مصرف برق مایکروسافت و گوگل از ۱۰۰ کشور بیشتر است

اقتصاد ایران: با افزایش تقاضا برای هوش مصنوعی، مصرف برق دو شرکت مایکروسافت و گوگل به‌حدی رسیده که از مصرف برق بسیاری از کشورها فراتر رفته است.

هزینه‌ی توسعه هوش مصنوعی، حتی صرفاً با در‌نظر‌گرفتن هزینه‌های راه‌اندازی مراکز داده، بسیار زیاد است. گوگل و مایکروسافت، دو بازیگر تأثیرگذار در بازار رایانش ابری و هوش مصنوعی، با داغ‌تر‌شدن رقابت این حوزه در سال‌های اخیر، با مشکلات جدی روبه‌رو بوده‌اند.

تحلیل مایکل توماس با استناد به داده‌های بررسی ماهانه‌ی انرژی اداره‌ی اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که مراکز داده مایکروسافت و گوگل در سال ۲۰۲۳، ۲۴ تراوات‌ساعت برق مصرف کرده‌اند. این عدد از مصرف برق کل کشورهایی مانند ایسلند، آذربایجان، غنا و برخی دیگر بیشتر است.

تقاضا برای توسعه‌ی مراکز داده، به‌خصوص با روی‌آوردن شرکت‌ها به رایانش ابری، بسیار زیاد شده است. برای مثال، گوگل پیش‌تر اعلام کرد که با‌توجه‌به نیازهای انرژی مراکز داده‌اش برای پشتیبانی از عملیات هوش مصنوعی، شاهد افزایش ۴۸ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای بوده است. طبق گزارشی دیگر از CNBC، انتشار کل کربن مایکروسافت نیز به‌دلیل وجود همین مراکز داده، از سال ۲۰۲۰ تقریباً ۳۰ درصد افزایش یافته است.

فناوری‌های هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی شرکت OpenAI یا جمنای گوگل، با هر بار سؤال‌‌کردن، به افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر می‌شوند. مطالعه‌ای دیگر نشان می‌دهد که هر پرس‌وجو در چت‌بات OpenAI، تقریباً ده برابر برق بیشتری از جست‌وجوی گوگل انرژی مصرف می‌کند.

مقالات مرتبط
  • هوش مصنوعی مصرف برق گوگل را با کشور ایرلند برابر می‌کند
  • مصرف آب دیتاسنترهای هوش مصنوعی چین تا سال ۲۰۳۰ سرسام‌آور خواهد بود

شکی نیست که این شرکت‌ها درآمدی به‌مراتب بیشتر از برخی کشورها دارند. درآمد گوگل در ۲۰۲۳ حدود ۳۱۵٫۶ میلیارد دلار و درآمد مایکروسافت ۲۱۱٫۹ میلیارد دلار بود. این ارقام به‌صورت جداگانه بیش از کل تولید ناخالص داخلی کشورهایی مانند اسلواکی، ایسلند، آذربایجان و چند کشور دیگر است.

هر دو شرکت گوگل و مایکروسافت تلاش‌هایی برای سازگار‌کردن این روند با محیط‌زیست کرده‌اند. هر دو شرکت با اهداف مشخصی به‌سمت سال ۲۰۳۰ حرکت می‌کنند. گوگل از سال ۲۰۰۷ از‌نظر تولید کربن خنثی بوده است و مایکروسافت نیز قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ به منفی‌شدن انتشار کربن خود دست یابد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ