کاهش ۱۰ میلیون لیتری مصرف/ ۳۹ درصد مشترکان برق تهران پاداش گرفتند

اقتصاد ایران: ۷ میلیون مترمکعب پساب به صنایع واگذار شد، ۳۹درصد از مشترکان برق استان تهران مشمول پاداش مدیریت مصرف شدندو مصرف سوخت ۱۰ میلیون لیتر کاهش می‌یابد ازمهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، ۷ میلیون مترمکعب پساب به صنایع واگذار شد، ۳۹ درصد از مشترکان برق استان تهران مشمول پاداش مدیریت مصرف شدند، مصرف سوخت ۱۰ میلیون لیتر کاهش می‌یابد و افزایش ۲ درجه‌ای دمای هوا در ۷۰ درصد استان‌های کشور از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

تمامی نیروگاه‌ها با آمادگی ۱۰۰ درصدی در حال تولید برق هستند

وی در خصوص اوج بار سال جاری و اقدامات صورت گرفته برای عبور موفق از آن نیز با بیان کرد: تا پیش از آغاز اوج بار سال جاری ظرفیت تولید برق کشور با ۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات افزایش نسبت به ابتدای دولت سیزدهم به بیش از ۹۳ هزار مگاوات رسید و در کنار آن برای عبور موفق از اوج بار تابستانی که در آن قرار داریم ۱۸۰ اقدام راهبردی نیز تدوین شد که نه تنها شامل تجربیات موفق اقدامات سال ۱۴۰۱ و سال ۱۴۰۲ است، بلکه در کنار تمرکز بر روی بخش افزایش سهم تولید، بخش مدیریت مصرف و بخش توزیع، همچنین در آن بر روی نقاط حساس شبکه انتقال برق تمرکز ویژه‌ای صورت گرفت.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به اینکه در تابستان سال جاری نیروگاه‌های حرارتی به طور ۱۰۰ درصد آماده تأمین برق هستند، افزود: در تابستانی که شروع کردیم از لحاظ ظرفیت تولید، تمامی نیروگاه‌های حرارتی کشور برنامه‌های تعمیرات خود را انجام دادند و به طور ۱۰۰ درصد آماده تأمین برق هستند.

وی در همین رابطه تصریح کرد: نیروگاه‌های جدیدی نیز که قرار بود داخل مدار بیاید با پیگیری‌های به عمل آمده داخل مدار هستند و بنابراین در بخش تولید آمادگی لازم به طور کامل وجود دارد.

سالانه ۱۰۰ هزار انشعاب غیرمجاز آب در کشور کشف می‌شود

علی سیدزاده با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های اساسی شرکت‌های آب و فاضلاب برای ارائه خدمات بهتر و کیفی‌تر به مشترکان وجود انشعاب‌های غیرمجاز آب است، گفت: استفاده‌کنندگان غیرمجاز آب بدون داشتن انشعاب مجاز و قانونی، اقدام به مصرف آب از تأسیسات آبرسانی می‌کنند و یا با داشتن انشعاب، مصرفی مغایر با مقررات دارند.

وی استفاده غیرمجاز یا انشعاب غیرمجاز از آب را با دو علت اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد و افزود: بعضاً ساکنان مناطق حاشیه‌نشین به علت ناتوانی در پرداخت هزینه‌های آب و حق انشعاب، ترغیب به استفاده غیرمجاز از آب و برق می‌شوند و یا نگرش‌های اشتباه در برخی مناطق باعث می‌شود برخی از افراد به سمت استفاده غیرمجاز از آب سوق داده شوند.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفا با بیان اینکه سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار انشعاب غیرمجاز را شناسایی و رفع می‌کنیم، یادآور شد: رفع این تعداد انشعاب غیرمجاز بدین مفهوم نیست که با رفع این تعداد، آمار به صفر برسد، چرا که مجدد در سال آتی تعداد انشعاب غیرمجاز ظهور می‌کند.

حجم معاملات در بورس انرژی از ۴۱ میلیون مگاوات ساعت گذشت

گزارش‌ها حاکی از آن است که از ابتدای معاملات شرکت‌های توزیع در تابلوی برق بورس انرژی تا چهارشنبه بیستم تیرماه، تعداد ۲۶ نیروگاه دولتی و ۳۵ نیروگاه خصوصی مشغول عرضه برق بوده‌اند و در این مدت در مجموع ۳۸۷۰ معامله توسط ۳۹ شرکت توزیع نیروی برق رقم خورد.

همچنین حجم معاملات روزانه به ۴۱ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۳۶۲ مگاوات ساعت با متوسط قیمت ۱۲۰۱ ریال، حداقل نرخ ۸۵۰ ریال و نرخ معاملات به حداکثر قیمت ۱,۳۹۰ ریال رسید.

در روز چهارشنبه بیستم تیرماه حداکثر قیمت بورس به ۱,۳۴۰ ریال برای هر کیلووات ساعت رسید که نسبت به روز قبل خود ۹ درصد رشد را تجربه کرده است. همچنین حداقل قیمت طی دو روز سه‎‌شنبه و چهارشنبه نوزدهم و بیستم تیرماه از ۱,۲۰۰ ریال به ۱,۱۷۰ ریال رسید که با ۳ درصد کاهش همراه بود.

۳۹ درصد از مشترکان برق استان تهران مشمول پاداش مدیریت مصرف شدند

قاسم شهابی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران ضمن قدردانی از مشترکان بخش‌های مختلف به سبب همکاری در طرح‌های مدیریت مصرف از ابتدای خردادماه سال جاری تا کنون گفت: در شهرستان‌های استان تهران بیشترین مصرف انرژی در رتبه نخست با ۳۷ درصد مربوط به بخش صنعتی و در جایگاه دوم با ۲۹ درصد، مربوط به بخش خانگی است و با توجه به اهمیت برق پایدار در تضمین رفاه اجتماعی آحاد مشترکان، برنامه‌ریزی برای برق رسانی مستمر به مشترکان تعرفه خانگی در اولویت این شرکت قرار دارد.

وی ادامه داد: در یک بازه زمانی ۴۵ روزه، ۳۹ درصد از مشترکان خانگی تحت پوشش شرکت توزیع نیروی برق استان تهران مشمول دریافت پاداش مدیریت مصرف شدند.

وی افزود: از آغاز خرداد ماه تا نیمه تیرماه، بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار قبض برای مشترکان بخش خانگی این شرکت صادر شده که از این میزان نزدیک به ۵۷۰ هزار قبض، مشمول دریافت پاداش صرفه‌جویی شده‌اند.

لزوم رعایت ایمنی و مصرف بهینه برق توسط هیئت‌های عزاداری

مصطفی رجبی مشهدی با تاکید بر اینکه هیئت‌ها و تکایا نکات ایمنی اتصال برق را رعایت کنند و از هر گونه دخالت غیرمجاز در تأسیسات برق رسانی منصوبه و وصل خودسرانه، غیر ایمن و غیرمجاز انشعاب برق به طور جدی و اکید پرهیز کنند، خاطرنشان کرد: در راستای پیشگیری از وقوع حوادثی مانند برق گرفتگی، آتش سوزی رعایت موارد ایمنی از سوی مردم شریف و عزاداران حسینی، بسیار حائز اهمیت است و به این منظور استفاده از اتصالات و تجهیزات ایمن و استاندارد و خودداری از اقدام برای ایجاد اتصال کابل به شبکه برق، نصب نکردن پرچم، نشان در حریم شبکه‌های هوایی برق و رعایت نکات ایمنی در تأمین برق باید مورد توجه قرار گیرد.

رجبی مشهدی در عین حال تصریح کرد: هیئت‌های مذهبی همچنین از نصب داربست در محدوده حریم شبکه و جوشکاری روی پایه‌های شبکه و صعود افراد غیرفنی در تأسیسات برق‌رسانی برای نصب هرگونه پرچم، پلاکارد و بنر خودداری و حفظ فاصله ایمنی حداقل ١.٥ متری از شبکه‌های برق را رعایت کنند.

ظرفیت تولید نیروگاه‌های مقیاس کوچک از ١٣٠٠ مگاوات گذشت

مصطفی رجبی مشهدی از تکمیل ۶۱ طرح حیاتی شبکه انتقال برق پیش از دوره اوج بار تابستان امسال خبر داد و تاکید کرد: با اجرای این طرح‌ها تاکنون هیچ‌گونه حبس تولید و یا خاموشی ناشی از ضعف شبکه در ایام اوج بار امسال اتفاق نیفتاده و توانستیم با سرعت بخشی به روند اجرا، رکوردهای خوبی حاصل کنیم که موجب شد در برخی طرح‌ها، مدت زمان قرارداد از ۲۴ ماه به ١٣ ماه کاهش یابد.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: ١٢ طرح از ١٨ طرح حیاتی انتقال که از مهر ١٤٠٢ عملیات اجرایی آنها آغاز شده بود، برقدار شده و ۴ طرح نیز با بیش از ٩٠ درصد پیشرفت در آستانه بهره برداری قرار دارد.

وی اضافه کرد: با اجرای طرح‌های حیاتی ١٢٩٤ کیلومتر به خطوط انتقال و فوق توزیع شبکه و ٧٦٠٥ مگاولت آمپر به ظرفیت پست‌های قدرت افزوده می‌شود که به همراه ٧ طرح بهبود شبکه به ارزش ١٣ هزار میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد.

مصرف سوخت ۱۰ میلیون لیتر کاهش می‌یابد

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ثبت آنلاین درخواست کارت سوخت برای خودروهای نوشماره عملیاتی شده اما هنوز برای خودروهایی که متقاضی کارت سوخت المثنی هستند، عملیاتی نشده است.

وی افزود: در واقع تغییر ساعات اداری موجب افزایش ۱۱ درصدی بنزین در سطح تهران و افزایش ۶ درصدی بنزین در سطح کشور بود.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ مصرف کشور در حوزه انرژی ۳۲ میلیارد لیتر بوده که هم‌اکنون این رقم به ۴۶ میلیارد لیتر رسیده است. این اتفاق به افزایش مقدار تراکنش‌ها و سرانجام ضرورت‌یافتن روزآمدسازی سامانه هوشمند سوخت منجر شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه وزارت نفت در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان رتبه نخست را دارد، بیان کرد: در بخش مدیریت مصرف، سامانه نقشه‌برداری (مپینک Mapping) در حوزه نقل و انتقالات شهری و برون‌شهری راه‌اندازی شده و تا ماه آینده عملیاتی می‌شود که سبب کاهش روزانه ۵ تا ۷ میلیون لیتری مصرف سوخت در کشور خواهد شد.

سالاری ادامه داد: همچنین با توجه به زیرساخت‌های ایجادشده در بخش مدیریت مصرف، تا پایان امسال درمجموع شاهد کاهش ۱۰ میلیون لیتری مصرف سوخت در کشور خواهیم بود.

افزایش ۱۰ هزار مگاواتی مصرف برق / جدول خاموشی در کشورهای همسایه

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه طی یک هفته گذشته ۳ بار رکورد بیش از ۷۷ هزار مگاوات را در میزان تقاضای مصرف برق پشت‌سر گذاشتیم که رقم بسیار بزرگی است، گفت: سال گذشته بیشترین پیک تقاضای برق رقم ۷۳ هزار و ۴۵۶ مگاوات بود که تقاضای امسال حدود ۴۰۰۰ مگاوات رشد را نشان می‌دهد.

وی افزود: جمعه‌ای که پشت‌سر گذاشتیم نسبت به روز مشابه سال قبل، بیش از ۱۰ هزار مگاوات افزایش تقاضای مصرف برق داشتیم، بخشی از این افزایش مصرف به افزایش دما بازمی‌گردد و بخشی به استفاده نادرست از وسایل سرمایشی مربوط است.

افزایش ۲ درجه‌ای دمای هوا در ۷۰ درصد استان‌های کشور

محمدرضا کاویانپور رئیس مؤسسه تحقیقات آب کشور گفت: در روزهای اخیر افزایش قابل توجه دمای هوا در سراسر کشور را تجربه کرده‌ایم، به طوری که کمینه دمای هوای ۷۰ درصد از استان کشور افزایش ۲ درجه‌ای را به ثبت رسانده است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد استان‌های کشور افزایش ۳ درجه‌ای دمای هوا را در دمای بیشینه تجربه کرده است، افزود: در هفته گذشته تقریباً همه استان‌های کشور دمای بالای یک درجه کمینه را تجربه کرده‌اند. دمای هوای بیش از ۸۰ درصد استان‌ها در هفته گذشته نیز افزایش ۲ درجه‌ای را به ثبت رسانده است.

کاویانپور افزایش دمای هوای روزهای اخیر را بی سابقه دانست و افزود: دمای هوای کره زمین طی ۱۳ ماه گذشته نسبت به متوسط بلند مدت بیش از ۱.۵ درجه افزایش یافته است به طوری که گرم‌ترین ماه‌های سال رکورد خود را به ثبت رسانده است.

گفت‌وگوی تلفنی و تقدیر وزیر نیرو از جهادگران نیروگاه رامین اهواز

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در گفت‌وگوی تلفنی با تلاشگران نیروگاه رامین اهواز برای جلوگیری ازخروج یک واحد نیروگاهی ازمدار وانجام تعمیرات در حالت آماده به کار دردمای ۷۰ درجه سانتیگراد، وزیرنیرو ازجهادگران این نیروگاه تقدیر کرد.

محرابیان تعهد، ایثارگری و مسؤولیت پذیری همه کارکنان وزارت نیرو در خدمت رسانی پایدار و مستمر به ویژه تأمین برق مورد نیاز هموطنان در فصل تابستان و پیک مصرف برق را از ویژگی‌های بارز این کارکنان دانست.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد مردم کشورمان نیز با صرفه‌جویی و رعایت الگوهای مصرف برق فرصت برخورداری همه هموطنان از این انرژی را فراهم سازند.

۷ میلیون مترمکعب پساب به صنایع واگذار شد

مسعود باقرزاده مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه آبفای کشور با اشاره به آخرین وضعیت عرضه پساب در بورس گفت: ۱.۶ میلیارد متر مکعب پساب تولیدی کشور است که تا کنون توانسته‌ایم ۷ میلیون مترمکعب را به صنایع واگذار کنیم.

وی افزود: اولویت نخست ما در تولید و تأمین پساب برای صنایعی است که قبلاً تخصیص آب داشتند، بنابراین طبق قانون تخصیص آب آن‌ها را لغو و پساب تأمین می‌کنیم که در یک افق چندساله درصد قابل توجهی از آب شرب از صنایع کسر و با جایگزینی پساب بتوانیم آن را در اختیار شرب قرار دهیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه شرکت مهندسی آب و فاضلاب تصریح کرد: تکمیل تصفیه‌خانه‌ها حتی اگر برای صنایع هم مصرف نداشته باشند، برای تغذیه آبخوان‌ها و جریان‌های زیست محیطی با توجه به کیفیتی که پساب دارد، می‌تواند مفید باشد و کمکی برای تعادل زیست محیطی در کشور ایجاد کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ