ژیمناستیک؛ روییدن گل‌زیبا از دل کویر حاشیه‌ها/ چشم امید به الفتی

اقتصاد ایران: مهدی الفتی ملی‌پوش ژیمناستیک کشورمان پس از ۶۰ سال در شرایطی به سهمیه المپیک رسید که این فدراسیون در سال های اخیر با مشکلات و حاشیه های مدیریتی پرتعدادی دست به گریبان بود.

به گزارش خبرنگار مهر، کاروان ورزشی ایران با ۴۰ سهمیه، ۲۹ سهمیه مردان و ۱۱ سهمیه زنان تا چند روز دیگر راهی پاریس می‌شود تا در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان شرکت کند. ایران به همراه ۴۰ ورزشکار در جایگاه پنجاه و هفتم جهان قرار دارد و از نظر تعداد ورزشکار با اکوادور در یک جایگاه قرار دارد.

تعداد سهمیه‌های ایران نسبت به ادوار گذشته المپیک افت محسوسی داشته و از ۴ دوره اخیر هم کمتر بوده است؛ به طوری که در بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو ۶۵ ورزشکار، ۲۰۱۶ ریو ۶۴ ورزشکار، ۲۰۱۲ لندن ۵۳ ورزشکار و ۲۰۰۸ پکن ۵۵ ورزشکار داشته است.

اگرچه در المپیک پاریس نسبت به دوره‌های قبل تعداد ورزشکاران ایران افت کرده و برخلاف دوره‌های گذشته هیچیک از ورزشی‌های توپی از جمله هندبال، والیبال و بسکتبال نتوانستند سهمیه حضور در این المپیک را به دست بیاورند اما در این دوره از المپیک یکی از رشته‌های ورزشی برای اولین بار به سهمیه رسید.

از آخرین باری که ایران در رشته ژیمناستیک در المپیک نماینده داشته ۶۰ سال می‌گذرد. در آن زمان جمیله سروری که تنها ۱۴ سال سن داشت در المپیک ۱۹۶۴ توکیو حضور پیدا کرد و پس از آن دیگر ژیمناستیک در هیچیک از ادوار المپیک نماینده نداشت. البته حال و روز این رشته ورزشی که مادر و پایه رشته‌های ورزشی محسوب می‌شود در این چند سال اخیر به قدری نامطلوب بود که طبیعی است با درگیری‌های مدیریتی که در بدنه فدراسیون وجود داشت ورزشکاران این رشته با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند و نتوانند به موفقیت برسند.

اگرچه در چند سال اخیر مشکلات مدیریتی این رشته ورزشی خیلی زیاد بود و تقریباً نزدیک به سه سال است درگیری‌ها در بدنه فدراسیون برای تغییر مدیریت به وجود آمده، اما مهدی الفتی توانست برای اولین بار در تاریخ ژیمناستیک ایران به سهمیه المپیک پاریس برسد. او که در چهار مسابقه گزینشی المپیک شرکت کرده بود با اعلام فدراسیون جهانی ژیمناستیک با قرار گرفتن در رده دوم رنکینگ مسابقات کسب سهمیه، به المپیک پاریس راه پیدا کرد. این اتفاق برای اولین بار در ژیمناستیک ایران رخ داد و الفتی با کسب ۶۲ امتیاز موفق شد حضور در المپیک پاریس را برای خود قطعی کند.

ژیمناستیک؛ روییدن گل‌زیبا از دل کویر حاشیه‌ها/ چشم امید به الفتی

البته به غیر از الفتی، مهدی احمدی کهنی هم دیگر ژیمناست ایرانی بود که در مسابقات گزینشی المپیک به همراه الفتی حضور داشت، او در مسابقات جام جهانی آلمان به مرحله فینال راه پیدا کرده بود اما به دلیل پر نکردن فرم دوپینگ در سال منتهی به المپیک از سوی وادا محروم شد و نتوانست برای کسب سهمیه المپیک با دیگر رقبایش رقابت کند. محرومیت کهنی در اسفندماه سال گذشته اعلام شد که او به دلیل پرنکردن فرم‌ها دو سال محروم شد که البته به گفته خودش در آن زمان تنها ۸ ماه از محرومیتش باقی مانده است اما به هر حال این موضوع باعث شد تا او نتواند برای کسب سهمیه المپیک پاریس تلاش کند و در نهایت تنها یک سهمیه نصیب ایران شود.

مهدی الفتی ملی‌پوش ژیمناستیک ایران علاوه بر اینکه توانست نامش را در تاریخ ژیمناستیک ایران به عنوان اولین المپین این رشته به ثبت برساند، در بازی‌های آسیای هانگژو هم بعد از ۸۰ سال به مدال نقره رسید. همچنین الفتی پرچمدار ایران در بازی‌های المپیک شده است.

اعتراض به سهمیه الفتی

پس از اینکه از سوی فدراسیون جهانی سهمیه به الفتی تعلق گرفت، به گفته زهرا اینچه درگاهی ژیمناست استرالیایی از فدراسیون جهانی و مهدی الفتی شکایت و درخواست کرده بود سهمیه المپیک الفتی حذف و به او داده شود و مهلتی ۲۴ ساعته هم از ۲۴ اردیبهشت به فدراسیون ایران برای پاسخ داده بود. این موضوع بلافاصله از سوی فدراسیون ژیمناستیک ایران پرونده بررسی اولیه شد و رسیدگی به درخواست استرالیایی‌ها مبنی بر بررسی پرونده به صورت ویژه و فوری مورد مخالفت فدراسیون ایران و فدراسیون جهانی قرار گرفت و مقرر شد پرونده به صورت عادی بررسی شود. با این حال شکایت استرالیایی‌ها از فدراسیون جهانی و مهدی الفتی پیگیری شد و براساس دفاعی که فدراسیون ایران از مهدی الفتی کرده بود، در دادگاه CAS رأی به نفع ایران داده شد و مهدی الفتی به عنوان ورزشکار المپیکی در پاریس حضور خواهد شد. فدراسیون جهانی هم ضمن تأیید این موضوع برای الفتی در مسابقات المپیک آرزوی موفقیت کرده بود.

شکایت استرالیا از الفتی واهی بود

رضا خیرخواه سرمربی تیم ملی ژیمناستیک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره حضور الفتی در المپیک پاریس گفت: متأسفانه استرالیایی‌ها با یک شکایت واهی به خاطر سهمیه الفتی تا چند روز تمرکز ما را بهم ریختند اما خدا را شکر فدراسیون با قدرت پشت این قضیه ایستاد و ثابت کرد که این موضوع درست نیست. از ریاست فدراسیون و مسئولان کمیته ملی المپیک بابت این حمایت‌ها تشکر می‌کنم. این شکایت خیلی بی‌مورد بود و حتی مسئولان فدراسیون جهانی می‌گفتند ما تا به حال چنین شکایتی نداشتیم و چرایی این موضوع برای همه ابهام دارد.

وی گفت: خوشبختانه با پیگیری فدراسیون حکم برائت الفتی تأیید شد و او می‌تواند در المپیک حضور پیدا کند. در این مدت هم تمرینات خوبی پشت سر گذاشت، روحیه بالایی هم دارد و فدراسیون هم برنامه ریزی‌های خوبی انجام داده است. شرایط به خوبی پیش می‌رود. امیدوارم بتوانیم در المپیک خوب کار کنیم و باعث افتخار شویم.

قول کسب مدال المپیک سخت است

خیرخواه در مورد کسب مدال در المپیک توسط الفتی به گفته وزیر ورزش و جوانان گفت: قول کسب مدال آن هم در میدان المپیک خیلی ریسک بالایی دارد. به هر حال نه من و نه الفتی هیچکدام از ما تجربه حضور در المپیک را تا به حال نداشتیم. المپیک با تمام مسابقات فرق می‌کند، اگر او پرش‌های خوبی بزند و بتواند تعادل خودش را حفظ کند شانس المپیکی شدن دارد. امیدوارم بهترین عملکرد را در میدان المپیک داشته باشد.

مسئولان کمیته برای حضور روانشناس همکاری کردند

سرمربی ملی‌پوش المپیکی ژیمناستیک بااشاره به حضور روانشناس در کنار الفتی عنوان کرد: فدراسیون از کمیته ملی المپیک تقاضا کرده بود که یک روانشناس در کنار الفتی تا المپیک حضور داشته باشد، به هر حال کار الفتی به تمرکز بالایی نیاز دارد و خدا را شکر کمیته ملی المپیک هم با این موضوع موافقت کرد و الان مدتی است که روزی یک تا دو ساعت روانشناس با او صحبت می‌کند. خوشبختانه تأثیر خوبی هم داشته است. من هم سال‌هاست با الفتی کار می‌کنم و روحیات او را به خوبی می‌شناسم و می‌دانم چطور با او برخورد کنم.

حضور ما در المپیک حکم کسب مدال را برای ما دارد

خیرخواه تأکید کرد: خدا را شکر با پیگیری‌های فدراسیون و کمیته ملی المپیک شرایط حضور روانشناس برای این ملی‌پوش بلافاصله فراهم شد. به نظرم حضور ما در المپیک حکم کسب مدال را برای ما دارد؛ کسب سهمیه در رشته ژیمناستیک پس از ۶۰ سال اتفاق افتاده است و اگر بتواند حرکاتش را به خوبی اجرا کند برای ما حکم مدال دارد. امیدوارم ما بتوانیم برای سومین بار تاریخ سازی کنیم، بار اول الفتی توانست پس از ۸۰ سال در بازی‌های آسیایی هانگژو به مدال نقره برسد؛ پس از آن سهمیه المپیک پاریس را کسب کرد و امیدوارم در سومین مرحله نمایش قابل قبولی در میدان المپیک داشته باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ