آمریکا در تلاش برای تشدید تحریم‌های تراشه علیه چین: قوانین سخت‌گیرانه‌تر در راه است

اقتصاد ایران: آمریکا برای جلوگیری از همکاری احتمالی برخی شرکت‌های صاحب فناوری با چینی‌ها، در پی وضع قوانین سخت‌گیرانه‌تری است.

آمریکا پس از مواجه‌شدن با مخالفت برخی شرکت‌ها درباره‌ی تحریم صنعت نیمه‌هادی چین، به متحدان خود هشدار داد که درصورت ادامه‌ی دسترسی چین به فناوری‌های پیشرفته‌‌، از سخت‌ترین محدودیت‌های تجاری ممکن استفاده می‌کند.

طبق گزارش رویترز، تدابیر سخت‌گیرانه‌ی آمریکا شامل حال شرکت‌هایی ازقبیل توکیو الکترون ژاپنی و ASML هلندی خواهد شد. آمریکا در حال ارزیابی برای به‌کارگیری ابزار دیگری به نام قانون محصول مستقیم خارجی یا FDPR است.

FDPR برای اولین بار در سال ۱۹۵۹ وضع شد تا تجارت فناوری‌های آمریکایی را کنترل کند. این قانون اساساً بیان می‌کند که چنانچه محصولی با استفاده از فناوری آمریکایی در کشوری خارجی تولید شده باشد، دولت آمریکا این حق را دارد که از فروش آن به هر نقطه‌ای در جهان جلوگیری کند.

آمریکا برنامه‌ی سخت‌گیرانه‌تر خود را به مقام‌های توکیو و لاهه به‌عنوان نتیجه‌ی رعایت‌نکردن تعهد خود در رابطه با چین گوشزد کرده است. ASML و توکیو‌الکترون از اظهارنظر درباره‌ی این موضوع خودداری کردند.

مقالات مرتبط
  • رئیس‌جمهور چین: هیچ نیرویی نمی‌تواند از پیشرفت ما در صنعت فناوری جلوگیری کند
  • غول هلندی صنعت تراشه: تحریم چین روی درآمد ما تأثیر نمی‌گذارد

تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نیمه‌هادی چین با هدف منع دسترسی این کشور به پردازنده‌های قدرتمند دارای لیتوگرافی زیر ۷ نانومتر و فناوری‌های پیشرفته‌ی ساخت تراشه، از سال ۲۰۱۹ اجرا شد. دولت آمریکا می‌خواهد با جلوگیری از دسترسی چین به محصولات پیشرفته‌ی نیمه‌هادی، مانع پیشرفت این کشور در زمینه‌ی هوش مصنوعی شود.

ژاپن و هلند در پی آغاز تحریم‌ با وضع قوانین کنترل صادرات از ارسال تجهیزات ساخت تراشه مانند دستگاه‌های لیتوگرافی و تولید ویفر و اسکنرهای فرابنفش (EUV) به چین جلوگیری کردند. علاوه‌براین، شرکت‌های تراشه‌ساز کره‌ای و تایوانی از ادامه‌ی همکاری با شرکای چینی خودداری می‌کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ