ویدیویی دیده‌نشده از استیو جابز؛ مدیرعامل سابق اپل آینده را پیش‌بینی کرده بود

اقتصاد ایران: استیو جابز در ویدئویی مربوط‌به سال ۱۹۸۳ که تاکنون منتشر نشده بود، درباره‌ی گسترش حضور کامپیوترهای شخصی در زندگی افراد صحبت می‌کند.

جانی آیو، رئیس سابق طراحی اپل، ویدئویی منتشر نشده از استیو جابز را به‌اشتراک گذاشته است که در آن مدیرعامل سابق اپل در سال ۱۹۸۳، یک سال قبل از رونمایی مکینتاش، در کنفرانس بین‌المللی طراحی، آینده را پیش‌بینی می‌کند.

سخنرانی ۵۵ دقیقه‌ای ‌هم‌بنیانگذار اپل نشان می‌دهد که استیو پیش‌بینی می‌کرد فروش کامپیوترهای شخصی روزی از فروش خودروها پیشی خواهد گرفت، چیزی که ایو می‌گوید در آن زمان «مضحک» به‌نظر می‌رسید.

این ویدئو به وب‌سایت آرشیو استیو جابز اضافه شده و آیو مقدمه‌ای برای آن نوشته است.

استیو به ندرت در کنفرانس‌های طراحی شرکت می‌کرد. این سال ۱۹۸۳ بود، قبل از عرضه‌ی مک، و هنوز روزهای اولیه‌ی اپل بود. من از عمق درک او نسبت‌به تغییرات چشمگیری که با دسترسی گسترده به کامپیوتر در شرف وقوع بود، شگفت‌زده‌ام. البته فراتر از پیش‌گویی، او در تعریف محصولاتی که فرهنگ و زندگی ما را برای همیشه تغییر دادند، حیاتی بود […] در این سخنرانی، استیو پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۱۹۸۶ فروش کامپیوتر شخصی از فروش خودرو پیشی خواهد گرفت و در ده سال بعد مردم بیشتر از ماشین با کامپیوتر وقت می‌گذرانند. این ادعاها برای اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰ مضحک بود. او با توصیف اجتناب‌ناپذیریِ این دسته‌ی جدید فراگیر، از طراحان حاضر در مخاطبان درخواست کمک می‌کند. او می‌خواهد که آن‌ها شروع به فکر کردن درباره‌ی طراحی این محصولات کنند، زیرا که چه خوب طراحی شوند و چه بد، باز هم ساخته خواهند شد […] انقلابی که استیو بیش از ۴۰ سال پیش توصیف کرد، اتفاق افتاد؛ تا حدی به دلیل تعهد عمیق او به نوعی مسئولیت اجتماعی. او فراتر از هر نوع الزام عملکردی اهمیت می‌داد. پیروزی او برای زیبایی، خلوص و همانطور که خودش می‌گفت، اهمیت دادن بود. او واقعاً معتقد بود که با ساختن چیزی مفید، توانمندساز و زیبا، عشق خود را به بشریت ابراز می‌کنیم.
- جانی آیو

کنفرانسی که جابز جوان در آن سخنرانی کرد در آسپن، کلرادو، با موضوع «آینده آن چیزی نیست که قبلا بود» برگزار شد. استیو شب قبل از سخنرانی خود، درباره‌ی اپل لیسا، از اولین کامپیوترهای تجاری با موس و رابط کاربری گرافیکی که سال ۱۹۸۳ عرضه شد، توضیحاتی ارائه داده بود.

جابز صحبت خود را با توضیح دلیل پوشیدن پاپیون شروع کرد. او به میکروفون نزدیک می‌شود و می‌گوید: «آن‌ها به من شصت دلار دادند، بنابر این پاپیون زدم.» او با اشاره به پاپیون راه‌راهی که با کت اسپرت و شلوار جین پوشیده بود، این را گفت. لبخندی روی صورتش گسترده شد؛ حضار می‌خندند. او کت خود را درمی‌آورد، متوجه می‌شود جایی برای گذاشتن آن وجود ندارد، و آن را روی زمین می‌اندازد، جایی که تا پایان صحبتش به صورت چروکیده باقی می‌ماند.
- جانی آیو

داستان سخنرانی مورد بحث به خودی خود خواندنی است؛ ویدئو‌ی کامل سخنرانی را می‌توانید در انتهای صفحه‌ی مربوطه در وبسایت Steve Jobs Archive مشاهده کنید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ