از زندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان در چینگهای تا تمایل برای کمک به غزه

اقتصاد ایران: با حضور یک هفته‌ای هیات رسانه ای جمهوری اسلامی ایران در استان چینگ های چین، شاهد زندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان در این استان تا علاقه‌مندی برای کمک‌ رسانی آنها به مردم غزه بودیم.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست – نفیسه عبدالهی: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین روابطی به طول تاریخ و مبتنی بر مشترکات فراوان فرهنگی و تمدنی دارند و در سال‌های اخیر گام‌های بلندی در مسیر گسترش مناسبات دوستانه و همکاری راهبردی برداشتند؛ سفر رئیس جمهور شهید به چین، توافق ایران و عربستان به میزبانی پکن و صدور مجوز از سرگیری سفرهای گروهی گردشگران چینی به ایران و… مسیر خوبی برای توسعه روابط دو کشور بود که افق روشن‌تری برای مناسبات دوستانه و همکاری‌های راهبردی در مسیر پیش رو ترسیم می‌کند.

سفر هیأت رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران به چین

هیأت رسانه‌ای کشورمان روز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با پروازی ۸ ساعته به پکن و در ادامه با پروازی ۳ ساعته به استان چینگ‌های سفر کرد؛ سفری شش روزه و پرکار که به مرورِ بخشی از ظرفیت‌های یکی از استان‌های چین با جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد.

چینگهای یکی از استان‌های چین به مرکزیت شهر «شینینگ» است. این استان که از آن به عنوان یاقوت کبود نام برده می‌شود دارای ۵ میلیون جمعیت بوده و یکی از مناطق ناشناخته چین است که از حیث زیبایی با مناظر بکر فلات تبت مقایسه می‌شود.

به محض ورود، به شهر شینینگ، هیأت رسانه‌ای ایران مورد استقبال مسؤولان روابط خارجی استان قرار گرفت.

نشست مشترک خبرنگاران و مسؤولان بین‌المللی چینگهای با هیأت رسانه‌ای ایران

دیدار با خبرنگاران و مسؤولان بین‌المللی این استان در یک نشست دو ساعته از نخستین برنامه کاری ما در روز اول این سفر بود. نشستی صمیمی که مهم‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی، منابع طبیعی، زیست محیطی و انرژی پاک این استان با برخی از استان‌های اقتصادی کشورمان به بحث و بررسی گذاشته شد.

اززندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان درچینگهای تا تمایل برای کمک به غزه

در این نشست «شیولی یینگ» معاون دفتر روابط خارجی استان چینگ‌های با بیان این‌که در نظر داریم از امتیازات و مزیت‌های دو طرف استفاده کنیم، افزود: بر اساس توافقنامه خواهرخواندگی سال گذشته میان استان چینگهای چین و استان اردبیل ایران، مقرر شد در خصوص فرش تبتی، سیب‌زمینی، روغن ذرت و کاشت محصولات زراعی همکاری‌هایی انجام شود. در سایر زمینه‌ها مانند حوزه‌های فرهنگی و گردشگری نیز همکاری خواهیم داشت تا دوستی مردم دو استان را افزایش دهیم.

یینگ با اشاره به ظرفیت‌های چینگ‌های در زمینه حفاظت از محیط زیست و انرژی پاک هم اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم نتایج خوشحال‌کننده‌ای در این موارد و توسعه سریع صنعت سبز تجربه کنیم.

رستورانی با بافت شرقی و اسلامی با غذاهای حلال

در جریان این سفر، بازدید از یک رستوران اسلامی که مدیریت و کارکنان آن از مسلمانان چین و این استان بودند از دیگر برنامه‌های روز اول سفر ما بود.

اززندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان درچینگهای تا تمایل برای کمک به غزه

مسجد دونگ گوان؛ نمادی برای کمک‌های انسان دوستانه

بازدید از مسجد دونگ گوان با قدمتی حدود ۷۰۰ ساله از دیگر برنامه‌های سفر هیأت رسانه‌ای کشورمان به استان چینگ‌های بود.

این مسجد با معماری منحصر به فرد به‌عنوان یکی از مراکز آموزشی اسلامی و دینی مهم در چین شناخته می‌شود. مسجد دونگ گوان به‌عنوان یک نماد گردشگری به ثبت ملی رسیده است.

اززندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان درچینگهای تا تمایل برای کمک به غزه

این مسجد به کمک‌های انسان دوستانه به مسلمانان و غیر مسلمانان در مواقع مختلف از جمله بحران کرونا معروف است.

در جریان بازدید از این مسجد از عضو هیأت مدیره آن جویای کمک‌های مسلمانان این شهر به مردم مظلوم غزه شدیم که او در پاسخ گفت: حمایت از مردم غزه از وظایف هر مسلمانی است. در عین حال ما در این موضوع تابع دولت چین هستیم.

این مسجد در مراسم مختلف اسلامی از جمله اعیاد، همزمان ظرفیت پذیرش بیش از یک هزار نمازگزار را دارد. همچنین این مسجد مرکز تبادلات فرهنگی دین اسلام نیز محسوب می‌شود.

اززندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان درچینگهای تا تمایل برای کمک به غزه

حضور هیأت رسانه‌ای ایران در مسابقات دوچرخه سواری

شهر شینینگ یکی از مراکز مسابقات بین‌المللی دوچرخه سواری و همچنین مرتفع‌ترین مسابقات بین‌المللی دوچرخه سواری در آسیا به شمار می‌رود. حضور هیأت رسانه‌ای ایران در این شهر همزمان با تماشای این مسابقه مهیج بود.

فیلم دوچرخه سواری

دیدار هیأت رسانه‌ای ایران با مدیرکل دفتر روابط خارجی چینگ‌های

در جریان این سفر، هیأت رسانه‌ای کشورمان با «وانگ ژیژونگ» مدیرکل دفتر روابط خارجی استان دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار ژیزونگ اشاره به سفر سال گذشته خود به ایران داشت که خاطرات فرموش نشدنی را برای او به همراه داشت.

اززندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان درچینگهای تا تمایل برای کمک به غزه

همچنین ژیژونگ اشاره‌ای هم به امضای توافق نامه دوستی با استاندار اردبیل در زمینه کشاورزی داشت.

در این دیدار هیأت ایرانی نیز به تبادل نظر پیرامون ظرفیت‌های اقتصادی، زیست محیطی و منابع طبیعی پرداختند.

اززندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان درچینگهای تا تمایل برای کمک به غزه

بازدید از بزرگترین دریاچه حفاظت شده چین

دریاچه چینگهای با مساحت بیش از ۴۵۰۰ کیلومتر مربع با عمق متوسط ۲۰ متر و پرندگانی که بر فراز آب‌های شفاف آن شناورند، از جاذبه‌های استان چینگهای است که به شدت از آن محافظت می‌شود. نام استان چینگهای از همین دریاچه که بزرگترین دریاچه آب شور در چین است، گرفته شده است.

اززندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان درچینگهای تا تمایل برای کمک به غزه

محیط زیست تحت حفاظت در این منطقه، دریاچه و تنها نوع ماهی قابل زیست در آن به دلیل شوری و سردی آب، پوشش گیاهی و پرنده‌ها را شامل می‌شود.

این دریاچه جزو مناطق محافظت شده‌ای است که امکان کشتیرانی و یا صید در آن وجود ندارد.

اززندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان درچینگهای تا تمایل برای کمک به غزه

انرژی سبز چین

در میانه انقلاب انرژی سبز چین، بزرگترین نیروگاه برق خورشیدی در فلات چینگ‌های در حال ایجاد یک مسیر توسعه منحصربه‌فرد است؛ این نیروگاه بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان به شمار می‌آید و به طور همزمان که کمک‌های شایانی به تلاش‌های کاهش فقر و حفظ محیط زیست می‌کند، به تولید برق نیز می‌پردازد.

در جریان این سفر، هیأت رسانه‌ای کشورمان از این نیروگاه خورشیدی بازدید کرد.

اززندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان درچینگهای تا تمایل برای کمک به غزه

دانشگاه اقوام در چینگهای

هیأت رسانه‌ای کشورمان در جریان سفر خود به استان چینگهای از دانشگاه اقوام این استان نیز بازدید کردند.

این دانشگاه به دستور «مائو» بنیانگذار جمهوری خلق چین با توجه به تنوع اقوام در چینگهای و برای آموزش آن‌ها به شکل اولیه یک آموزشگاه در سال ۱۹۴۹ با ۸۰ دانشجو و ۲۰ استاد تأسیس و بعد از پیشرفت به مدرسه عمومی تبدیل شد.

در سال ۱۹۵۶ این مدرسه به اولین دانشگاه در فلات چینگهای که آن زمان اقتصاد ضعیفی داشت، تبدیل می‌شود.

این دانشگاه در سال ۱۹۶۶ و به دلیل انقلاب فرهنگی تعطیل می‌شود اما به حیات خود در قالب یک مجله ادامه می‌دهد تا اینکه در سال ۱۹۷۶ بازگشایی می‌شود.

دانشگاه قومیت یا اقوام چینگهای امروز، ۲۲ دانشکده، ۳۳ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و یک رشته مردم شناسی در مقطع دکتری دارد.

این دانشگاه اکنون ۲۰ هزار دانشجو شامل دانشجویان خارجی دارد که تا قبل از دوران کرونا تعداد دانشجویان خارجی آن ۲۰۰ نفر بود.

اززندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان درچینگهای تا تمایل برای کمک به غزه

قوم مسلمان سالار

در ادامه سفر هیأت رسانه‌ای کشورمان به چینگهای، این هیأت در منطقه قوم سالار حضور یافتند. «لان گویی هان» کارشناس اداره گردشگری و میراث فرهنگی شهر سالار که نام اسلامی او رقیه است، در بازدید هیأت ایرانی از پارک ملی قوم سالار در چینگهای گفت: دولت محلی این منطقه را برای شناساندن فرهنگ قوم مسلمان چینی سالار در مساحتی به وسعت ۲۴ هزار کیلومتر و با سرمایه‌گذاری ۲۲۰ میلیون یوان ایجاد کرده است.

اززندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان درچینگهای تا تمایل برای کمک به غزه

این قوم شامل ۱۷۰ خانواده و حدود هزار نفر از سمرقند و بخارای کنونی بعد از حمله مغول به این منطقه مهاجرت می‌کند که حالا جمعیت آن ۱۶۰ هزار نفر است.

به گفته این کارشناس، روش معماری ساختمان‌های این شهر برگرفته از قوم‌های مختلف شامل سبک معماری خاورمیانه، تبتی‌ها و خود سالارها است.

اززندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان درچینگهای تا تمایل برای کمک به غزه

حضور هیأت رسانه‌ای ایران در خبرگزاری چاینا نیوز

روز آخر سفر هیأت رسانه‌ای ایران به چینگهای با دیدار از خبرگزاری چاینا نیوز«CNS» و بیان دیدگاه‌ها در خصوص تعاملات رسانه‌ای به پایان رسید.

چینی‌ها به شدت به گسترش همکاری رسانه‌ای با ایران اعتقاد دارند.

اززندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان درچینگهای تا تمایل برای کمک به غزه

ما ایرانیم، با مردمانی قوی و استعدادهای فراوان

آنچه در این سفر کاری و بازدید از بخش‌های مختلف اقتصادی، گردشگری و فرهنگی استان چینگ‌های انجام شد؛ همچنین توجه و شناخت از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ایران عزیز، می‌توان گفت که ما نیز ایرانیم با مردمانی قوی و استعدادهای فراوان که توجه به ظرفیت‌های داخلی و مردمی سازی اقتصاد و استقبال از حضور بخش خصوصی می‌تواند ما را در منطقه به الگوی پیشرفت و توسعه دیگر کشورها معرفی نماید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ