گفت وگوی مهر با پدیده ۱۴ ساله‌ شطرنج/با هزینه شخصی استادبزرگ شدم

اقتصاد ایران: جوانترین استاد بزرگ شطرنج ایران که با رکوردشکنی موفق به کسب این عنوان شد، می گوید طی سه رویداد امتیاز لازم برای استاد بزرگی را به دست آورد و در هر سه رویداد هم با هزینه شخصی شرکت داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، سینا موحد جدیدترین استاد بزرگ شطرنج ایران است. او هفته گذشته در رقابت های بین المللی باکو به عنوان قهرمانی دست یافت ضمن اینکه در همین رقابت ها به سومین نرم لازم برای استاد بزرگی هم رسید و با تایید فدراسیون جهانی شطرنج، استاد بزرگ شد.

استاد بزرگ عنوانی برای شطرنجبازان قوی است که توسط فدراسیون جهانی به آنها اعطا می شود. بعد از قهرمان در مسابقات قهرمانی جهان، استاد بزرگ شدن، بالاترین عنوانی است که یک شطرنجباز می‌تواند به آن دست پیدا کند.

البته آنچه استاد بزرگ شدن سینا موجد را خاص و تاریخی کرده است، سن و سال و کم اوست و اینکه با یک رکوردشکنی موفق به کسب آن شده است.

سینا موحد در حالی استاد بزرگ شطرنج شده است که ۱۴ سال و یک ماه دارد. بدین ترتیب وی جوان ترین شطرنجباز ایرانی شد که موفق به کسب عنوان استاد بزرگی شطرنج شده است. این عنوان پیش از این در اختیار علیرضا فیروزجا بود. فیروزجا وقتی ۱۴ سال و ۸ ماه داشت، به عنوان استاد بزرگی شطرنج دست یافت.آن زمان فیروزجا برای تیم ملی شطرنج ایران بازی می کرد اما چند سالی است که او از تبعیت ایران خارج شده و زیر پرچم فرانسه بازی می کند.

جوانترین استاد بزرگ شطرنج ایران که از هفت سالگی به صورت حرفه ای وارد این رشته شد، تاکید دارد با توجه به تلاش و پشتکاری که دارد، پیش بینی می کرد که به این زودی و در سن و سال کم به عنوان ارزشمند استاد بزرگی دست یابد. مسئله مهمتر اینکه او نرم و امتیاز لازم برای دستیابی به این عنوان مورد تاییید فدراسیون جهانی را از حضور در سه رویدادی که کسب کرده که با هزینه شخصی در همه آنها شرکت داشته است.

سینا موحد می گوید کسب عنوان سوپراستاد بزرگی هدف بعدی است که در شطرنج دنبال می کند و قصد دارد این عنوان را با شکست رکورد پرهام مقصودلو به دست بیاورد.

این شطرنج باز ۱۴ ساله در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به مسابقات بین المللی باکو و دیدارهایی که در این رویداد برگزار کرد، به روند فعالیت هایش در شطرنج و برنامه هایش اشاره داشت.

گفت وگوی مهر با پدیده ۱۴ ساله‌ شطرنج/با هزینه شخصی استادبزرگ شدم

سینا موحدِ ۱۴ ساله با شکست رکورد علیرضا فیروجا به عنوان استاد بزرگی شطرنج دست یافت

آغاز حرفه ای شطرنج از ۷ سالگی

سینا موحد با بیان اینکه وقتی هفت ساله بود به صورت حرفه ای وجدی وارد شطرنج شد، گفت: قبل از آن هم تا حدی با شطرنج مشغول بودم اما از هفت سالگی به خاطر علاقه ای که به این رشته داشتم، به صورت مستمر آن را دنبال کردم.

۸ - ۷ ساعت تمرین روزانه

وی ادامه داد: در یک سال اول تمریناتم را معمولی انجام می دادم اما وقتی ۹ - ۸ ساله شدم، خیلی جدی تر تمریناتم را دنبال کردم طوریکه روزانه ۸ - ۷ ساعت مشغول تمرین بودم و همچنان هم با همین فشار کارم را دنبال می کنم.

اولین اعزام برون مرزی بدون مقام

جدیدترین استاد بزرگ شطرنج ایران با یادآوری اینکه مسابقات زیر ۸ سال جهان اولین رویدادی بود که در ان شرکت داشت، خاطرنشان کرد: در مسابقات زیر ۸ سال قهرمانی کشور به عنوان قهرمانی دست یافتم و بعد از آن در رقابت های جهانی این رده سنی به میزبانی بلاروس شرکت کرد. در آن رقابت ها مقامی کسب نکردم اما بعد از آن در اعزام هایی که داشتم صاحب عنوان شدم.

موحد با بیان اینکه دومین اعزام برون مرزی اش با کسب مدال همراه بود، گفت: سال ۹۸ در رقابت های استاندارد زیر ۱۰ سال آسیا (سریلانکا) سوم شدم. این اولین مدال بین المللی بود که به آن دست یافتم. بعد از آن بیشتر مسابقاتی که در آنها شرکت داشتم باکسب مدال همراه بود.

مروری بر مدال های کسب شده

وی یادآور شد: در رقابت های آموتورهای آسیا (عمان)، رقابت های آنلاین زیر ۱۱ سال آسیا مدارس آسیا (آنلاین)، سریع آنلاین زیر ۱۰ سال جهان (گرجستان)، المپیاد جهانی زیر ۱۶ سال (نخجوان) مدال طلا گرفتم. در رقابت های سریع آنلاین گرامیداشت نظامی گنجوری مدال طلای تیمی و برنز انفرادی گرفتم و در رقابت های سریع آنلاین زیر ۱۴ سال آسیا (سریلانکا) هم صاحب طلای تیمی و برنز انفرادی شدم. دو سال پیش هم د ر مسابقات زیر ۱۲ سال جهان (گرجستان) نایب قهرمان شدم.

کسب نرم لازم برای استاد بزرگی از حضور در سه رویداد

موحد با بیان اینکه پیش از حضور در مسابقات بین المللی باکو دو نرم لازم برای استاد بزرگی را به دست آورده بود، گفت: این دو نرم را مرداد سال گذشته و اردیبهشت امسال از حضور در مسابقات بین المللی امارات به دست آوردم. نرم سوم و آخر را هم از حضور در رقابت های بین المللی باکو گرفتم و اینگونه به عنوان استاد بزرگی دست یافتم.

غلبه بر سه استاد بزرگ برای استاد بزرگ شدن

این شطرنجباز نوجوان ایران اشاره ای به عملکردش در مسابقات بین المللی باکو داشت و افزود: این رقابت ها در ۹ دور برگزار شد. در جریان مسابقات سه استاد بزرگ و از حمله استاد بزرگ مطرح آذربایجانی (رئوف محمداف) را شکست دادم. با عملکردی که در مسابقات داشتم، ۲۴ واحد گرفتم و از مرز ریتینگ ۲۵۰۰ عبور کردم و اینگونه به عنوان استاد بزرگی دست یافتم.

عنوانی قابل پیش بینی

شطرنجباز نوجوان ایران با یادآوری اینکه هفت سال بعد از آغاز حرفه ای شطرنج صاحب عنوان استاد بزرگی شد، در پاسخ به این پرسش که «تصور می کردید که به این زودی به این عنوان دست یابید؟»، گفت: بله، برایم قابل پیش بینی بود. من روزانه ساعت های زیادی را صرف شطرنج و تمرین می کنم و به همین دلیل فکرش را می کردیم که در سن و سال کم صاحب این عنوان شدم. از این بابت هم خوشحالم.

واکنش به رکوردشکنی؛ طبیعتا خوشحالم

وی همچنین در مورد رکوردشکنی که برای کسب عنوان استاد بزرگی داشت، گفت: البته بیشتر برایم مهم بود که استاد بزرگ شوم اما طبیعتا خوشحالم که به عنوان جوانترین شطرنجباز صاحب این عنوان شده ام. امیدوارم سایر عنوان ها را هم خیلی سریع کسب کنم.

استاد بزرگ شدن با هزینه شخصی

سینا موحد با تاکید بر اینکه به غیر از مسابقات قهرمانی آسیا و جهان در سایر رویدادها با هزینه شخصی شرکت می کند، گفت: مسابقات امارات (دو بار) و باکو (یک بار) که نرم های لازم برای استاد بزرگی را از حضور در آنها گرفتم با هزینه شخصی شرکت کردم. فدراسیون فقط هزینه مسابقات قهرمانی آسیا و جهان را پرداخت می کند اما برای اینکه پیشرفت داشته باشیم نباید سایر رویدادها را از دست بدهیم.

گفت وگوی مهر با پدیده ۱۴ ساله‌ شطرنج/با هزینه شخصی استادبزرگ شدم

سه اعزامی که به منجر به کسب عنوان استاد بزرگی برای سینا موحد شد، با هزینه شخصی انجام شد

۷۰ میلیون برای یک سفر

«هزینه هر یک از این سفرها به طور میانگین چقدر می شود؟»، سینا موحد برای پاسخ به این پرسش از پدر خود کمک گرفت. او نیز در این زمینه گفت: از زمانی که دلار سه هزار تومان بود تا به امروز برای هر سفر متحمل هزینه های متفاوت شده ایم. یعنی قیمت دلار تعیین کننده هزینه سفر بوده است. برای همین سفر باکو، فقط بلیت رفت ۷۰ میلیون شد. من همراه سینا به سفرها می روم. هزینه رفت هر نفرمان برای باکو ۳۵ میلیون تومان شد. هزینه برگشت خیلی کمتر شد چون به صورت زمینی بود.

دستیابی به عنوان سوپراستاد بزرگی با یک رکوردشکنی دیگر

این شطرنجباز ۱۴ ساله با بیان اینکه در گام بعد قصد دارد به عنوان سوپراستاد بزرگی دست یابد، گفت: پرهام مقصودلو و سید محمد امین طباطبایی این عنوان را در اختیار دارند. برای من هم مهم است که به آن دست یابم. پرهام در سن ۱۹ سالگی سوپراستاد بزرگ شد. میخواهم در این زمینه هم مانند استاد بزرگی رکوردشکنی کنم و با سن کمتر به آن دست یابم. فکر می کنم در ۱۸ سالگی بتوانم سوپراستاد بزرگ شوم.

با قهرمانی جهان فاصله دارم

وی از کسب عنوان قهرمانی در جهان به عنوان یکی از اهداف بزرگش یاد کرد و گفت: دوست دارم این عنوان را تجربه کنم اما میدانم که هم کار خیلی سختی است و هم فاصله زیادی با آن دارم. به نظرم حداقل ۶ - ۵ سال با قهرمان شدن در جهان فاصله داشته باشم.

مسوولان حمایت کنند

«چه انتظاری از مسوولان دارید؟»، سینا موحد برای پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر نیز از پدرش کمک گرفت. وی گفت: سینا با این سن و سال کم حدود ۱۰ مدال بین المللی دارد. در خیلی از مسابقات با هزینه شخصی شرکت می کنیم اما ادامه این روند با توجه به هزینه ها و قیمت دلار واقعا سخت شده است. امیدوارم مسوولان توجه لازم را به شطرنج و سینا داشته باشند و حمایت بیشتری داشته باشند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ