بستری برای انتشار موسیقی نیست/ ورود مافیا به جریان موسیقی

اقتصاد ایران: ساری - یک کارشناس موسیقی با بیان این که خوانندگان جوان بستری مناسب برای دیده شدن ندارند، گفت: بستری برای انتشار موسیقی به صورت جدی وجود ندارد.

امیر ابر در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره ادبیات در موسیقی امروزی گفت: معنا در موسیقی می‌تواند اَشکال مختلفی داشته باشد و از طرق مختلف به ذهن‌ها برسد.

وی افزود: برخی موسیقی‌ها به دنبال این هستند که معنایی متفاوت از معنای فاخر و فرهنگی و مفهوم انسانی به ذهن‌ها متبادر کنند و اصولاً اعتقادی هم به جریان فرهنگی سالم ندارند لذا دست به تولیداتی می‌زنند که جدا از جریان فرهنگی سالم باشد.

این کارشناس موسیقی بیان کرد: از نظر این نوع موسیقی‌ها، انسان ذاتاً خطاکار است بنابراین موسیقی‌هایی تولید می‌شود که بار مفهومی سالمی ندارند و انسان را به نقصان بیشتر و پلیدی‌ها می‌کشانند.

امیر ابر، موسیقی سالم را خوراک روح انسان دانست و گفت: وقتی غذای جسم ناسالم باشد بدن سریعاً واکنش نشان می‌دهد اما درمورد ناسالم بودن محصولات فرهنگی نمی‌توان قطعیت داد و زود قضاوت کرد چراکه آثار محصولات فرهنگی در بلند مدت نمایان می‌شود.

وی بر این باور است که ما در حوزه موسیقی به مباحث شخصی پرداختیم و هر کسی با نگاه سلیقه‌ای خودش موضوع را هدایت کرده و هیچ مرام نامه و پروتکلی برای تشخیص موسیقی خوب از موسیقی بد بر مبنای علمی نوشته نشده است.

این کارشناس موسیقی گفت: گرچه معتقدم که سطح شعرها باید بالا باشد اما در جامعه ما موسیقی دستگاهی و ملی و آهنگسازی‌های علمی به کنار رفته و در حاشیه و سایه قرار گرفته و موسیقی پاپ هم کاملاً وارداتی است و بوی خودی نمی‌دهد.

ابر با بیان اینکه زیاده روی در هر امری باعث ابتذال در آن می‌شود گفت: در برخی ترانه‌ها هم گاهی واژه‌های نادرست به قدری زیاد است که به ابتذال کشیده می‌شود.

این کارشناس موسیقی تصریح کرد: جوان امروزی پای صحبت فلسفی نمی‌نشیند که آیا فلان موسیقی به روان او آسیب می‌زند یا نمی‌زند و متأسفانه مدارس هم فقط ریاضی و علوم درس می‌دهند و به فرهنگ زندگی دانش آموزان کاری ندارند درصورتی‌که اگر در مدارس چگونه خوب زیستن را به بچه‌ها یاد دهند در آینده قطعاً موسیقی خوب را انتخاب خواهند کرد.

انتقاد از ورود مافیا به جریان موسیقی

ابر از کم کاری‌ها انتقاد کرد و گفت: اینجاست که فرهنگ مظلوم واقع می‌شود. وقتی هنرمند بضاعت کافی ندارد و با یک جریان و حمایت و مافیا وارد حوزه موسیقی می‌شود شیب افول او هم به همان سرعت خواهد بود لذا تنزل ادبیات در برابر موسیقی و شرایط فرهنگی موسیقی کشورمان ناخواسته به این وضعیت رسیده است.

ابر با بیان اینکه موسیقی دان به دنبال واژگانی است که یک شبه ره صد ساله را طی کند تصریح کرد: شعرا آمدند تا به ما اخلاق یاد دهند اما امروزه ابزار دیده شدن حیثیت و آبرو نمی‌شناسد و افراد به هر قیمتی باید دیده شوند و گویا که اخلاق در جامعه ما به سایه می‌رود.

این کارشناس حوزه موسیقی تأکید کرد: در واقع، تنها راه برای پیشرفت موسیقی این است که مراکزی وجود داشته باشند که در زمینه‌یک موسیقی تحقیق و پژوهش کنند و زیبایی شناسی موسیقی ما را به نوعی تدوین کنند و ویژگی‌های موسیقی ایران را بشناسند و وقتی این مساله در جامعه حل شد، باید ابزارهایی یافت تا این موسیقی را در جهان مطرح کرد و می‌توان گفت که با تولیداتی با کیفیت مناسب که در درجه اول از داخل کشور باید شروع شود می‌توان گفت که در سطح جهانی بدون در نظر گرفتن مرزهای خاکی، مطرح می‌شویم.

وی بیان داشت: فکر می‌کنم بزرگ‌ترین مشکلی که در حال حاضر مانع حضور جوانان در عرصه موسیقی پاپ می‌شود، نبود بستر مناسب برای دیده شدن است. متأسفانه بستری برای انتشار موسیقی به صورت جدی وجود ندارد که بتوانید از طریق آن خودتان را معرفی کنید. اگر بخواهید وارد این عرصه شوید، باید هزینه مالی زیادی کنید که شرایطی فراهم شود تا شانس دیده شدن و رشد شما در بازار موسیقی فراهم شود.

ابر افزود: اگر موسیقی پلتفرم‌های اختصاصی داشت که مخاطبان آن‌ها را می‌شناختند و از طریق آن‌ها جریان موسیقی را دنبال می‌کردند، کمک بزرگی به استعدادهای موسیقی می‌شد. متأسفانه در حال حاضر پلتفرم‌هایی که در ایران محبوب هستند و قابلیت دیده شدن را دارد فقط برای عده خاصی مجاز است و اگر دیگر خوانندگان با آن‌ها همکاری کنند دچار محرومیت و ممنوعیت می‌شوند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ