لاوروف آمریکا را به همدستی در جنایات اسرائیل متهم کرد

اقتصاد ایران: وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به برخورد دوگانه سازمان ملل نسبت به وضعیت‌ غزه و اوکراین، گفت: آمریکا با ارسال سلاح و مهمات برای رژیم اسرائیل، در کشتار مردم فلسطین مشارکت دارد، همان‌طور که در اوکراین نیز چنین است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و رئیس شورای امنیت سازمان ملل در ماه جولای، در نشست علنی این شورا  ابراز عقیده کرد که دولت آمریکا با حمایت سیاسی و ارسال سلاح و مهمات برای اسرائیل، به طور مستقیم در مناقشه کنونی بین فلسطین و طرف اسرائیلی مشارکت دارد.

او گفت: «واشنگتن با ارائه پوشش دیپلماتیک برای اقدامات اسرائیل و ارسال سلاح و مهمات، به طور واضح به همدست مستقیم مناقشه تبدیل شده است، همان‌طور که در اوکراین نیز همین‌گونه است». 

این دیپلمات بلندپایه روس تاکید کرد که خونریزی در غزه متوقف خواهد شد اگر آمریکا حمایت خود از اسرائیل را متوقف کند، اما واشنگتن نمی‌خواهد یا نمی‌تواند این کار را انجام دهد. 

لاوروف افزود: «پیشنهاد طرف روسی در خصوص دیدار همه نقش آفرینان خارجی که بر گروه‌های مختلف فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری تأثیر دارند و می‌توانند در صورت هم‌صدا بودن به رفع شکاف‌ها در صفوف فلسطینی‌ها کمک کنند، همچنان معتبر است».

او در پایان هشدار داد که کشور همسایه اسرائیل در خطر کشیده شدن به یک رویارویی گسترده قرار دارند و مناقشه ممکن است به کل منطقه سرایت کند.

لاوروف: دبیرخانه سازمان ملل در مورد غزه و اوکراین استانداردهای دوگانه دارد

وزیر امور خارجه روسیه همچنین از این مسئله بشدت انتقاد کرد که دبیرخانه سازمان ملل در ارزیابی وضعیت‌های موجود در نوار غزه و اوکراین استانداردهای دوگانه‌ای دارد. سرگئی لاوروف یادآور شد: طی نزدیک به 10 ماهی که از عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه می‌گذرد، حدود 40 هزار غیرنظامی که بیشتر آنها زنان و کودکان هشتند، کشته و حدود 80 هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند. 

او در مقام مقایسه توضیح داد: در حالیکه کل تلفات در منطقه دونباس و اوکراین طی 10 سالی که از کودتای دولتی در کی‌یف میگذرد، کمتر از نصف این تعداد می‌رسد. ولی سازمان ملل و دبیرخانه آن، و حتی شخص دبیرکل برخورد متفاوتی با این دو مناقشه دارند.  

لاوروف با اشاره به اینکه چگونه در اثر عملکرد سیستم دفاع هوایی که به طور غیرقانونی در مناطق مسکونی اوکراین نصب شده بود، یک موشک شلیک شده اوکراینی به بیمارستان کودکان در شهر کی‌یف اصابت کرد و 2 نفر کشته و حدود 100 نفر زخمی شدند که روسیه مقصر این حادثه نبود، افزود: «صبح روز بعد از این حادثه، استفان دوجاریک، سخنگوی  رسمی دبیرکل سازمان ملل از طرف وی، روسیه را متهم به این حمله کرده و خواستار توقف این اقدامات شد و غیره». 

وزیر خارجه یادآور شد: ولی پس از وقایع 7 اکتبر، هنگامی که اسرائیل به بیمارستان‌های نوار غزه حمله کرد و حدود 80 نفر کشته شدند، دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، تنها بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن حتی مشخص نکرد که چه کسی این حملات را انجام داده است. 

لاوروف ادامه داد: «او بطور کلی این اقدام را محکوم و خواستار اجتناب از چنین نقض‌های حقوق بشردوستانه بین‌المللی شد،  ولی اشاره‌ای به نام اسرائیل نکرد، در حالی که  همه می‌دانستند که چه کسی این کار را انجام داده است. وقتی روز بعد از دوجاریک پرسیده شد: "آیا تحقیق کرده‌اید که چه کسی مقصر این فاجعه است؟" او پاسخ داد: "من چیزی برای افزودن به آنچه دیروز گفتم، ندارم". استانداردهای دوگانه در اینجا کاملاً مشهود است».

حمایت روسیه از عضویت فلسطین در سازمان ملل

سرگئی لاوروف همچنین تاکید کرد که روسیه قاطعانه از عضویت فلسطین در سازمان ملل حمایت می‌کند و حاکمیت این کشور از سوی نزدیک به 150 کشور به رسمیت شناخته شده است. 

وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد که در سال 1949، درخواست اسرائیل برای عضویت در سازمان ملل مشروط به اجرای قطعنامه‌های 181 و 194 مجمع عمومی سازمان ملل، درباره طرح تقسیم رزمین فلسطین و حق بازگشت پناهندگان فلسطینی، پذیرفته شد. او افزود: «این موضوع به‌طور واضح بیان شد هنگامی که ما به عضویت اسرائیل در سازمان ملل رأی دادیم. امروز نیز ما از عضویت فلسطین که حاکمیت آن توسط نزدیک به 150 کشور به رسمیت شناخته شده، در سازمان جهانی حمایت می‌کنیم». 

لاوروف همچنین بر لزوم گفت‌وگوی صادقانه برای پایان دادن به خونریزی در خاورمیانه و رسیدن به یک راه‌حل بلندمدت تأکید نموده و ابراز تاسف کرد: «تمام تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل در مورد فلسطین تاکنون "فقط روی کاغذ" باقی مانده است».  به گفته او، طی 10 ماه تشدید اوضاع در نوار غزه، تقریباً 40 هزار نفر کشته و 90 هزار غیرنظامی زخمی شده‌اند. ضمن اینکه تعداد قربانیان در میان کارکنان بشردوستانه سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی در غزه به نزدیک 300 نفر رسیده است.

چند فعال سیاسی اسرائیلی سعی در قطع سخنرانی لاوروف داشتند

استفان دوجاریک، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل شب گذشته در یک نشست خبری توضیح داد: زنانی که تلاش ناموفقی برای قطع سخنرانی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل داشتند، مهمانان هیئت نمایندگی اسرائیل بودند. دوجاریک گفت: «تا جایی که من می‌داند، آن‌ها (معترضان) مهمانان هیئت اسرائیل بودند».

بر اساس اطلاعات روزنامه اسرائیلی The Times of Israel، یکی از زنانی که سعی در قطع سخنرانی لاوروف داشت، یافا بن داوید، رئیس اتحادیه معلمان اسرائیل بود که عکسی از یکی از گروگان‌های گروه حماس را در دست داشت.  طبق اطلاعات این روزنامه، فعالان  که لباس سیاه بر تن داشتند با در دست داشتن پلاکاردهایی از جای خود برخاسته و فریاد «آزاد کردن گروگان‌ها» سر دادند. 

شب گذشته در جریان سخنرانی لاوروف در نشست شورای امنیت درباره اوضاع خاورمیانه، چندین زن سعی کردند سخنان او را قطع کنند. فریادهای معترضان به‌طور واضح قابل شنیدن نبود که چه می‌گویند، بنابراین  وزیر خارجه روسیه از آن‌ها خواست که اگر خواسته‌ای دارند، توضیح دهند که در همان زمان نیروهای امنیتی فوراً این زنان از سالن خارج کردند.

در واکنش به این حادثه، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در خصوص امنیت مقر سازمان ملل ابراز تردید کرد و یادآور شد: عملکرد فعالان اسرائیلی نه تنها بی‌معنی بود بلکه تأثیر معکوس داشت - به نظر می‌رسید که فریادهای آن‌ها به نفع فلسطین است. زاخارووا  همچنین اشاره کرد که هیئت نمایندگی اسرائیل در سازمان ملل «به طور مداوم کار دیپلماتیک را به مضحکه تبدیل می‌کند».

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ