اینتل پردازنده‌های لپ‌تاپ پنترلیک را در سه کانفیگ مختلف جایگزین لونارلیک می‌کند

اقتصاد ایران: نسل بعدی تراشه‌های لپ‌تاپی اینتل که در سال ۲۰۲۵ از راه می‌رسند، احتمالاً در سه مدل مختلف چینش هسته‌ها عرضه خواهند شد.

درحالی که اینتل هنوز پردازنده‌های Arrow Lake و Lunar Lake خود را به‌صورت تجاری عرضه نکرده است، افشاگران گوشه‌هایی از برنامه‌ی تیم آبی در مورد تراشه‌های نسل بعدی Panther Lake را منتشر کرده‌اند.

براساس اظهارنظر یک افشاگر در ایکس که به نمونه‌های پردازنده‌ی اینتل و مستندات مرتبط با آن‌ها دسترسی دارد، به‌نظر می‌رسد اینتل سه کانفیگ از پردازنده‌های پنترلیک خود را آماده کرده است:

Panther Lake-U: از چهار هسته‌ی قدرتمند، چهار هسته‌ی فوق کم‌مصرف و چهار کلاستر گرافیکی Xe تشکیل می‌شوند. این پردازنده‌ها دارای مصرف توان پایه‌ی ۱۵ وات هستند که با لپ‌تاپ‌های باریک و سبک همخوانی دارد.

Panther Lake-H: دارای چهار هسته‌ی پرقدرت، هشت هسته‌ی کم‌مصرف، چهار هسته‌ی فوق کم‌مصرف و چهار کلاستر Xe هستند. این پردازنده‌ها مصرف توان پایه‌ی ۲۵ وات خواهند داشت و به لپ‌تاپ‌های پیشرفته‌تری می‌پردازند.

Panther Lake-H با عملکرد بالاتر: چهار هسته‌ی قدرتمند، هشت هسته‌ی کم‌مصرف، چهار هسته‌ی فوق کم‌مصرف و تا ۱۲ کلاستر گرافیکی Xe دارند که عملکرد مناسبی در اجرای بازی‌ها ارائه خواهند داد. به‌نظر می‌رسد این پردازنده‌ها دارای مصرف توان پایه‌ی ۲۵ وات باشند.

پردازنده

تعداد هسته‌های پرقدرت

تعداد هسته‌های کم‌مصرف

تعداد هسته‌های فوق کم‌مصرف

تعداد هسته‌ی گرافیکی Xe

مصرف توان پایه‌ (وات)

Panther Lake-U

۴

۰

۴

۴

۱۵

Panther Lake-H

۴

۸

۴

۴

۲۵

Panther Lake-H

۴

۸

۴

۱۲

۲۵

گفته می‌شود تمامی چیپلت‌های پردازنده‌های پنترلیک اینتل براساس لیتوگرافی 18A (۱٫۸ نانومتر) این شرکت ساخته خواهند شد. پیش از این گفته شده بود که سری لونارلیک به‌وسیله‌ی نود دو نانومتری تولید می‌شود، اما چندی پیش اینتل اعلام کرد که این تراشه‌ها را با استفاده از فرآیند سه نانومتری خواهد ساخت.

مقالات مرتبط
  • پردازنده‌های دسکتاپ Arrow Lake اینتل با تغییری عجیب رؤیت شدند
  • اینتل کار روی نسل بعدی پردازنده‌هایش با لیتوگرافی ۱٫۸ نانومتری را از هفته بعد آغاز می‌کند

درصورتی که ادعای افشاگر درست باشد، Panther Lake-U تا هشت هسته و Panther Lake-H تا ۱۶ هسته خواهد داشت. درحال حاضر نمی‌توان گفت که سری پنترلیک چه عملکردی در مقایسه‌با ارولیک، میتیورلیک یا لونارلیک نشان می‌دهند.

انتظار می‌رود پردازنده اینتل سری Panther Lake-U تا پایان ۲۰۲۵ به‌عنوان جایگزین تراشه‌های لپ‌تاپی لونارلیک دردسترس قرار بگیرند و پردازنده‌های Panther Lake-H تا سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه شوند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ