آمریکا استقرار موشک‌های دوربرد روسیه را زیر نظر دارد

اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهارات سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه مبنی بر امکان استقرار موشک‌های دوربرد را نگران کننده ارزیابی کرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، ویدانت پاتل، رئیس بخش مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته در یک نشست خبری، اعلام کرد که ایالات متحده قصد دارد تصمیمات روسیه در خصوص موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد را به دقت دنبال کند، زیرا اظهارات مقامات مسکو در رابطه با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای باعث نگرانی مقامات واشنگتن شده است. 

او گفت: «قطعاً هر گونه سخنانی درباره استفاده از کلاهک‌های هسته‌ای باعث نگرانی می‌شود و ما به توجه ویژه به این مسئله ادامه خواهیم داد <…> ما مدتی است که شاهد استفاده روس‌ها از این نوع ادبیات و تلاش برای قدرت نمایی هستیم و این برخورد نگران کننده است».

پاتل همچنین تأکید کرد که قصد ندارد در مورد اقدامات احتمالی کاخ سفید برای مقابله با تهدیدات احتمالی از جانب مسکو گمانه‌زنی کند.

 پاسخ روسیه به استقرار موشک‌های دوربرد آمریکا در آلمان

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این مسئله است که سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که مسکو  امکان استقرار موشک‌های دوربرد، از جمله موشک‌های مجهز به کلاهک‌های هسته‌ای، در پاسخ به استقرار موشک‌های دوربرد آمریکا در آلمان را بعید نمی‌داند.  او به خبرنگاران گفت: «من هیچ گزینه‌ای را رد نمی‌کنم»، 

پیش از این، وزیر دفاع آلمان، بوریس پیستوریوس، در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که تصمیم برای ارسال موشک‌های دوربرد آمریکایی به کشور به عنوان پاسخی به استقرار سامانه‌های موشکی تاکتیکی "اسکندر" در منطقه کالینینگراد گرفته شده است. 

ریابکوف در این باره توضیح داد: «اگر مقامات دولت فدرال آلمان منطقی بدانند که اقدامات تحریک‌آمیزی را به بهانه استقرار موشک‌هایی در خاک کشور ما (در منطقه کالینینگراد) آغاز کنند، ما نیز به هر شکلی که مناسب بدانیم به این اقدامات واکنش نشان خواهیم داد.» 

علاوه بر این، معاون وزیر خارجه تاکید کرد که روسیه باید برای سناریوهای مختلف آماده باشد و پاسخی به افزایش توان بالقوه هسته‌ای ایالات متحده ارائه دهد. او همچنین یادآور شد که به دلیل اقدامات ایالات متحده که رهبری ناتو را بر عهده دارند، و همچنین تصمیمات مقامات برلین، توافقات در حوزه کنترل تسلیحات به طور کامل فروپاشیده است. 

ریابکوف افزود: «در این شرایط، با توجه به مجموعه اقدامات کشورهای عضو ناتو، ما باید پاسخ‌های خود را تنظیم کنیم، بدون هیچ‌گونه محدودیتی داخلی از نظر اینکه کجا، چه زمانی و چگونه می‌توان و باید موشک‌ها را مستقر کرد. به عبارت دیگر، گزینه‌های بسیار گسترده‌ای داریم و تمامی آنها را بررسی خواهیم کرد.»

در اوایل ماه جولای، پنتاگون اعلام کرد که ایالات متحده در سال 2026 شروع به استقرار تسلیحات دوربرد در آلمان خواهد کرد. صحبت بر سر تسلیحاتی مانند سامانه‌های دفاع هوایی SM-6، موشک‌های کروز Tomahawk و تسلیحات هایپرسونیک خواهد بود.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، این تصمیم را خوب توصیف کرد زیرا، به عقیده او، روسیه «به طور چشمگیری تسلیحات خود را افزایش داده است» که می‌تواند برای اروپا تهدیدآمیز باشد. چند روز بعد شولتز مدعی شد که استقرار موشک‌های آمریکایی در آلمان منجر به تشدید تنش با روسیه نخواهد شد و به عنوان یک عامل بازدارنده عمل خواهد کرد.

 در عین حال، سخنگوی دولت آلمان، اشتفن هبشترایت توضیح داد که تصمیم به استقرار سامانه‌های دوربرد به دلیل نیاز به ترساندن طرف‌های ثالث گرفته شده است، «تا برخی فکر نکنند که می‌توانند به آلمان حمله کنند». 

در اکنش به این سخنان معاون وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد که مسکو به برنامه‌های آمریکا پاسخ نظامی خواهد داد. ریابکوف یادآور شد که اقدامات پنتاگون با هدف آسیب رساندن به امنیت روسیه است، ولی طرف روسی «به شکلی آرام و حرفه‌ای» به این تصمیمات واکنش مناسب نشان خواهد داد.

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ