خانه تاریخی امام جمعه بالاخره مرمت شد/ بهره برداری از شهریور ماه

اقتصاد ایران: خانه تاریخی امام جمعه در تهران بالاخره بعد از ۵ سال مرمت ۸۰ درصدی را پشت سر گذاشت، حالا قرار است از شهریور ماه با کاربری مرکز فرهنگی و پذیرایی به بهره برداری برسد.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ خانه تاریخی امام جمعه واقع در خیابان ناصرخسروی تهران یکی از بناهای نفیس و دارای تزئینات زیبایی از جمله گچ بری، ارسی، آئینه کاری و نقاشی‌های ارزشمندی است که مالکیت آن در اختیار صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی قرار دارد.

این بنا در سال ۹۷ به مزایده گذاشته شد و از اواخر سال ۱۳۹۸ توسط صندوق به سرمایه گذار بخش خصوصی داده شد تا بتواند آن را مرمت کرده و به بهره برداری برساند اما اتفاقات متعددی که از آن سال تاکنون افتاد از کرونا گرفته تا شکایت از بهره بردار و تبرئه شدن آن و طولانی شدن طرح مصوب و ابلاغ آن، موجب شد؛ مرمت و بهره برداری از این بنا به تعویق بیفتد.

تا اینکه از آبان سال گذشته مرمت این بنا به سرمایه گذار ابلاغ شد و کار پیش رفت تا جایی که اکنون ۸۰ درصد از مرمت این بنا به پایان رسیده و در حال حاضر مرمت تزئینات خانه در حال انجام است و سرمایه گذار هم قصد دارد تا شهریور ماه از آن بهره برداری کند.

در حال حاضر مرمت گران مشغول به کار هستند. گچ بری ها توسط استادکاران با سابقه از جمله استاد رجبی مرمت شده و ارسی ها هم قرار است در حین بهره برداری مرمت شوند. آئینه کاری‌ها تمیز شده و نقاشی‌ها احیا شده‌اند.

همچنین تزئینات شیشه‌ها و آئینه‌ها نیز توسط هنرمندی به نام خانم مؤمنی انجام شده است و برای اولین بار تذهیب و نقاشی گل مرغی پشت شیشه را کار کرده است. کاشی کف اتاق آئینه تغییر کرده و گچ بری اتاق‌های تنبی هم انجام شده است.

حالا این بنا آماده است تا میزبان گردشگران و فرهنگیان باشد. چون قرار است کاربری آن پذیرایی و فرهنگی شود. در این باره نیما پرن فر سرمایه گذار خانه تاریخی امام جمعه به خبرنگار مهر گفت: در سال ۹۷ طرح ما در مزایده صندوق برنده شد اما یک سال طول کشید تا خانه را به ما بدهند. آن زمان برآورد قیمت برای هزینه‌های انجام شده در این خانه حدود ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود ولی ما تا الان ۳۲ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم. چون مدت زیادی برای ابلاغ طرح مرمت و شروع بهره برداری طول کشید و قیمت‌ها افزایش پیدا کرد همچنین هزینه‌های جانبی بسیاری برای مرمت این خانه لازم بود.

پرن فر ادامه داد: بخش نفیس این بنا که شامل اتاق آئینه کاری است به مرکز فرهنگی برای عرضه صنایع دستی فاخر ایرانی اختصاص پیدا خواهد کرد اما طبقه اول این خانه به مرکز پذیرایی تبدیل می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: در زمان آقاخان نوری صدراعظم دوره قاجار، این بنا ۲۵ هزار متر وسعت داشته که اکنون هزار متر از آن باقی مانده است. بنای رو به روی این خانه یک مدرسه بوده که بعد از تغییر بافت اجتماعی منطقه تعطیل و اکنون به انبار تبدیل شده است. پیگیری کردیم که این بنا در اختیارمان قرار گیرد تا آن را به مرکز اقامتی تبدیل کنیم اما پیگیری‌ها نتیجه نداد همچنین بنای سمت چپ خانه نیز یک انبار مخروبه ای است که پیگیری برای الحاق آن به این بنا هم هنوز نتیجه‌ای نداده است.

پرن فر در نظر دارد تا بتواند کوچه‌ای که این بنای فاخر در آن قرار گرفته و به کاخ گلستان راه دارد، ساماندهی شود ولی این اقدام نیازمند همکاری شهرداری و کسبه محل است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ