شناسایی ۷ روستای شاخص قرآنی/ فعالان رسانه‌ای ساماندهی می‌شوند

اقتصاد ایران: خرم‌آباد - مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شناسایی هفت روستای شاخص قرآنی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد مقیمی صبح امروز چهارشنبه در جلسه شورای اداری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، ضمن تسلیت و گرامی داشت ایام سوگواری امام حسین (ع)، اظهار داشت: بعد از انقلاب موضوع محرومیت‌زدایی از حوزه‌های مختلف مورد پیگیری قرار گرفت؛ اما در بخش فرهنگ و هنر اولین‌بار در دولت سیزدهم شاهد این موضوع بودیم که به معنای مأموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در ذیل حمایت از هنرهای هفت‌گانه در مناطق کمتر برخوردار یا محروم سابقه نداشته است.

شهرستان‌ها در تجهیزات و زیرساخت‌ها با هم یکسان نیستند

وی با اشاره به هدف تشکیل قرارگاه عدالت فرهنگی تصریح کرد: سرعت توسعه و پیشرفت فرهنگی در خیلی از مناطق و شهرستان‌ها پایین بود که با شکل‌گیری این قرارگاه، مسئله عدالت فرهنگی معنای کامل‌تر و رو به جلویی گرفت که جای امیدواری است.

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه شهرستان‌ها در تجهیزات و زیرساخت‌ها با هم یکسان نیستند، افزود: طی این قرارگاه، شهرستان‌ها در هر استان با مرکز همان استان مقایسه می‌شوند و براین‌اساس مورد حمایت قرار می‌گیرند.

مقیمی با بیان اینکه تدوین برنامه‌های این قرارگاه ازنظر منابع و نوع طرح‌ریزی به صورتی است که می‌توان آنها را در آینده نیز دنبال کرد، یادآور شد: خردادماه سال ۱۴۰۱ وزارت به این موضوع ورود کرد و قرارگاه عدالت فرهنگی از همان سال برای نخستین‌بار در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت تا به‌صورت اختصاصی به این موضوع پرداخته شود. آن موقع الگوی خاصی نداشتیم؛ چراکه برای اولین‌بار اجرا می‌شد؛ اما طی سفرهایی که به مناطق انجام شد خیلی از مشکلات طرح و با حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر از اهالی فرهنگ و هنر دیدار به عمل آمد. همچنین قریب به هزار پیگیری صورت پذیرفت که بالای ۸۰ درصد به نتیجه قطعی رسیدند.

وی با بیان اینکه در این سفرها به اطلاعاتی دست پیدا کردیم که در سال بعد منجر به طرح یک الگوی نسبی شد، اضافه کرد: بر همین اساس شورای راهبردی قرارگاه عدالت فرهنگی با ریاست وزیر ارشاد تشکیل شد که خوشبختانه معاونین و مدیران کل نیز پای‌کار آمدند.

اجرای طرح «قلم» در مناطق کم‌تر برخوردار

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طرح شهید «آوینی» اشاره کرد و با بیان اینکه در قالب این طرح اعتبارات به‌درستی هدایت می‌شوند و پرتی کار کمتر شده است، ادامه داد: هم اکنون نیز چند طرح در دست اقدام داریم که اولین آن‌ها طرح «قلم» است که به حمایت از نویسندگان و اهالی قلم در مناطق دوردست و کمتر برخوردار اختصاص دارد، در این طرح نویسندگانی که درصدد چاپ نخستین اثر مکتوب خود هستند مورد حمایت قرار می‌گیرند تا علاوه بر ایجاد یک ارزش‌افزوده برای منطقه، سطح نخبگانی نیز افزایش یابد.

مقیمی، اجرای دوره‌های آموزشی مانند ادبیات طنز و تاریخ شفاهی را از دیگر طرح‌ها عنوان کرد و گفت: همچنین اجرای طرح «ثامن» در قرارگاه عدالت فرهنگی پیش‌بینی‌شده که در هشت مرحله این طرح، بسته‌های فرهنگی اعتبارات آن‌ها بنا به جدول اعلامی ادارات استانی در شهرستان‌ها توزیع خواهد شد.

وی در بحث رسانه، برگزاری دوره‌های آموزش خبرنگاری را از طرح‌های پیش‌بینی‌شده قرارگاه برشمرد و افزود: فعالیت‌های خبری در شهرستان‌ها با مشکلاتی همراه است و در هر منطقه تعدادی فعال خبری در فضای مجازی وجود دارد که لازم است برای ساماندهی آنها چاره‌اندیشی شود، در این طرح بنا داریم این فعالان رسانه‌ای را شناسایی و مشخصات آن‌ها بررسی شود تا در ادامه با همکاری معاونت امور رسانه و تبلیغات وزارت، دوره‌های آموزشی مرتبط برای آنها برگزار و شرایط برای ارائه مدرک معتبر فراهم شود.

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اضافه کرد: با این اقدام درصد خطای فعالان این حوزه نیز کاهش‌یافته و نظارت‌ها در راستای بهبود عملکردها پیش رفته و همچنین این افراد مورد حمایت قرار می‌گیرند.

مقیمی به اجرای دو طرح در حوزه تئاتر و نمایش مناطق کمتر برخوردار نیز اشاره کرد و گفت: با همکاری جمعی از فعالان شناخته شده حوزه تئاتر خیابانی کشور، بخشی از برنامه‌های گردهمایی‌های آنها در استان‌ها به آموزش هنرجویان در شهرستان‌ها اختصاص می‌یابد تا بتوان از این فرصت برای ارتقای هنری مناطق مختلف استفاده کرد.

شناسایی ۷ روستای شاخص قرآنی

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه فیلم و هنرهای نمایشی ورود کرد و افزود: متأسفانه فضایی جداگانه برای تولیدات مناطق کمتر برخوردار در جشنواره‌های معتبر فیلم کشور دیده نشده است برای همین در این طرح جشنواره فیلم کوتاه و مستند گریزازمرکز تلاش می‌کند با همراهی تعدادی از بزرگان حوزه فیلم، زمینه لازم برای رونق بخشی به این هنر در شهرستان‌ها و مناطق کمتر برخوردار فراهم شود.

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تأکید کرد: برای حمایت این قرارگاه باید موضوع، موقعیت و عوامل فیلم کوتاه و مستند مختص به آن منطقه باشند و ساخت نیز با مشاوره یکی از بزرگان فیلم‌سازی آغاز شود که به این شکل علاوه بر اجرای نوعی برنامه آموزشی، محصول تولیدی هم به جشنواره‌های مختلف ارائه می‌شود.

مقیمی با اشاره به اینکه هفت روستای شاخص قرآنی در کشور شناسایی شده است، ادامه داد: روستاهایی که پایه قرآنی دارند در کشور کم نیستند؛ بنا داریم ذیل قرارگاه عدالت فرهنگی و با شناسایی، معرفی و کمک به فعالیت‌های قرآنی روستاهای قرآنی دیگر، آنها را به ۴۰ مورد افزایش دهیم؛ بنابراین رؤسای ادارات ارشاد شهرستان‌ها در این زمینه باید تلاش بیشتری داشته باشند.

وی همچنین آمادگی قرارگاه در راستای بهتر دیده‌شدن مفاخر شهرستان‌ها که تاکنون برنامه مشخصی برای معرفی و بزرگداشت آنها اجرا نشده است را اعلام کرد تا به‌صورت مشارکتی وارد میدان شوند.

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت از مؤسسات فرهنگی و هنری شهرستان‌ها و هنرمندان خاص به‌صورت موردی و تولیدات آثار فاخر و خلاقانه عرصه موسیقی در مناطق کمتر برخوردار را از دیگر برنامه‌های اجرایی قرارگاه محرومیت‌زدایی در راستای اجرای عدالت فرهنگی عنوان کرد و گفت: خریداری یک هزار اثر هنری از تولیدات هنرمندان مناطق کمتر برخوردار نیز از دیگر اقدامات بوده که این خرید شامل آثار قاب محور است و کارهای حجمی و صنایع‌دستی را شامل نمی‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ