پرونده‌ زندانیان محکوم به مهریه تا ۲۰ روز آینده تعیین تکلیف شوند

اقتصاد ایران: خرم‌آباد - رئیس‌کل دادگستری لرستان تأکید کرد: پرونده زندانیان محکوم به مهریه بایستی ظرف ۲۰ روز آینده مجدد بررسی و تعیین تکلیف شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سعید شهواری در جلسه شورای معاونین دادگستری لرستان با اشاره به دیدار هفته قوه قضائیه با مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر انجام دقیق مأموریت‌های قوه قضائیه و مهم‌ترین و اولین مأموریت آنکه رسیدگی به شکایات، تظلمات و رفع خصومت است، اظهار داشت: اگر دادگستری در مأموریت اول خود خوب عمل کند در اذهان عمومی جا می‌افتد که دادگستری عدالت‌خانه است و سبب جلب رضایت و اعتماد عمومی می‌شود.

کاهش نقض آرا و افزایش اتقان رأی ضروری است

وی علت اصلی گلایه‌های مردم را اطاله رسیدگی دانست و گفت: معاونت‌های دادگستری بایستی در زمینه کاهش اطاله دادرسی ورود جدی داشته و راهکارهای رسیدگی سریع و توأم بادقت را احصاء و اجرایی کنند.

رئیس‌کل دادگستری لرستان، کاهش نقض آرا و افزایش اتقان رأی را ضروری دانست و بیان داشت: آرا بایستی در دادگاه بدوی به‌قدری متقن صادر شود که در دادگاه تجدیدنظر با کمترین تغییر تأیید شود و اطراف پرونده در پیش خود تسلیم به رأی باشند و آن را تحسین کنند.

حجت‌الاسلام شهواری با اشاره به اینکه کثرت ورودی پرونده‌ها فشار زیادی روی قاضی می‌آورد و یکی از علل کاهش اتقان آرا است، اظهار داشت: بایستی در راستای کاهش ورودی پرونده به دادگستری برنامه‌ریزی دقیق انجام داده و دررابطه‌با پرونده‌هایی که به دلیل کم‌کاری ادارات تشکیل می‌شود با مدیران آن ادارات از باب ترک فعل برخورد جدی صورت‌گرفته تا در آینده از تشکیل پرونده جلوگیری به عمل بیاید.

پرونده‌های زندانیان محکوم به مهریه تعیین تکلیف شوند

وی افزایش دانش قضائی و به‌روزشدن قضات را امری بسیار ضروری برشمرد و عنوان کرد: کاهش قرارهای منتهی به بازداشت نیز از موارد مورد تأکید بوده که مرتباً بر آن تأکید می‌شود و باید دادستان‌ها و مقامات اظهارنظر بر این قرارها نظارت جدی و ویژه‌ای داشته باشند چرا که فلسفه قرار تأمین دردسترس‌بودن متهم است.

رئیس‌کل دادگستری لرستان با اشاره به بیاناتی از مقام معظم رهبری دررابطه‌با زندانیان بدهکاران، تأکید کرد: باید برای بدهکاران مالی زندانی چاره‌اندیشی شده و از ظرفیت‌های شورای حل اختلاف، ائمه جمعه، ستاد دیه و دیگر نهادهای استان برای کاهش زندانیان مالی نهایت استفاده را انجام داد.

حجت‌الاسلام شهواری ضمن تأکید بر اینکه پرونده زندانیان محکوم به مهریه بایستی ظرف ۲۰ روز آینده مجدد بررسی شده و تعیین تکلیف شوند، بیان کرد: باید تا جایی که امکان دارد از مجازات‌های جایگزین حبس و تأسیسات نوین حقوقی استفاده کرد چرا که باعث جلوگیری از آسیب‌های حبس و زندانی‌شدن افراد می‌شود.

تأکید بر اجرای احکام قطعی شده در سریع‌ترین زمان ممکن

وی بر اجرای احکام قطعی شده در سریع‌ترین زمان ممکن تأکید کرد و افزود: در برخی از موضوعات اختلاف رویه‌هایی بین قضات وجود دارد که باید احصا شده در نشست‌های قضائی حل‌وفصل شود.

رئیس‌کل دادگستری لرستان با اشاره به اینکه بایستی موارد نقض آرا توسط کمیته اتقان آرا احصا و در اختیار قضات قرار گرفته تا در موارد مشابه از آن پرهیز و خودداری شود، بیان کرد: باید پرونده‌های ملی و مهم طبق برنامه عملیاتی احصا شده و برای تعیین تکلیف آنها زمان‌بندی و تدبیر لازم انجام پذیرد.

حجت‌الاسلام شهواری، برگزاری نشست‌های مشترک بین دادگاه و دادسرا و محاکم بدوی و تجدیدنظر را امری ضروری دانست و گفت: دادستان‌ها بایستی بر ثبت قرارهای تأمین در سامانه مدیریت پرونده قضائی نظارت کنند.

وی ضمن تأکید بر اینکه تشکیل کمیته اطاله دادرسی بایستی در دستور کار همه حوزه‌های قضائی قرار گرفته و صورت‌جلسات آن به مرکز منعکس شود، بیان داشت: گردش پرونده‌ها به معنای آمارسازی است که بایستی به‌صورت جدی جلوی آن گرفته شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ