گزینه‌های خارجی هدایت تیم ملی والیبال ایران چه کسانی هستند؟

اقتصاد ایران: فدراسیون والیبال این روزها در حال مذاکره با مربیان طراز اول خارجی برای سپردن هدایت تیم ملی والیبال ایران به یکی از آنهاست که به نظر می‌رسد «مارسلو مندز» جدی‌ترین گزینه است.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از اینکه تیم ملی والیبال ایران با «موریس موتا پائز» سرمربی گمنام برزیلی - فرانسوی در لیگ ملت‌های والیبال عملکرد بسیار ضعیفی ارائه داد، میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال در جریان مسابقات لیگ ملت‌ها پس از هفت شکست متوالی، تصمیم به برکناری این مربی گرفت.

پس از پایان لیگ ملت‌های والیبال و قرار گرفتن ایران در رده پانزدهم رنکینگ جهانی، صحبت از جذب مربی طراز اول خارجی به میان آمد. مسئولان فدراسیون والیبال در حال مذاکره با مربیان خارجی طراز اول هستند و به گفته رئیس فدراسیون والیبال انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال ایران به روزهای آخر سال موکول نمی‌شود و در یکی دو ماه آینده تکلیف سرمربی تیم ملی والیبال ایران مشخص خواهد شد.

در ادامه چند گزینه برای هدایت تیم ملی والیبال ایران در نظر گرفته شده که فدراسیون در حال مذاکره با این نفرات است:

* مارسلو مند ز

اصلی‌ترین گزینه فدراسیون والیبال برای هدایت تیم ملی «مارسلو مندز» است؛ او در حال حاضر هدایت تیم ملی والیبال آرژانتین را برعهده دارد و با این تیم در المپیک توکیو سومی را به دست آورد. قرارداد مندز با تیم ملی والیبال آرژانتین پس از المپیک پاریس به پایان می‌رسد و او گزینه جدی فدراسیون والیبال برای همکاری است. این مربی ۶۰ ساله از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ سرمربی باشگاه «سادا کروزیرو» بوده و در سال‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ موفق به کسب مدال طلای باشگاه‌های جهان شده است.

گزینه‌های خارجی هدایت تیم ملی والیبال ایران چه کسانی هستند؟

* آنجلو لورنزتی

لورنزتی پیش از این هم یکی از گزینه‌های هدایت تیم ملی والیبال ایران بود؛ قبل از برگزاری مسابقات لیگ ملت‌های والیبال او یکی از گزینه‌های جدی فدراسیون والیبال برای هدایت تیم ملی والیبال بود و حتی به گفته مرادی نایب رئیس فدراسیون والیبال توافق با این مربی هم صورت گرفته بود اما شیطنت‌های داخلی باعث شد او از قبول پیشنهاد مربیگری تیم ملی والیبال ایران پشیمان شود.

حالا دوباره لورنزتی گزینه جدی تیم ملی والیبال ایران شده و باید دید آیا مذاکرات با این سرمربی این بار به نتیجه می‌رسد یا خیر. این مربی ۶۰ ساله اهل ایتالیا است و در حال حاضر هدایت باشگاه والیبال اومبریا که به آن باشگاه والیبال پروجا نیز گفته می‌شود، در ایتالیا در سری آ را برعهده دارد. وی پس از درخشش در قامت سرمربی باشگاه والیبال ترنتینو در سال ۲۰۲۳ به عنوان سرمربی باشگاه مطرح اومبریا معرفی شد. او یکی از موفق‌ترین مربیان باشگاه‌های جهان است هر چند زمانی که نامش به عنوان گزینه هدایت تیم ملی مطرح شده بود، برخی معتقد بودند تجربه او در سطح ملی کم است.

گزینه‌های خارجی هدایت تیم ملی والیبال ایران چه کسانی هستند؟

* روبرتو پیاتزا

پیاتزا هم همچون لورنزتی یکی از گزینه‌هایی بود که پیش از این هم نامش برای هدایت تیم ملی والیبال ایران بارها مطرح شده بود؛ پیش از اینکه پائز هدایت تیم ملی را در لیگ ملت‌ها برعهده بگیرد، تا مدت‌ها پیاتزا گزینه اصلی هدایت تیم ملی والیبال ایران بود و حتی اعضای کمیته فنی هم از اینکه اگر این مربی هدایت تیم ملی والیبال ایران را برعهده بگیرد استقبال کردند.

در همان زمان که نام پیاتزا برای هدایت تیم ملی والیبال ایران مطرح شده بود؛ مرادی نایب رئیس فدراسیون والیبال این موضوع را منتفی اعلام کرد چرا که به گفته او پیاتزا قصد داشت هدایت تیم ملی والیبال ایران و هلند را به صورت همزمان در لیگ ملت‌های والیبال برعهده بگیرد و این موضوع مورد موافقت فدراسیون والیبال ایران قرار نگرفت و به طور کلی موضوع حضور این مربی در تیم ملی والیبال ایران منتفی شد.

پیاتزا ۵۵ ساله از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ هدایت تیم ملی والیبال هلند را برعهده گرفت، تیم ملی والیبال هلند در مسابقات انتخابی برای صعود به المپیک با این مربی خوب کار نکرد و در لیگ ملت‌های والیبال هم در هفته سوم مسابقات مقابل ایران شکست خورد و از صعود به المپیک بازماند. قرارداد پیاتزا با تیم ملی والیبال هلند به پایان رسیده اما او همچون لورنزتی در لیگ ایتالیا کار می‌کند و یکی از گزینه‌های تقوی برای هدایت تیم ملی والیبال ایران همین مربی است.

البته در صورت توافق باید فدراسیون والیبال به تیم باشگاه او در لیگ ایتالیا غرامت پرداخت کند. قهرمانی در لیگ ایتالیا، لیگ قهرمانان اروپا، جام حذفی ایتالیا به عنوان دستیار و قهرمانی لیگ روسیه، لهستان، یونان و همچنین چلنج کاپ باشگاه‌های اروپا به عنوان سرمربی، تنها بخشی از افتخارات دوران سرمربی‌گری او به شمار می‌رود.

گزینه‌های خارجی هدایت تیم ملی والیبال ایران چه کسانی هستند؟

* فیلیپ بلین

یکی از گزینه‌هایی که مورد توجه فدراسیون والیبال قرار گرفته فیلیپ بلین است؛ مربی که ۷ سال هدایت تیم ملی والیبال ژاپن را برعهده گرفته و تحول عظیمی را در این تیم به وجود آورده است. تیم ملی والیبال ژاپن که روزگاری در برابر ایران حرفی برای گفتن نداشت حالا امروز به یک مدعی در آسیا بدل شده و بارها ملی‌پوشان والیبال ایران را در مسابقات مهم و حساس شکست داده است.

بلین پس از ۷ سال پس از المپیک پاریس از تیم ملی والیبال ژاپن جدا خواهد شد و این فرصت خوبی است که فدراسیون والیبال با این سرمربی وارد مذاکره شود. البته گویا بلین پیشنهاد ایران را برای هدایت تیم ملی نپذیرفته اما همچنان او یکی از این گزینه‌هاست.

تیم ملی والیبال ژاپن با هدایت فیلیپ بلین برای اولین بار در تاریخ لیگ ملت‌ها در سال ۲۰۲۳ به مدال برنز رسید، همچنین در مسابقات قهرمانی آسیا که به میزبانی ایران برگزار شد، ژاپنی‌ها توانستند عنوان قهرمانی را از آن خود کنند. در سال ۲۰۲۴ هم تیم ملی والیبال ژاپن در جایگاه دوم قرار گرفت و به مدال نقره این مسابقات رسید. تیم ملی والیبال ژاپن بسیاری از اولین‌ها را با فلیپ بلین به دست آورد.

با توجه به اتمام قرارداد این مربی با تیم ملی والیبال ژاپن به نظر می‌رسد در صورتی که فدراسیون والیبال بتواند این گزینه را برای هدایت تیم ملی جذب کند اتفاق ویژه‌ای خواهد بود.

گزینه‌های خارجی هدایت تیم ملی والیبال ایران چه کسانی هستند؟

* توماس ساملوو

ساملوو که در حال حاضر هدایت تیم ملی کانادا را برعهده دارد؛ ۴۸ ساله و اهل فنلاند است و یکی از گزینه‌ها برای هدایت تیم ملی والیبال ایران است. ساملوو با حضور در تیم ملی والیبال کانادا، این تیم را متحول کرد. نایب قهرمانی المپیک توکیو با تیم روسیه، قهرمانی لیگ برتر والیبال روسیه با تیم کوزباس و بردن کانادا به المپیک از جمله موفقیت‌های او در دوران مربیگری است.

گزینه‌های خارجی هدایت تیم ملی والیبال ایران چه کسانی هستند؟

* فرناندو مونوز بنیتز
بنیتز که در حال حاضر هدایت تیم ملی والیبال مصر را برعهده دارد یکی از گزینه‌های هدایت تیم ملی والیبال ایران است البته به نظر می‌رسد که این گزینه چندان جدی نباشد چرا که تقوی پس از پایان لیگ ملت‌های والیبال و عملکرد ضعیف تیم ملی در این مسابقات از جذب یک مربی طراز اول خبر داده بود و حالا مطرح شدن نام این گزینه با آنچه که رئیس فدراسیون وعده داده بود منافات دارد.

این سرمربی برای اهالی والیبال ناشناخته است هر چند که قهرمانی در لیگ اسپانیا، مصر، ترکیه و یونان از افتخارات دوران مربیگری او محسوب می‌شود. با این حال با توجه به ناشناختگی‌اش به نظر نمی‌رسد او گزینه جدی فدراسیون والیبال باشد چرا که تیم ملی یک بار تجربه حضور یک مربی ناشناخته را در کارنامه خود داشته و نتیجه نگرفته و حالا بعید است دوباره مسئولان این فدراسیون چنین ریسکی انجام دهند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ