هم‌نوایی زنجانی‌ها با راوی واقعه کربلا در یوم‌الزینب

اقتصاد ایران: زنجان- زنجانی‌ها در یوم‌الزینب محرم ۱۴۴۶ با پیام‌رسان عاشورا در ظلم‌ستیزی هم‌نوایی می‌کنند.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: عزاداران حسینی امروز در حالی یازدهم محرم سال ۱۴۴۶ را به یاد مظلومان عالم به عزا می‌نشینند که مسلمانان فلسطینی و سرزمین‌های اشغالی بیش از هر زمان دیگری زیر رگبار گلوله و بمباران به خاک و خون کشیده می‌شوند.

مردم پایتخت شور و شعور حسینی در یوم‌الزینب امسال به تأسی از پیام‌رسانان واقعه بزرگ کربلا، فریاد آزادی‌خواهی و ظلم‌ستیزی را از زبان زنان و کودکان بی‌گناه که سال‌ها است گرفتار بزرگترین ظلم تاریخ بشر هستند، سر می‌دهند.

پیام صلابت زینب (س) و زنان و کودکان امام حسین (ع) هنوز در این دیار می‌پیچد و واقعه عاشورا را به تصویر می‌کشد که چگونه رنج اسارت را به قدرتی برای رسوایی ظالمان تبدیل کردند.

سیاه‌پوشان و عزاداران حسینی با دلی سرشار از حزن و اندوه امروز هم برای خلق حماسه‌ای دیگر آماده شدند و ساعت ۱۶ از مقابل زینبیه اعظم زنجان به سمت خیابان شهدا، چهارراه امیرکبیر، سبزه‌میدان، چهارراه انقلاب و در نهایت امامزاده سید ابراهیم (ع) این دسته باشکوه را همراهی می‌کنند.

حاج غلامرضا عینی‌فرد زنجانی، کربلایی حسین عینی‌فرد و کربلایی سیدمجید موسوی در اجتماع زینبیه اعظم زنجان به مرثیه‌خوانی خواهند پرداخت

حاج غلامرضا عینی‌فرد زنجانی، کربلایی حسین عینی‌فرد و کربلایی سیدمجید موسوی در این دسته به مرثیه‌خوانی خواهند پرداخت و شاه‌بیت دسته زینبیه اعظم «باشسیز بو چوخور یرده دوشدون گل زهرا سن، قانونله حسین ویردون حریته معنا سن، یا زینب _یا زینب (۲) یا زینب» اعلام شده است.

۷۰ تیم عملیاتی امداد و نجات و بشردوستانه متشکل از ۱۷۰ نجاتگر، امدادگران و اعضای جوانان در مسیرهای دسته زینبیه اعظم زنجان مستقر و به عزاداران حسینی خدمات ارائه خواهند داد.

مرکز عرضه احشام برای قربانی نیز در خیابان زینبیه مستقر شده است و نذورات نقدی و غیرنقدی مردم توسط تیم‌های ثابت و سیار جمع‌آوری می‌شود.

هم‌نوایی زنجانی‌ها با راوی واقعه کربلا در یوم‌الزینب

حدود ۶۲ آتش‌نشان و نیروی ستادی امروز در آماده‌باش هستند و خودروهای آتش‌نشانی در ۷ نقطه ثابت و ۴ اکیپ سیار مستقر خواهند شد.

گرچه عمق ارادت زنجانی‌ها به سید و سالار شهیدان و حزن و اندوه آن‌ها در همدردی با زینب (س) در قاب دوربین‌ها نمی‌گنجد و جوهر قلم‌ها توان نگارش آن را ندارد، اما صدها عکاس و خبرنگار در این اجتماع باشکوه حضور می‌یابند تا گوشه‌ای از کلاس انسان‌ساز مکتب حسینی را به تصویر بکشند.

عکاسان و فیلم‌سازان از ۱۰ کشور در زنجان با ثبت عزاداری مردم پایتخت شور و شعور حسینی در قالب آفرین‌واره راوی عشق به رقابت می‌پردازند تا جلوه‌ای از عزاداری‌ها آئین‌های مذهبی را ثبت کنند و به عنوان توشه‌ای به دیار خود ببرند.

از تاریخچه زینبیه زنجان اسناد مکتوب زیادی در دسترس نیست اما نقل قول‌های فراوانی سینه به سینه درباره این مسجد گفته شده است. یکی از این موارد این است که در روزگار گذشته باغچه‌ای درون کهن‌دژ زنجان قرار داشته است.

هم‌نوایی زنجانی‌ها با راوی واقعه کربلا در یوم‌الزینب

قدمت ۴۰۰ ساله زینبیه اعظم زنجان

قدمت این مکان مقدس به بیش از ۴۰۰ سال رسیده و از جمله مساجد باستانی در استان زنجان محسوب می‌شود و بنا به گفته برخی پیشکسوتان و همسایگان محل مسجد زینبیه زنجان، قبلاً به صورت باغی سرشار از گل‌های محمدی بوده است و صاحب این ملک که اغلب اوقات متوجه صدای «یا زینب یا زینب» توأم با گریه و شیون می‌شده، تصمیم می‌گیرد بخشی از باغ را به صورت تکیه که در آن سال‌ها متداول و معمول بوده درآورد و نام آن را نیز زینبیه بگذارد.

از زمان احداث تکیه در این باغ سرشار از گل‌های محمدی، همه ساله مردم متدین و دردمند زنجان در ماه‌های محرم و صفر در آن جمع می‌شدند و به عزاداری و نوحه‌سرایی می‌پرداختند و این در حالی بود که همه هزینه‌های تکیه نیز تا زمان حیات صاحب باغ، توسط وی تأمین و پرداخت می‌شد.

این اتفاق بین سال‌های ۱۰۲۰ تا ۱۰۲۲ هجری قمری رخ داده است و تا زمانی که صاحب باغ زنده بود هر ساله در ایام محرم و صفر به مدت دو ماه محل مذکور را سیاه پوش می‌کرده و مراسم عزاداری و سوگواری سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان در آن محل برگزار می‌شد.

هم‌نوایی زنجانی‌ها با راوی واقعه کربلا در یوم‌الزینب

او در زمان حیات خود وصیت می‌کند پس از وفاتش، مراسم عزاداری را همه ساله برگزار و هزینه آن را از عایدی باغچه تأمین کنند. این مکان مقدس تا سال ۱۰۸۵ هجری قمری همچنان به صورت تکیه در داخل باغ مورد استفاده مؤمنان قرار می‌گرفت ولی با توسعه شهر زنجان، واحدهای مسکونی اطراف آن را فراگرفت.

هم‌نوایی زنجانی‌ها با راوی واقعه کربلا در یوم‌الزینب

این محل سه بار تجدید بنا شده است، بار اول در سال ۱۰۹۲ هجری قمری زینبیه با تیر چوبی تجدید بنا می‌شود، بار دوم در سال ۱۲۹۲ بانویی به نام «زینب خانم» هزینه تبدیل آن را به مسجد متقبل می‌شود و برای سومین بار در سال ۱۳۹۵ هجری قمری مطابق با سال ۱۳۵۴ شمسی به همت مردم زنجان و عاشقان اهل بیت این مسجد تجدید بنا شده است.

این مسجد یکی از مساجد شبستان شهر زنجان است با قوس‌های یک مرکزی است و سبک معماری اسلامی بوده و باپوسته سنتی از سازه مدرن ساخته شده است.

مسجد زینبیه زنجان در تاریخ ۲۰ تیرماه سال ۹۰ با شماره ۲۹۹۶۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. پرونده ثبتی این اثر ارزشمند در شورای سیاست‌گذاری ۱۸ بهمن‌ماه ۸۹ تأیید شد و اکنون شماره ثبت آن ابلاغ شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ