حک الگوی زینبی بر قلب ها/ بانویی برای همه نسل ها و اعصار

اقتصاد ایران: ساری- در جریان شناسی تاریخ اسلام، دخت امام علی علیه السلام توانست در تداوم راه شهدای کربلا، مکتبی ایجاد کند که امروز الگویی مناسب برای دختران ایران زمین است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - بهناز مقدس: در میان مسلمانان جهان بانوانی بودند که در بندگی خدا چنان درخشیدند که یک جهان می‌تواند بشود شاگرد این اساتید؛ در بین بانوان، نامی به چشم می‌خورد به نام «زینب کبری (س)» که اگر وجود او و دانش و فضیلت و تقوا و صبر و مقاومت او نبود، امروز از دین رسول خدا خبری نبود.

برای یک دنیا مصیبت و غربت زینب (س) باید همواره گریست و برای الگو شدن صبوریش در جامعه امروز و دختران سرزمینمان باید همت کرد؛ گفت‌وگویی با پژوهشگر تاریخ اسلام و اهل بیت (ع) در این باب انجام شد که شاید جهادی باشد برای امروزمان.

سراسرِ زیست مادی زینب کبری سرمشق بندگی است

سید محمود اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به زیست مادی زینب کبری (س) که در کربلا تمامِ آن جلوه کرد، گفت: در کربلا حسین بن علی علیه السلام به عنوان یک انسان شهید نشد بلکه دشمن دین خدا، تمام محبت و زیبایی و قله‌های بندگی خدا و عواطف پاک و عبادات را به قتل رساند.

وی ادامه داد: عزم دشمن در کربلا مدفون نمودن غیرت و شرف و انسانیت و ارزش‌های الهی و عنصر مقاومت با شهادت امام کربلا بود اما بی بی زینب از لابه لای همان خاک، تمام آن را به مسلمان بازگرداند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام و اهل بیت (ع) افزود: آزادگی و شرف را او با صبر و بردباری و فصاحت و بلاغت و شجاعت، هر آنچه را که یزیدیان قصد بر دفن آن داشتند، زنده کرد و شد مصداق‌ترین ادامه دهنده راه شهدا.

اکبری خاطرنشان کرد: حضرت زینب (س) در غربت ناله نزد، شیون و شکوه به درگاه خدا هم نکرد، فقط مصمم گشت تا ارزش‌های الهی را حفظ کند، حجت خدا را معرفی و اطاعت از ولایت را به مسلمان بیاموزد.

حک الگوی زینبی بر قلب ها/ بانویی برای همه نسل ها و اعصار

او زینب نبود

وی در خصوص ویژگی بزرگ بانوی کاروان اربعین، عنوان کرد: او زینب نبود، گویی زهرای دیگر بود که در کالبد زینب کبری تجلی کرد، صولت علی علیه السلام بود و منش جدش را پیشه گرفت، نهراسید، نلرزید بلکه دشمن را به عقب راند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام و اهل بیت (ع) بیان کرد: مهمتر از تمام این گونه‌ها، این است که در سهمگین‌ترین خطرات اول مراقب تقوی و عفت بود، محافظ ناموس آل‌الله بود، وجود نازنین زینب کبری اگر ام‌المصائب است، مصیبت بزرگ، بی‌بصیرتی مسلمانان و تحجر و طمع دنیایی بود که حجت خدا را مقطع الاعضاء کرد.

اکبری اظهار داشت: امروز هم بانوان و هم مردان جهان، تمام این صفت‌هایی که گفته شد را می‌توانند از دخت کبری علی علیه السلام در وجود خویش ایجاد کنند وگرنه هم دنیا را باخته‌اند هم در عقبی جز حسرت تغذیه‌ای نخواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه مسلمان باید در دیانت، از دانش بالای تدبر برخوردار باشد، گفت: اگر قوه تدبر نباشد، مسلمان راه به جایی جز بیراه نمی‌رود، تدبر انسان را شأن و منزلت می‌بخشد و هدایت او را به دست توانای خود می‌گیرد.

صفات بی بی زینب الگو شود

این پژوهشگر تاریخ اسلام و اهل بیت (ع) گفت: یکی از صفات بی بی زینب که باید در جوامع مسلمین الگو شود، تدبر است چرا امام زمان از مدینه هجرت کرده است، چرا در نخستین روز مناسک واجب حج، امام زمان از مکه خارج می‌شود، چرا عزم عراق کرد آن‌هم با اهل بیت خویش، تدبر در این سه سوال، از بی بی زینب علیها سلام یک زهرای ثانی ساخت.

اکبری در پایان یادآور شد: تدبر در همین سه سوال می‌تواند مسلمان امروز را هم در مکتب زینبی معدل شایسته‌ای بخشد، اصلاً تدبر یک قوه‌ی سازنده است چون انسان‌ها دو گروه بیش نیستند، گروهی برای خدا و گروهی علیه خدا باید در گروه اول تدبر کنی تا حیله‌ها را بشناسی و سپس در سنگر دوم حفظ ارزش‌های الهی کنید.

مکتب زینب (س) از عاشورا جریان‌ساز شد

سید مصطفی سوادکوهی کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه مکتب زینب کبری علیها سلام از عاشورا جریان ساز شد و هرگز متوقف نشد، گفت: در جریان شناسی تاریخ اسلام، دخت کبری امام علی علیه السلام توانست در تداوم راه شهدای کربلا، مکتبی را ایجاد کند بنام انقلابِ حرکت و مقابله با دشمن دین خدا.

وی افزود: انسان معمولاً پس از داغ زمین‌گیر می‌شود و توان حرکت ندارد و از جهات احساس و عواطف نیز از غرائز انسان است اما در کربلا روز عاشورا این مسئله مبدل به یک حرکت حیرت‌انگیز شد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: به جای ناله و شیون بر پیکر شهدا، به انجام مأموریتی مکلف می‌شود تا به مقصود مطلوب برساند و جز زهرای ثانی احدی قادر به این انقلاب نبود.

حک الگوی زینبی بر قلب ها/ بانویی برای همه نسل ها و اعصار

وی یادآور شد: این بانوی فاضله در راهبری و رهبری قیام پس از عاشورا و بیان خطابه در کوفه و شام، با توکل به خدا و صولت حیدری، توانست به تمام جهان آن روز و هم حاکم بنی امیه بفهماند که راه را خطا رفته‌اند و از گمراهان شده‌اند و از سوی دیگر بر منزلت و اهداف مقدس امام حسین علیه السلام نیز حراست کند.

زینب کبری الگویی شایسته برای دختران امروز

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: زینب کبری می‌تواند برای دختران امروز و بانوان هر عصر و زمان، یک الگوی شایسته برای حیات شناسی و بندگی خدا باشد؛ هر انسانی که در پی قدرت روح و روان بوده و دنیا و آخرت را فی سبیل الله طالب است، می‌تواند از سیره‌ی عقیله‌ی بنی هاشم بهره ببرد.

سوادکوهی خاطرنشان کرد: پرستاری از مجروحان حادثه‌ی کربلا وی را لحظه‌ای از تداوم راه امام حسین باز نداشت و تداوم راه امام زمانش او را از عبادت واجب و حتی نماز شب نیز مانع نشد.

وی در پایان عنوان کرد: این بدان معناست که یک دختر و یک بانو هم می‌تواند در بستر عبادت زیبا بدرخشد و هم در عرصه‌های اجتماعی با رعایت تمام جوانب، حاضر و مکتب ساز شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ