کشف عفونت قارچی جدید در چین؛ آیا گرمایش جهانی مقصر است؟

اقتصاد ایران: دانشمندان گونه‌ای از قارچ‌ را کشف کردند که قبلا هرگز در انسان دیده نشده بود. آن‌ها می‌گویند دمای بالاتر می‌تواند بیماری‌زایی این قارچ را تشدید کند.

دانشمندان چینی یک عامل بیماری‌زای قارچی ناشناخته را کشف کردند که می‌تواند انسان را آلوده کند. این گونه‌ی جدید که Rhodosporidiobolus fluvialis نام دارد، در نمونه‌های آزمایشگاهی دو بیمار بیمارستانی غیرمرتبط به‌هم پیدا شد. محققان در آزمایش‌ها، دریافتند که این مخمر در دماهای بالاتر، نزدیک دمای بدن، به چندین داروی ضد‌قارچ رایج، مقاوم است.

زمانی که پاتوژن قارچی جدید در معرض دماهای بالاتر قرار گرفت، انواع «جهش‌یافته‌ی بدخیم» تولید کرد. انواع جهش‌یافته‌، تهاجمی‌تر هستند و می‌توانند بیماری‌های شدیدتری را در موش‌های آزمایشگاهی ایجاد کنند. اساساً به نظر می‌رسد شرایط گرم‌تر، تکامل انواع خطرناک‌تر این پاتوژن قارچی را تسریع می‌کند.

محققان در گزارشی که در مجله‌ی نیچر میکروبیولوژی منتشر شد، نوشتند این یافته‌ها نشان می‌دهد که گرمایش زمین ممکن است در گسترش تکامل پاتوژن‌های قارچی جدید نقش داشته باشد. در اصل، با گرمایش جهانی، شرایطی به‌وجود می‌آید که تکامل گونه‌های خطرناک‌تر این عوامل بیماری‌زا را سریع‌تر می‌کند.

دانشمندان پس از بررسی قارچ‌های نمونه‌برداری‌شده از بیماران در ۹۶ بیمارستان در سراسر چین بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹، قارچ جدید پاتوژن انسانی را کشف کردند. در مجموع، ۲۷٬۱۰۰ گونه‌ی قارچ جمع‌آوری و تحلیل شد. از این تعداد، تنها قارچ R. fluvialis هرگز در انسان دیده نشده بود.

دانشمندان می‌گویند گرم‌شدن کره‌ی زمین باعث تکامل قارچ‌های بیماری‌زای جدید می‌شود

قارچ R. fluvialis در خون دو بیمار غیرمرتبط کشف شد که علاوه بر آلوده‌بودن به این مخمر، دارای بیماری‌های زمینه‌ای جدی نیز بودند. یکی از این بیماران، با ۶۱ سال سن در سال ۲۰۱۳ در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) در شهر نانجینگ، جان باخت و دیگری در ۸۵ سالگی در سال ۲۰۱۶ پس از درمان در بخش مراقبت‌های ویژه در شهر تیانجین درگذشت. این گزارش اشاره نمی‌کند که آیا عفونت قارچی مستقیماً در مرگ این بیماران نقش داشته یا آن‌ها به‌طور اتفاقی به پاتوژن قارچی نیز آلوده بوده‌اند.

به بیماران موردمطالعه، به عنوان بخشی از درمان داروهای رایج ضد‌قارچ از جمله فلوکونازول و کاسپوفانژین داده شد. مطالعات آزمایشگاهی تیم پژوهشی نشان داد که R. fluvialis به هر دوی این داروها مقاوم است.

دیوید دنینگ، استاد بیماری‌های عفونی در دانشگاه منچستر در بریتانیا که در تحقیق شرکت نداشت، در گفتگو با مجله‌ی ساینس، یافته‌ی اخیر را کشفی قابل‌توجه و غیرمنتظره توصیف کرد که خبر بدی برای آینده دارد.

عفونت‌های قارچی مهاجم که به بافت‌های عمیق بدن حمله می‌کنند، بیشتر افرادی را تحت تأثیر قرار می‌دهند که سیستم ایمنی‌شان مثلاً به دلیل ویروس HIV یا به‌خاطر مصرف داروهای سرکوب‌کننده‌ی سیستم ایمنی، ضعیف شده است. از میان مبتلایان به R. fluvialis در تحقیق، فرد ۶۱ ساله، دچار سرکوب سیستم ایمنی شده بود و فرد ۸۵ ساله دیابت داشت که ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را مختل کند.

افزایش دمای زمین باعث انطباق و گسترش دامنه‌ی جغرافیایی قارچ‌ها شده و حتی احتمال تماس برخی از آن‌ها با انسان را بیشتر کرده است. بنابراین، پاتوژن‌های جدیدی به‌وجود آمده‌ند که از بین آن‌ها می‌توان به Candida auris که مقاوم به دارو است، اشاره کرد. این قارچ از زمان کشف در سال ۲۰۰۹ در بیش از ۴۰ کشور شناسایی شده است. در‌همین‌حال، ابداع داروهای ضد‌قارچی جدید پیشرفت چندانی نکرده و روش‌‌های درمان‌ کمی برای مبارزه با عفونت‌های مقاوم باقی ‌مانده است.

در مطالعه‌ی جدید، محققان موش‌های دارای نقص ایمنی را با R. fluvialis بیمار کردند و دریافتند که برخی از سلول‌های قارچی به سرعت به سمتی تکامل یافته‌اند که در رشدشان تهاجمی‌تر شده‌اند.

محققان برای بررسی بیشتر، قارچ را در ظروف آزمایشگاهی که در دمای بدن انسان (۳۷ درجه‌ی سانتی‌گراد) نگهداری می‌شد، بررسی کردند. در این دمای بالاتر، مخمر ۲۱ برابر سریع‌تر از شرایط دمای اتاق (۲۵ درجه سانتی‌گراد) جهش یافت.

وقتی R. fluvialis با داروی ضد‌قارچ آمفوتریسین بی آزمایش شد، در دمای بدن در مقایسه با دمای اتاق رشد سریع‌تری از مقاومت دارویی را نشان داد. اساساً، شرایط گرم‌تر روند ایجاد مقاومت در برابر دارو را تسریع کرد.

تیم تحقیقاتی نوشت، اگر مخمرهایی مانند R. fluvialis در دماهای بالا، خطرناک‌تر و مقاوم‌تر به دارو باشند، به احتمال زیاد گرمایش جهانی می‌تواند به تکامل پاتوژن‌های قارچی جدید و خطرناک منجر شود.

بااین‌حال، برخی دانشمندان مخالف نتیجه‌گیری‌های نگران‌کننده هستند. متیو فیشر، استاد همه‌گیرشناسی بیماری‌های قارچی در امپریال کالج لندن که در تحقیق شرکت نداشت، گفت زود است که این مخمر به عنوان یک تهدید بزرگ و نوظهور دیده شود.

فیشر گفت: «اولین احساس من در این مورد این است که در چین محیط‌های بررسی‌نشده‌ای وجود دارد که این مخمر در آن زندگی می‌کند.» او در ادامه گفت این دو بیمار، فقط در شرایطی بوده‌اند که محققان توانسته‌اند مخمر را در آن‌ها شناسایی کنند. به‌طور خلاصه، با وجود ویژگی‌های نگران‌کننده‌ی پاتوژن قارچی جدید، شواهدی مبنی بر گسترش گسترده‌ی آن در میان مردم وجود ندارد.

عکس استفاده شده به‌عنوان تصویر شاخص گونه‌ی دیگری از قارچ است و به R. fluvialis مربوط نیست.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ