معاون علمی و فناوری رئیس‌‌جمهور: مامویت اصلی سازمان هوش مصنوعی ایجاد زیرساخت است

اقتصاد ایران: سازمان ملی هوش مصنوعی با ۳۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی از هفته‌ی گذشته آغازبه‌کار کرده است.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان، پس از جلسه‌ی امروز (۲۷ تیر ماه) هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره‌ی راه‌اندازی سازمان ملی هوش مصنوعی توضیحاتی داد.

یک سال و یک ماه قبل بود که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم، اعلام کرد شورای‌ عالی فضای مجازی در حال کار روی سند توسعه هوش مصنوعی است. مرداد ماه ۱۴۰۲ هم مجلس در راستای بررسی سند برنامه هفتم توسعه درباره تدوین «برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی» تعیین تکلیف کرد.

به دنبال این اقدامات، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پیشین، در آذر ماه سال گذشته دستور تشکیل «شورای ملی راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی» را صادر کرد. حالا معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور اعلام کرده است که در پی این دستور «سازمان هوش مصنوعی بعد از حدود ۱۲ ماه پیگیری هفته گذشته کارش را شروع کرد.»

دهقانی فیروزآبادی در ادامه توضیح داد: «پس از افتتاح سازمان چند اتفاق افتاد: اول این که اساس‌نامه و سند هوش مصنوعی کشور، که بیش از ۱۸ هزار صفحه سند پشتیبان دارد، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. دوم، تأسیس سازمان هوش مصنوعی ابلاغ و سازمان تاسیس شد.»

سومین اتفاق نیز این بوده که ساختمانی برای این سازمان در نظر گرفته شده است. تعیین و درنظر گرفته شدن منابع مالی اتفاق دیگری است که پس از تأسیس این سازمان رقم خورده است:

تا الان بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی به این سازمان تخصیص داده شده است که هزار میلیارد تومان آن از منابع پروژه‌های پیشران معاونت علمی و ۲۵۰۰ میلیارد تومان هم از صندوق توسعه ملی بوده است.
- روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌‌جمهور

به گفته‌ی او، این سازمان از سازمان‌های بزرگ دولتی نخواهد بود. این سازمان یک سازمان کاملاً چابک است که کل وظیفه‌اش ایجاد کردن زیرساخت است. او در ادامه به حوزه‌های کاری این سازمان در بحث زیرساخت اشاره کرده و توضیح داد:

سه موضوع در حوزه‌ی زیرساخت مطرح است: اول، ایجاد یک مزرعه‌ی پردازشی خوب در کشور؛ دوم، داشتن الگوهای بزرگ نرم‌افزاری که همه بتوانند از آن استفاده کنند. سوم، داشتن داده‌های آماده‌به‌کار.
- روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌‌جمهور

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین تصریح کرد که «کار کل سازمان هوش مصنوعی این است که یک اپراتوری بالا بیاورد که این اپراتور این سه خدمت را ارائه دهد. توسعه‌ی اقتصاد هوش مصنوعی یا توسعه‌ی کاربست‌های هوش مصنوعی توسط مردم، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی انجام خواهد شد.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ