تابستان فصل رشداستعدادها/سهم حاشیه‌ شهرهای کردستان در اوقات فراغت

اقتصاد ایران: سنندج_تابستان فصلی برای استمرار تعلیم و تربیت و شکوفایی استعدادهای نهفته خارج از زمان تحصیل مدارس و دانشگاهها است که متولیان امر با برنامه ریزی بدنبال غنی سازی اوقات فراغت جامعه هدف هستند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: به کار گرفتن توانایی و فکر نوجوانان و کودکان از راه‌های جلوگیری از به انحراف کشیده شدن این نیروی توانمند و پرجنب و جوش است.

فرزندان امروز، پدران و مادران فردا هستند و برای ساختن آینده آنها باید از همین امروز دست به کار شد.

لزوماً اوقات فراغت نباید با پرداخت هزینه‌های کلان برای کلاس‌های سرد و بی‌روح خارج از خانه باشد و یا اینکه حتماً فرزندان را بدون هیچی استراحت و یا استعدادیابی و علاقه‌ای راهی انواع کلاس‌ها کرد.

گاهی یک دل بستگی کوچک مثل خواندن کتاب به پویایی و نشاط نوجوانان کمک می‌کند و یا مادر و پدری که در روز چند ساعتی را به سپری کردن وقت خود با نوجوانان می‌گذرانند می‌تواند مولد یک جامعه روشنگر شود.

ارتقای مهارت‌های فردی، اجتماعی، اعتقادی، علمی، فنی و حرفه‌ای، فرهنگی و هنری دانش‌آموزان در کنار تقویت و تأمین سلامت جسمی و روانی و تقویت روحیه خودباوری و مسوولیت‌پذیری آنها از مهمترین وظیفه اولیا و مسؤولان در جوامع است که هر کسی موظف است گوشه‌ای از کار را گرفته تا نهال باور را در دل نوجوانان بارور کرد.

تابستان فرصت خوبی برای کشف و شکوفایی استعداد بالقوه دانش آموزان و هدایت آن به سمت بالندگی است و در استان کردستان دستگاه‌های مختلف با پیش بردن برنامه‌های متنوع زمینه‌ساز غنی‌سازی اوقات فراغت به ویژه در مناطق حاشیه شهرها هستند.

۴۵ برنامه محوری برای دانش‌آموزان حاشیه شهرها

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، افزود: این اداره کل در ۱۰ شهر استان و ۳۰ محل تعداد ۴۵ برنامه محوری با هدف سپری کردن اوقات فراغت دانش آموزان حاشیه برگزار کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جلیل مختارنیا بیان کرد: بنا بر تقسیم کاری که انجام شده تبلیغات اسلامی در جاهایی که نهادهای فرهنگی دیگر ورود کمتر داشتند در ۲ محور دختران حاج قاسم و پسران نوآوینی زیر مجموعه برنامه‌های فرهنگی و محتوایی فعالیت خواهند داشت.

وی گفت: طرح پسران نوآوینی جوانان و نوجوانانی که راه شهید اوینی را در محور خبرنگاری و روایتگری سیاسی و اجتماعی و کارآفرینی ادامه خواهند داد.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی کردستان خاطرنشان کرد: در این دوره طبق مسابقه‌ای که انجام خواهد شد برترین‌ها انتخاب و دادن تهران دوره تکمیلی را سپری خواهند کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مختارنیا بیان کرد: این دوره‌های مهارتی در هیأت مذهبی، مدارس، مساجد، خانه قران‌ها، کانون‌های فرهنگی و تبلیغی، مؤسسات قرآنی و در عرصه‌های مختلف جوانان و نوجوانان تعامل و کار با آنها در حوزه زیرساختی انجام می‌شود.

تابستان فصل رشداستعدادها/سهم حاشیه‌ شهرهای کردستان در اوقات فراغت

وی عنوان کرد: کلیات فعالیت‌های ما اینکه در ایام تابستان با بهره بردن از مربیان و ماموستایان و مبلغین جوانی که در بحث‌های مهارتی و استعدادیابی خلاقیت ویژه دارند فعالیت‌های فراغتی را انجام دادیم.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی کردستان اذعان کرد: در بحث‌های ورزشی، زندگی با آیه‌ها در مناسبت‌های مختلف، نقاشی و خطاطی، مأنوس شدن با آیات قرآنی به طور کاربردی در حوزه هنری با درگیر کردن فضای عمومی جامعه و جوانان و نوجوانان اقداماتی انجام شده است.

مربی‌های طرح اوقات فراغت در سنندج در چند نقطه حاشیه شهر فعالیت‌های با کیفیتی را آغاز کردند و جامعه هدف از مهدها گرفته تا دبیرستان‌ها به تناسب سن شأن در ایام تابستان آموزش می‌بینند و محتوای انگیزشی مناسب نیز دریافت می‌کنند

وی افزود: بودجه ما آنچنان نیست ولی سعی ما بر این بوده که از جاهای مختلف اعتبار بگیریم و بر اساس اولویت و اهمیتی که بحث جوانی و نوجوانی دارد سعی و تلاش ما برای جذب مخاطبان بوده است.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی کردستان خاطرنشان کرد: سعی ما بر این است که در جشن‌ها و همایش‌ها و تجلیل‌ها جوانان و نوجوانان را بیشتر مشارکت دهیم تا ترغیب یابند و خوشبختانه استقبال هم خوب بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مختارنیا تصریح کرد: سال قبل هم ۲ کارشناس در بحث بنیاد ملی نوجوانان در استان‌ها تعریف شد تا در طول سال پیگیر امور جوانی و نوجوانی باشند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث فعالیت‌های فراغتی هم جوانان و نوجوانان شاخص ما که کنشگرهای خوبی بودند برای نقش آفرینی در محلات و مدارس خود تعلیم داده شده و به آنها میدان دادیم.

وی بیان کرد: تعداد ۲۰۰ مربی در کل استان برای بحث اوقات فراغت داریم که بین هر شهرستان به تناسب نیاز از ۱۰ تا ۳۰ نفر تقسیم شدند و هر فرد حدوداً ۵۰ نفر را تعلیم می‌دهد که به صورت مستیقم ۲ هزار نفر تحت آموزش قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: در نهایت هدف فعالیت‌های فراغتی ما این است که با میدان دادن به کنشگران جوان و فعال در زیر شاخه‌های فرهنگی آنها را درگیر کرده و در نهایت در بحث هفته وحدت و جشن امت احمد از آنها تجلیل خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مختارنیا بیان کرد: برگزاری کلاس‌های ورزشی، اجتماعی، کلاس اخلاق، برنامه اعتقادی و حفظ از اقدامات استان است که برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان در نظر گرفته شده است.

۳۶ مؤسسه قرآنی مشغول فعالیت هستند

مسؤول قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، عنوان کرد: در سطح استان ۳۶ مؤسسه قرآنی مشغول به فعالیت هستند که بدون محدودیت می‌توانند در این فصل و با شروع زمان بی‌کاری دانش آموزان در پر کردن اوقات فراغت مؤثر بوده و حافظ تربیت کنند.

کامل گلباغی بیان کرد: در سال جاری در هر ۱۰ شهرستان استان کردستان حداقل یک برنامه برای حافظان و اهالی قرآن استان برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ثبت نام از طریق مؤسسات قرآنی و حفظ یک جز از قرآن کریم توسط متقاضیان در پایان مورد تقدیر این اداره قرار می‌گیرد.

تابستان فصل رشداستعدادها/سهم حاشیه‌ شهرهای کردستان در اوقات فراغت

گلباغی یادآورشد: رونق کلاس‌های قرآنی در سطح جامعه کمتر شده که وظیفه همه ماست دست به دست همدیگر بدهیم تا قرآن در سطح جامعه فراگیر شود و جوانان و نوجوانان به سمت تربیت قرآنی هدایت شوند.

فراهم کردن امکانات لازمه رشد و پرورش کودکان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: ایجاد و فراهم کردن امکانات لازم برای رشد و پرورش فکری کودکان و نوجوانان از اقدامات کانون پرورش فکری است.

حمیدرضا گوهری بیان کرد: هدف کارهای انجام شده در کانون کشف استعدادهای هر کودک در سطح برتر بوده و ارتقای این استعداد برای رسیدن به شکوفایی مدنظر است.

وی افزود: هدف کانون همین کشف و پرورش استعداد است و در سطح استان هم ۲۱ مرکز ثابت به این منظور وجود دارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان ادامه داد: کتاب محوری از اهم فعالیت‌های مراکز بوده، انجام کارهای گروهی، چهل تیکه دوزی، نقاشی، نقالی و داستان خوانی گروهی، خوشنویسی، پویانمایی، ساخت مجسمه و بافتنی و کاردستی و برگزاری اردو و جشن‌های مختلف و کارگاه‌های تخصصی از فعالیت‌های منسجم مراکز است.

تابستان فصل رشداستعدادها/سهم حاشیه‌ شهرهای کردستان در اوقات فراغت

گوهری بیان کرد: همچنین یک مرکز تخصصی علوم و نجوم و یک مرکز ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه نیز به فعالیت‌های فرهنگی هنری و ادبی و کتاب محور می‌پردازد.

وی یادآور شد: فعالیت‌های کانون در ایام سال ادامه دارد ولی با توجه به موضوع تعطیلی مدارس در تابستان و شروع اوقات فراغت دانش‌آموزان برنامه‌ریزی‌های این فصل با حضور گسترده دانش‌آموزان بیشتر می‌شود.

گوهری اذعان کرد: شناسایی و رشد و شکوفایی استعدادهای کودکان و فراهم کردن محیطی امن، شاداب و پر از جاذبه، تعامل مناسب با مخاطبان، توجه به استعداد و خلاقیت‌ها، استفاده از بهترین شیوه‌های آموزش غیرمستقیم همگی در تربیت صحیح دانش‌آموزان مؤثر است.

تعریف برنامه‌های اوقات فراغت کردستان در سه سرفصل اصلی، ملی و انقلابی

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: در سه سرفصل اصلی ملی و انقلابی جوانان، برنامه‌های اوقات فراغت تعریف شده است.

مجید آوج بیان کرد: برگزاری برنامه‌های مناسبتی، آشنایی با زبان و ادب فارسی، آشنایی با تاریخ و تمدن ایرانی و اسلامی و مذهبی، آشنایی با مفاخر و شخصیت‌های ملی و مذهبی، و آشنایی با آداب و رسوم سنتی اقوام است.

وی گفت: دیگر سرفصل اوقات فراغت ورزش و جوانان شرکت و رقابت و مسوولیت‌پذیری اجتماعی جوانان است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان عنوان کرد: در این حوزه چند موضوع وجود دارد بحث تشویق و ترغیب به خلاقیت، نواوری و ایده‌های برتر در زمینه حل مشکلات جوانان استان و شهرستان‌ها است.

آوج بیان کرد: انجام فعالیت‌های مشارکتی و رقابتی و دیگری و حمایت از برنامه‌های داوطلبانه با مشارکت جوانان مثل فعالیت‌های گروهی، پویش مردمی و جهادی که می‌توان از این ظرفیت استفاده کنند.

تابستان فصل رشداستعدادها/سهم حاشیه‌ شهرهای کردستان در اوقات فراغت

وی گفت: بحث مهارت آموزی و توانمند سازی جوانان در تعاملات اجتماعی که در این زمینه آشنایی با دوره‌های مهارتی برای جوانان در سطح استان، بحث آشنایی و ارتقا سواد رسانه‌ای و اطلاعات عمومی در زندگی جوانان و نشست و همایش و دورهمی و مسابقه و بازی‌های گروهی است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان افزود: اوقات فراغت یکی از مهمترین بحثی است که به ایجاد هویت و ضروری کردن ارزش‌های اسلامی کمک می‌کند.

آوج تصریح کرد: استفاده از ظرفیت ادارات تابعه در شهرستان‌ها و برنامه‌ریزی برای انجام فعالیت‌های اجتماعی، ورزشی را رشته‌های مختلف برای جوانان و نوجوانان در نظر داریم که امیدواریم جوانان عزیز از آنها استفاده کنند و بحث دیگر سازمان‌های مردم نهاد در سطح استان است که به عنوان یک ظرفیت از آن می‌توان بهره برد.

وی اعلام کرد: اداره کل ورزش و جوانان از برنامه‌های ابلاغی این سازمان‌های مردم نهاد پشتیبانی و حمایت می‌کند و در مناطق مختلف اجرایی می‌شود.

آوج اضافه کرد: استقبال هم معمولاً چشم‌گیر است هم از ورزش و جوانان و هم از برنامه‌های سایر ادارات که این ارزشمند بوده و دستگاه‌های که جوان و نوجوان را تحت نظر دارند زیاد و برنامه سازی‌های آنها هم خوب و مناسب است و جوانان هم باید از این ظرفیت‌های مهارت آموزی، دوره‌های اشتغال‌زایی و نشاط آفرینی اجتماعی و ورزشی بهره ببرند.

آوج گفت: خدمات ارائه شده سازمان جوانان هم بین سن ۱۸ سال تا ۳۵ سال است.

فصل تابستان به‌رغم تعطیلی مدارس نباید باعث دوری دانش‌آموزان از محیط تعلیم و تربیت شود بلکه باید با شناسایی ذائقه قشر نوجوان و جوان ضمن بهره‌گیری از تفریحات سالم و سرگرمی، سایر آموزش‌های هنری، علمی و ورزشی نیز در آنها تقویت شود.

هر چند باید در نظر داشت که قشر وسیعی از اقشار کمتر برخوردار جامعه و حاشیه نشین‌ها هم هزینه کلاس‌های فوق برنامه را ندارند و باید در بلند مدت به فکر هدایت و سوق دادن برنامه‌های خارج از مدرسه در این مکان‌ها بود.

در واقع هر دستگاهی که متولی اجرای برنامه‌های اوقات فراغت است، باید با ارزیابی جمعیتی برنامه‌های آموزشی را در سطح شهرها به طور متوازن بگستراند.

چرا که استفاده بیش از حد و نادرست از فضای مجازی موجب ایجاد آسیب‌های روحی، روانی و جسمی در ضمیر ناخداگاه نوجوانان و جوانان می‌شود که باید با حذف استفاده تمام وقت از گوشی برنامه‌های جانبی مناسب و همه پسندی که همه آحاد و اقشار جامعه توان بهره بردن از آن‌را داشته باشند را باید جایگزین کرد.

مساله مهم در جامعه امروزی و بعد از مدرنیزه شدن توجه بیشتر به اوقات فراغت است و شیوه گذراندن درست آن برای رهایی از فشار و استرس زندگی زمینه‌ساز آرامشی درونی خواهد شد که در رشد و توسعه هم مهم است و خلاقیت را در نوجوانان شکوفا می‌کند.

پس لازم است که هم مسؤولان مربوطه و هم والدین برای پر کردن اوقات فراغت فرزندان، مقدمات لازم را بچینند و نسبت به آن، نه تنها بی‌توجه نباشند، بلکه کاملاً هدفمند و حساس عمل کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ