حضور اسراییل در تامین امنیت المپیک؛ پارادوکس وحشتناک بشری

اقتصاد ایران: حضور اسرائیل به‌عنوان یکی از مهمترین ناقضان اصلی حقوق بشر در تامین امنیت المپیک یک پارادوکس وحشتناک بشری است.

به گزارش خبرنگار مهر، «بهنام خسروی» دبیر دوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان یادداشتی در مورد تناقض حضور نیروهای اسرائیلی در بازی‌های المپیک فرانسه در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.

متن یادداشت به شرح زیر است:

حدود یک ماه به آغاز المپیک ۲۰۲۴ پاریس باقی است و ورزشکاران در حال کسب آخرین سهمیه‌های المپیک هستند. نیروهای امنیتی فرانسه نیز با تشکیل ائتلافی مشتمل بر ۴۶ کشور تلاش دارند تا امنیت مسابقات را برقرار کنند. علاوه بر اقدامات امنیتی فرانسه، اسرائیل و آمریکا نیز گروه‌های ویژه امنیتیِ خود را برای تأمین امنیت ورزشکاران خود در طول بازی‌ها، به فرانسه اعزام خواهند کرد.

رژیمی که دسته‌کم در طول ۸ ماه بحران غزه، بیش از ۳۵ هزار انسان را که نیمی از آن زنان و کودکان هستند، قربانی کرده است. حضور نیروهای امنیتی اسرائیل که شریک این نسل‌کشی هستند، در تأمین امنیت المپیک جای تعجب دارد. حضور آنان در المپیک که هدف اصلی آن حفظ حقوق بشر، صلح و زندگی بی‌تبعیض می‌باشد، یک تناقض بزرگ است. با توجه به این موضوع آیا می‌توان حضور نیروهای امنیتی اسرائیل را در تأمین امنیت المپیک ۲۰۲۴ اخلاقی دانست؟ آیا حضور این نیروها با روح بازی‌های المپیک همخوانی دارد؟ آیا حضور آنان در تأمین امنیت المپیک وجدان نهفته در این رقابت‌ها را به بازی نمی‌گیرد؟ تمام این سوالات در حالی مطرح می‌شودکه این نیروها هم‌اکنون در حال نسل‌کشی مردم غزه هستند.

المپیک راهی برای ساختن جامعه اخلاقی

از زمان شکل‌گیری بازی‌های المپیک در ۷۷۶ قبل از میلاد، این بازی‌ها به عنوان فلسفه‌ای برای زندگی دور از جنگ و بر مبنای رقابت‌های سازنده طراحی شده بودند. شکل‌گیری آتش‌بس در خلال المپیک سنتی بود که پادشاهان یونان باستان آن را پایه‌ریزی کردند. سنتی که نشان می‌دهد که جامعه بشری تلاش می‌کند به سمت صلح و آرامش حرکت کند. در دوران مدرن نیز المپیک با همان اهداف برای حفظ حقوق انسانی و ایجاد جهانی آکنده از صلح احیا شد. مسؤولین ادوار مختلف المپیک تلاش داشتند تا ورزش را به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از جامعه مدرن و متنوع امروزی به‌عنوان نماد صلح و انسان‌دوستی نشان دهند.

در واقع المپیک توانسته است از طریق گستردگی و جذابیت جهانی ورزش، نقش مهمی در ترویج توسعه یک جامعه صلح‌آمیز ایفا کند.

تلاش مسؤولین همواره این بوده که المپیک به نمادی از یک آرمان‌شهر سرشار از صلح و انسان‌دوستی تبدیل شود. موضوعی که اکنون جامعه جهانی بیش از هر زمان دیگر به آن محتاج است. جنگ‌های ویرانگر و بی‌عدالتی واقعیتی است که امروز جامعه بشری در آن درگیر است. بی‌رحمی و نقض ساده‌ترین حقوق انسانی چون حق حیات در جهان رایج است و المپیک می‌تواند تلنگری برای بیداری وجدان بشری باشد.

امنیت بازی‌های المپیک و روح حاکم بر المپیک

حفظ امنیت مسابقات همواره به‌عنوان یک موضوع مهم برای میزبان المپیک مطرح است. تلاش برای ایجاد ائتلافی بزرگ برای حفظ امنیت ورزشکاران و مردمی که دوست دارند بدون توجه به تبعیض‌ها در کنار یکدیگر به تماشای رقابت‌های سرگرم‌کننده بنشینند، اهمیت دارد. فرانسه نیز برای اینکه بتواند امنیت بازی‌ها حفظ کند دست به ایجاد ائتلافی مشتمل از ۴۶ کشور زده است. ائتلافی که می‌توانست نمادی از تلاش جامعه بشری برای ایجاد یک جهان سرشار از صلح، دوستی و برابری تفسیر شود. بنا به اخبار منتشرشده، اسرائیل در دو سطح مستقیم و غیرمستقیم تأمین بخش مهمی از امنیت المپیک پاریس را بر عهده دارد. در سطح مستقیم، اسرائیل جزئی از ائتلافی است که فرانسه تشکیل داده است. اما نکته مهم در این زمینه حضور غیرمستقیم رژیم اسرائیل در تأمین امنیت المپیک از طریق یک شرکت مشاوره امنیتی چندملیتی است. لذا امکان حضور شرکت امنیتی ISDS و نیروهای امنیتی اسرائیل در حفظ امنیت بازی‌های المپیک با روح صلح‌دوستی در تضاد است.

اسرائیل و تضاد با روح حاکم بر المپیک

حضور اسرائیل به‌عنوان یکی از مهمترین ناقضان اصلی حقوق بشر در تأمین امنیت المپیک یک پارادوکس وحشتناک بشری است. زمزمه‌هایی از سپردن مدیریت امنیت بازی‌های المپیک پاریس به شرکت امنیتی ISDS از سوی مسؤولین فرانسوی به گوش می‌رسد. شرکت ISDS به‌عنوان یکی از شرکت‌های امنیتی خصوصی اسرائیلی و لئو گلسر به عنوان رئیس و بنیانگذار این شرکت یکی از افسران سابق ارتش اسرائیل است.

شرکت امنیتی ISDS طرح‌های جامع، یکپارچه و چندبعدی امنیتی را برای دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی در رویدادهای ملی و بین‌المللی علی‌الخصوص در زمینه امنیت سایبری، آموزش نیروهای انسانی و امنیت مسابقات جهانی ورزشی ارائه می‌دهد. این شرکت یکی از مهمترین پیمانکاران امنیتی المپیک ۲۰۲۴ است و در المپیک‌های ریو ۲۰۱۶ و توکیو ۲۰۲۰ به‌عنوان پیمانکار امنیتی انتخاب شده بود.

از سوی دیگر درخواست فرانسه از اسرائیل برای مشارکت در حفظ امنیت بازی‌ها و اعزام نیروهای نظامی به پاریس خود ناقض اهداف والای المپیک است. فاجعه بشری و نسل‌کشی در غزه توسط همین نظامیان اسرائیلی در حال وقوع است. از سوی دیگر تبعیض گسترده‌ای که اسرائیل علیه فلسطینان اجرا می‌کند نماد یک آپارتاید وحشتناک است. بمباران هر روزه بیمارستان‌ها، مدارس و اردوگاه آوارگان در نوار غزه و جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به کودکان و زنان غزه، نقض فاحش حقوق بشر است. حضور این نیروها در ساختار اجرایی امنیتی المپیک به معنای زیرپا گذاشتن اهداف انسانی آن است. در واقع احتمال حضور شرکت امنیتی ISDS و نیروهای امنیتی اسرائیل، اعطای فرصت به اسرائیل برای فرار از تبعات نظام آپارتایدی است که علیه فلسطینیان شکل داده است.

جمع‌بندی

المپیک به‌عنوان یکی از نمادهای جهان عاری از جنگ، باید بدون نشانه‌های تبعیض و نابرابری برگزار شود. المپیک را می‌توان به‌عنوان یکی از مهمترین تلاش‌های بشری برای ایجاد جامعه آرمانی خود نامید. اکنون با توجه به نسل‌کشی نیروهای نظامی و امنیتی اسرائیل در غزه، حضور نیروهای امنیتی اسرائیلی در مدیریت مسائل امنیتی، می‌تواند به طنز تلخی تبدیل شود که اهداف بشردوستانه این بازی‌ها را به حاشیه می‌برد. حضور نیروهای امنیتی و نظامی اسرائیل در این بازی‌ها تلاشی است که سعی می‌کند تا چهره آنان را پس از نقض حقوق بشر در نوار غزه تطهیر کند. دولت فرانسه نباید به اسرائیل این فرصت را بدهد که با استفاده از شرایط المپیک، نقض حقوق بشر و نسل‌کشی در غزه را از نگاه جامعه جهانی پنهان کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ