فشار آمریکایی‌ها برای ادامه حضور نظامی در عراق

اقتصاد ایران: سفر هیئت ارشد نظامی آمریکایی به ریاست دنیل شاپیرو، به بغداد و دیدار با نخست وزیر عراق و دیگر مقامات این کشور در حالی به پایان رسیده که در روزهای گذشته شایعات حول توقف مذاکرات خروج نظامیان آمریکایی از عراق در حال تقویت شدن است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سفر هیئت ارشد نظامی آمریکا به عراق با دیدار محمد شیاع سودانی نخست وزیر و چندی دیگر از مقامات عالی بغداد و اربیل به پایان رسید.

«دانیل شاپیرو»، سفیر سابق آمریکا در اسرائیل و معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در راس این هیئت قرار داشت. دیدار شاپیرو با نخست وزیر عراق و نچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، گمانه‌زنی‌هایی را در رسانه‌های غیر رسمی به همراه داشت که فشار آمریکایی‌ها به دولت عراق باعث تغییر رویکرد مذاکره با آمریکایی‌ها  در موضوع خروج نظامیان این کشور از خاک عراق شده است.

در سفر گذشته محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق به آمریکا انتظار می‌رفت بحث خروج نیروهای آمریکایی از عراق در میان دیگر مسائل مورد بحث و گفتگو قرار گیرد تا با بازگشت نخست وزیر به کشور خبر خوبی را برای عراقی‌ها به همراه آورده باشد، اما سودانی در کاخ  سفید و دیدار با جو بایدن به این سخن که "با دولت آمریکا اختلاف نظر داریم" اکتفا کرد.

تجربه دولت عادل عبدالمهدی، نخست وزیر اسبق عراق و حوادث تشرین 2019، دولت عراق را از وقوع هر نوع درگیری و مواجهه مستقیم با آمریکا در این پرونده بر حذر داشت. جمع‌بندی که حامیان دولت سودانی به آن رسیدند پیش بردن مذاکرات خروج نیروهای آمریکایی بدون هرگونه تنش است. به همین منظور، برخی منابع رسانه ای مدعی شدند دولت عراق از نیروهای مقاومت خواسته تا فعلا از هرگونه عملیات بر ضد پایگاه‌های آمریکایی حاضر در این کشور خودداری کنند.

از طرف دیگر، شایعاتی مبنی بر محدودیت آمد و شد مقامات سفارت آمریکا در فضای علمی و عمومی جامعه عراق منتشر شده است. بنا بر برخی گزارش‌ها، گروه‌های مقاومت تنها در صورتی حملات علیه آمریکایی‌ها را به طور موقت متوقف می‌کنند که اولا، مقامات سفارت آمریکا در فضای عمومی کشور فعالیت گسترده نداشته باشند؛ دوما، الینا رومانوفسکی، سفیر آمریکا در عراق از دخالت در تمام سطوح سیاسی عراق اجتناب کند.

در این میان برخی ناظران معتقدند که سفر مسعود بارزانی، به بغداد هم در تعلیق مذاکرات عراق و آمریکا بی‌تاثیر نبود. رهبر حزب دموکرات کردستان عراق برای بررسی موارد اختلافی و تحکیم روابط بغداد- اربیل بعد از 6 سال به بغداد رفت. پس از بازگشت بارزانی به اربیل و دیدارهایی که انجام گرفته بود، خبرهایی مبنی بر فشار بارزانی به بغداد برای تداوم حضور نیروهای آمریکایی در خاک این کشور منتشر شد.

کشور عراق , کردستان عراق , اقلیم کردستان عراق , محمد شیاع السودانی , نظامیان آمریکایی ,

سفر جان شاپیرو به اربیل را هم می‌توان در همین چارچوب تفسیر کرد. هر زمان که گمانه‌زنی‌ آغاز مذاکرات اخراج آمریکایی‌ها در فضای رسانه‌ای عراق اوج می‌گیرد، مواضعی چون "تهدید داعش همچنان بر سر عراق سایه می‌افکند" یا "داعش همچنان وجود دارد"  از سوی آمریکایی‌ها در فضای سیاسی و رسانه ای عراق مطرح می شود. همزمان با این اعلان مواضع، تهدید آمریکایی‌ها برای تعلیق قراردادها و توافق‌های موجود بین دو دولت عراق و آمریکا نیز شروع می‌شود.

به نظر می رسد عدم وجود موضع مشترک از سوی احزاب و جریان‌های سیاسی در عراق در موضوع خروج نیروهای آمریکایی، فشار دولت آمریکا همزمان با افزایش تهدیدها از سمت سوریه، نگرانی عراق برای تصمیم‌گیری قطعی بر سر خروج این نیروها را به همراه داشته است.

در این میان نوری المالکی، نخست وزیر اسبق عراق اعتقاد دارد که کشورش به تنهایی قادر به تامین امنیت خود است و حتی در صورت ورود تروریست‌ها یا افزایش فعالیت آن‌ها، امکان مقابله وجود دارد. از طرفی دیگر، سیاستمداران و کارشناسان امنیتی عراقی معتقد هستند در حال حاضر امکان ضمانت کامل امنیت در عراق وجود ندارد اما اینکه آمریکایی‌ها به این بهانه بخواهند ماندن خودشان را بی‌هیچ پایانی ادامه دهند مورد تایید هیچ طرفی نیست.

کشور عراق , کردستان عراق , اقلیم کردستان عراق , محمد شیاع السودانی , نظامیان آمریکایی ,

هیئت ارشد نظامی آمریکایی سفرشان را در حالی به پایان رساندند که شایعات توقف مذاکرات خروج نظامیان آمریکایی از عراق در حال تقویت است. بنا بر خبرهایی که فعالان سیاسی نزدیک به دولت عراق منتشر کردند، محمد شیاع السودانی مذاکرات خروج نیروهای نظامی آمریکایی را به طور موقت متوقف کرده. علت تعلیق موقت این گفتگوها، اختلافات داخلی عراق بر سر دولت بعدی و احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام شده است.

فشار آمریکایی‌ها برای ادامه حضور نظامی خود در عراق، تلاش برخی احزاب کردی، سنی و شیعی برای حفظ نظامیان آمریکایی، سنگینی سایه قراردادهای اقتصادی، نظامی و امنیتی آمریکا بر سر دولت عراق و انتخابات قریب الوقوع ریاست جمهوری آمریکا را می‌توان از دیگر عوامل تعلیق مذاکرات خروج نیروهای نظامی آمریکایی در مقطع کنونی برشمرد.  

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ