دست و پا زدن نتانیاهو برای فرار از مسئولیت شکست ۷ اکتبر

اقتصاد ایران: رسانه‌های عبری با اعلام اینکه نتانیاهو برای فرار از تشکیل کمیته تحقیقاتی رسمی جهت بررسی شکست ۷ اکتبر، به هرچیزی چنگ می‌زند، تاکید کردند او می‌خواهد به هر طریقی که شده مسئولیت کامل این فاجعه را به گردن ارتش بیاندازد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از 7 اکتبر 2023 تاکنون تلاش زیادی برای فرار از مسئولیت شکست فجیع در عملیات طوفان الاقصی کرده است، روزنامه عبری هاآرتص امروز در گزارشی اعلام کرد که ائتلاف نتانیاهو به شدت در تلاش برای شانه خالی کردن از مسئولیت فاجعه تاریخی اسرائیل در 7 اکتبر بوده و می‌خواهد تعیین یک کمیته تحقیقاتی مستقل برای بررسی عوامل و ابعاد این شکست را دور بزند.

این رسانه صهیونیستی تاکید کرد: نتانیاهو درخواست برای تشکیل کمیته رسمی تحقیقاتی درباره شکست اسرائیل در هفت اکتبر 2023 در عملیاتی که فلسطینی‌ها به راه انداختند را، رد کرده است.

هاآرتص افزود: نتانیاهو در سخنرانی روز چهارشنبه خود در کنست، امتناع از تشکیل چنین کابینه‌ای را توجیه کرده و گفت: من ابتدا می‌خواهم حماس را شکست دهم. در این میان واضح است که نتانیاهو همچنان قصد دارد از تشکیل کمیته مستقل برای تحقیق درباره شکست 7 اکتبر طفره برود؛ زیرا این کمیته متشکل از افرادی خواهد بود که ممکن است خواسته‌های نتانیاهو را برآورده نکنند. در واقع نتانیاهو به دنبال آن است که مسئولیت کامل بزرگترین فاجعه تاریخی اسرائیل را به گردن ارتش بیندازد.

این روزنامه عبری با اشاره به شکست‌های سریالی نتانیاهو تصریح کرد: ائتلاف نتانیاهو در تلاش است تا در صورتی که کمیته تحقیقاتی برای بررسی شکست 7 اکتبر تشکیل شد، اعضای این کمیته از افراد نزدیک به ائتلاف مذکور باشند. این در حالی است که ائتلاف نتانیاهو از زمان روی کار آمدن تا فاجعه‌ای که در 7 اکتبر رخ داد، از هیچ یک از اشتباهات مرگبار خود درس نگرفته است. اقدام برای تغییر سیستم قضایی اسرائیل اشتباه بزرگی بود که ائتلاف نتانیاهو انجام داد و منجر به تحریک گسترده جامعه اسرائیلی شد. اما می‌بینیم که نتانیاهو و متحدانش از این اشتباه درس عبرت نگرفتند.

روزنامه هاآرتص تاکید کرد: برای پاسخگو کردن سران سیاسی و نظامی اسرائیل درباره شکست 7 اکتبر و جلوگیری از تکرار چنین فاجعه‌ای در آینده، تشکیل یک کمیته تحقیق مستقل، امری ضروری است.

از طرف دیگر وب سایت عبری والا نیز در گزارشی اعلام کرد که نتانیاهو به دنبال راهی برای فرار از تشکیل کمیته رسمی جهت بررسی شکست 7 اکتبر است.

بر اساس این گزارش، مسئولان دفتر نتانیاهو در تلاش برای تغییر قانون تشکیل کمیته تحقیقات رسمی هستند و می‌خواهند یک قانون ویژه برای تشکیل این کمیته تصویب کنند که اعضا و ماموریت آن با اجماع گسترده و حمایت اکثریت 80 عضو کنست تعیین می‌شوند ؛ در حالی که رئیس سابق دادگاه عالی باید اعضای چنین کمیته‌ای را انتخاب کند.

متحدان نتانیاهو همچنین در حال بررسی یک گزینه دیگر با برگزاری همه پرسی جهت انتخاب اعضای کمیته مذکور هستند.

اما رسانه‌های عبری گزارش دادند که نتانیاهو با این تحرکات به دنبال به تعویق انداختن تشکیل کمیته تحقیقات است و اگر فشار افکار عمومی برای تشکیل چنین کمیته‌ای بیشتر شود، نتانیاهو تلاش خواهد کرد تا با دور زدن قانون تشکیل کمیته تحقیقات رسمی، آن را خنثی کند.

بر این اساس، یکی دیگر از دلایل ترس نتانیاهو از تشکیل کمیته مذکور این است که این کمیته توسط «استر حیوت» رئیس سابق دیوان عالی رژیم اشغالگر اداره می‌شود که مطمئناً به نفع نتانیاهو نخواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ