فلسفه عاشورا پیامی جهانی به بشریت دارد

اقتصاد ایران: اردبیل- استاد حوزه و دانشگاه‌های اردبیل گفت: جهان مبهوت فلسفه قیام عاشورا در دشت کربلاست و این قیام پیامی جهانی به تمام بشریت دارد.

حجت الاسلام حسین نوری در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: اینکه در یک نصف روز واقعه عاشورا در ۱۴۰۰ سال پیش روی داده است و تا امروز این خون‌های جاری در جهان ملت‌های مسلمان و آزادیخواه را به سوگ می‌نشاند حاوی پیام‌های فراوانی است.

وی با بیان اینکه خون حسین و شهادت آن حضرت در دشت کربلا برنده‌تر از زندگی او برای دشمنان اسلام بود، خاطرنشان کرد: دشمنان فکر می‌کردند با قتال امام حسین فلسفه نهضت حسینی نیز به پایان می‌رسد اما امروز مشاهده می‌کنیم که بعد از ۱۴ قرن شور و شعور حسینی در دنیا سایه افکنده و در مقابل هیچ اسم و رسمی از حکام ظلم و فساد ابوسفیانی در دنیا نیست.

استاد حوزه و دانشگاه‌های اردبیل با اشاره به اینکه امروز باید آموزه‌های عاشورا را برای جوانان و نوجوانان با منطق عقلانی تشریح و تبیین کنیم، بیان کرد: قیام عاشورا و اقدام امام حسین تجلی مبانی قرآنی در جامعه است.

نوری با تاکید بر اینکه عقل و درایت مؤلفه اصلی جامعه حسینی است، خاطرنشان کرد: امام حسین قرآن ناطق و کان تمامی علوم و معارف اسلامی بود و هر جا سخن از امام حسین (ع) است مبانی قرآنی نیز در آن متبلور می‌شود.

وی با بیان اینکه عقلانیت در واقعه عاشورا و کربلا موج می‌زند، تصریح کرد: آنچه که در کربلا مشاهده می‌شود راهبرد عقلانیت در دفاع از حق و ترک محرمات بود و هر جامعه‌ای می‌خواهد به قافله حسینی بپیوندد باید این مبانی را در تمام اقدامات و تحرکات خود جاری و ساری کند.

نوری توجه به جامعیت رفتاری امام حسین در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی را یادآور شد و بیان کرد: اولین ویژگی جامعه مسلمانان شناخت معارف دین است که این شناخت نیز باید منبعث از آموزه‌های عاشورا و کربلا باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ