگاه خبری کیپا هم در این رابطه ادعا کرد، نیروهای انصار الله یمن در تهاجم بامداد جمعه خود به تل‌آویو یک موشک بالستیک و 4 هواپیمای بدون سرنشین شلیک کردند که موشک بالستیک و 3 هواپیمای شلیک شده توسط ارتش آمریکا سرنگون شدند اما چهارمین هواپیمای بدون سرنشین موفق شد خود را به تل‌آویو برساند.

به نوشته این رسانه امروز سئوال بزرگی که ارتش اسرائیل باید در مورد آن تحقیقات عمیقی انجام دهد آن است که چگونه یک پهپاد انصار الله با طی کردن 2100 کیلومتر بدون آنکه سامانه‌های هشدار ما فعال شوند از بندر الحدیده یمن خود را به تل‌آویو می‌رساند؟

روزنامه اقتصادی کاکالیست هم در خبری اعلام کرد، سقوط پهپاد یمنی در تل‌آویو باعث سقوط ازش شیکل و افزایش قیمت دلار و یورو شد تا قیمت هر دلار صبح امروز به 3.66 شیکل و قیمت هر یورو 3.98 شیکل برسد.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ