جولان سگ های ولگرد تهدیدی جدی برای سلامت مردم دزفول

اقتصاد ایران: دزفول - جولان سگ‌های ولگرد در دزفول تهدیدی جدی برای سلامت مردم است و کنترل آن نیازمند راهکارهای اساسی از سوی دستگاه‌های متولی است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - مریم اسدی عیسوند: مدت هاست که جولان سگ‌های بدون صاحب در نقاط مختلف دزفول و هجوم آنها به کودکان و بزرگسالان، نگرانی و دلهره زیادی برای مردم به وجود آورده، تا جایی که هیچ نقطه امنی خارج از خانه برای کودکان تنها وجود ندارد.

در هفته‌های اخیر نیز فوت یک کودک دزفولی به دلیل حمله و گزش یک سگ هار، موج وحشت و نگرانی مردم این شهرستان را دو چندان کرده است.

بسیاری از مردم از مشاهده تعداد بی‌شمار سگ در جای جای این شهرستان انتقاد کرده و خواهان کنترل تعداد سگ‌های بدون صاحبی هستند که پرسه زنان امنیت و آرامش را از آنان سلب کرده‌اند.

از طرفی دیگر، در کنار نگرانی‌های عموم از افزایش سگ گزیدگی، افرادی هستند که به بهانه حمایت از حیوانات، با غذا دادن به سگ‌های ولگرد در بوستان‌ها و محله‌های مسکونی، موجب افزایش تعداد سگ‌های بی صاحب و هجوم این حیوانات به مردم می‌شوند؛ همچنین در برخی مواقع از روی دلسوزی‌های ناآگاهانه، هنگام جمع آوری سگ‌ها با مأموران شهرداری دزفول نیز درگیر می‌شوند؛ غافل از اینکه شاید بسیاری از این سگ‌های ولگرد بیماری هاری داشته و خطری جدی برای جان دوستان و همشهری‌هایشان به شمار می‌روند.

سگ‌ها همه جا هستند

محمدی یکی از شهروندان دزفول در گفت وگو با خبرنگار مهر بیان می‌کند: تعداد سگ‌های ولگرد در شهرستان دزفول و مرکز آن به حدی زیاد است که نه تنها در بوستان‌ها و معابر عمومی جولان می‌دهند، بلکه میان بازار و حتی در بیمارستان‌ها نیز بسیار مشاهده می‌شوند.

جولان سگ های ولگرد تهدیدی جدی برای سلامت مردم دزفول

وی با اشاره به جولان سگ‌ها در بیمارستان زنان و زایمان حضرت زینب که خطری جدی برای مادران باردار و سایر افراد است، اضافه می‌کند: در برخی مناطق به حدی تعداد سگ ولگرد زیاد است که به صورت گله‌ای در معابر عمومی پرسه می‌زنند.

این شهروند با اشاره به اینکه شهرداری و سایر دستگاه‌ها باید تدابیر اساسی برای جمع آوری سگ‌ها به کار گیرند، می‌گوید: بسیاری از خانواده‌ها نگران فرزندان خود هستند، چرا که کودکان و سایر افراد گاه و بیگاه مورد هجوم سگ‌های ولگرد قرار می‌گیرند.

مسؤولان در جمع آوری سگ‌ها کوتاهی نکنند

یکی دیگر از شهروندان دزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: جولان و افزایش سگ‌های ولگرد در سطح شهر موضوع تازه ای نیست و در کنار جمع آوری و معدوم سازی، باید به دلایل ایجاد این معضل نیز توجه داشت.

وی، غذا دادن به سگ را یکی از دلایل افزایش این حیوان در مناطق شهری می‌داند و ادامه می‌دهد: برخی شهروندان به گمان خود از روی محبت به سگ‌ها غذا می‌دهند در صورتی که باید بدانند غذا دادن به سگ ظلم بزرگی در حق این حیوان و حیات وحش است.

این شهروند اضافه می‌کند: گرچه غذا دادن یکی از دلایل هجوم سگ در سطح شهر است اما شهرداری و مسئولان مربوطه نیز در راستای جمع آوری و یا کاهش تعداد سگ‌های خیابانی وظایفی دارند و نباید با بهانه گیری های مختلف در این زمینه کوتاهی کنند؛ از طرفی تجمع زباله‌ها و سرازیر شدن زباله از سطل ها که حاصل کم کاری شهرداری است نقش مؤثری در جذب سگ به مناطق مسکونی دارد.

چالش شورای شهر

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول در این مورد به خبرنگار مهر گفت: شهرداری دزفول در راستای جمع آوری و ساماندهی سگ‌های بی صاحب همواره با چالش‌های مختلفی از جمله زاد و ولد زیاد این حیوان مواجه است.

سید باقر موسوی فخر ادامه می‌دهد: شهرهای همسایه تاکنون هیچ گونه اقدامی در زمینه جمع آوری سگ‌های ولگرد نداشته‌اند و این مساله کار شهرداری دزفول را سخت کرده است، زیرا بسیاری از سگ‌های ولگرد از شهرهای هجموار به سمت دزفول هجوم می‌آورند.

به گفته وی، برخی انجمن‌ها و حامیان سگ‌های بدون صاحب نیز یکی از چالش‌های پیش روی شهرداری هستند، چرا که این انجمن‌ها همواره با شهرداری دزفول در خصوص جمع آوری سگ‌ها درگیر می‌شوند. از طرفی با غذا دادن به سگ‌های خیابانی موجب افزایش و سرازیر شدن سگ ولگرد از بیابان‌ها به ناحیه شهری می‌شوند.

جولان سگ های ولگرد تهدیدی جدی برای سلامت مردم دزفول

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول با اشاره به توان شهرداری در راستای جمع آوری سگ می‌گوید: شهرداری دزفول هر شب شماری از سگ‌های ولگرد را جمع آوری می‌کند؛ ضمن اینکه زنده گیری کار دشواری است، باید سگ‌هایی که نژاد خوبی دارند نیز جدا سازی شوند.

موسوی فخر بیان می‌کند: مقرر شده یک اکیپ دیگر به اکیپ جمع آوری سگ‌های بی صاحب اضافه شود تا به زودی شاهد کاهش و یا کنترل این معضل در دزفول باشیم.

کاهش سگ‌های بی صاحب در ۲ ماه آینده

معاون خدمات شهری شهرداری دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: گرچه همواره جولان سگ‌های بدون صاحب در حاشیه‌ها و برخی نقاط دزفول به چشم می‌خورد اما هم اکنون در هر عملیات سه برابر گذشته سگ‌های بدون صاحب از سطح شهر جمع آوری می‌شوند.

هادی حلیم زاده با اشاره به اینکه اقدام ما برابر دستور ابلاغی وزارت کشور است، افزود: سگ‌های ولگرد به ۲ نوع مفید و غیرمفید تقسیم شده و نوع مفید جدا و عقیم سازی می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرف ۲ ماه آینده شاهد کاهش تعداد سگ‌های بی صاحب در دزفول خواهیم بود، می‌گوید: گرچه سایر شهرهای اطراف اقدامی در راستای جمع آوری و معدوم سازی سگ‌های بی صاحب ندارند، اما ما به طور جدی و با تمام توان در تلاشیم تا دزفول را از جولان سگ‌های ولگرد و خطرات آن نجات دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر گرچه معضل سگ‌های ولگرد در شهرستان دزفول و مرکز آن موضوع تازه ای نیست، اما آمارها نشان می‌دهد که اخیراً حیوان گزیدگی در دزفول رو به افزایش است.

در سال جاری بیش از ۵۰۰ حیوان گزیدگی در دزفول ثبت شده که بخش زیادی از این گزش ها به سگ اختصاص دارد. همچنین باید در نظر داشت که گزش توسط سگ هار خطر جدی برای جان کودکان و سایر افراد بوده و هر لحظه احتمال انتقال بیماری هاری از سگ به انسان وجود دارد.

از سوی دیگر اضطراب به دلیل مشاهده سگ و ترس از هجوم آن به انسان تأثیر بسیار منفی بر روح و روان افراد به ویژه کودکان دارد؛ بنابراین مدیریت سگ‌های بدون صاحب در دزفول که مدت‌ها است به یک معضل اساسی تبدیل شده به راهکارهای اساسی نیاز دارد.

بنابراین شهرداری و دستگاه‌های متولی ضمن جمع آوری، معدوم سازی و عقیم سازی سگ‌های ولگرد، باید با آموزش و فرهنگ سازی از نزدیک شدن و غذا دادن افراد به سگ‌های بی صاحب جلوگیری کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ