اهالی استان بوشهر در سوگ سیدالشهدا اشک ریختند/ اجرای ۶۰۰۰ برنامه

اقتصاد ایران: بوشهر- مردم استان بوشهر در دهه نخست محرم در گرم‌ترین روزهای سال بیش از ۶ هزار برنامه را در شهرها و روستاها برگزار کردند و در سوگ سید الشهدا اشک ماتم ریختند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مردم استان بوشهر در دهه اول ماه محرم برنامه‌ها و مراسم و مجالس متنوعی را برگزار کردند و به اشکال مختلف عشق و ارادت خود را به سید الشهدا و یاران باوفایش نشان داند.

اوج عشق و دلدادگی به سید الشهدا حضور امام حسینی علیه‌السلام را می‌توان در شب و روز عاشورا داد که مراسم و برنامه‌ها با ریتمی متفاوت و سوز و ماتمی بیشتر برگزار می‌شود.

گرمای ۵۰ درجه هوای استان بوشهر در این روزها مانعی برای برگزاری مراسم و مجالس محرم نبوده است و هرچند بخش عمده مراسم و برنامه‌ها در سالن‌ها و اماکن بسته با کولر برگزار شد ولی مراسم و برنامه‌های فضای باز نیز با حضور انبوه و گسترده مردم همراه بود.

در شب عاشورا مراسم و برنامه‌های مختلفی همچون سینه‌زنی، زنجیرزنی، سنج و دمام، روضه‌خوانی، نعش گردانی، مقتل خوانی، پامنبری، طبخ غذا و توزیع نذری، مراسم صبحدم و… برگزار شد.

در روز عاشورا نیز برپایی عزاداری سنتی در استان بوشهر از جمله زنجیرزنی و سینه‌زنی، نماز باشکوه ظهر عاشورا در نقاط مختلف شهرها و روستاهای استان بوشهر برگزار شد و تعزیه خوانی از دیگر مراسم و برنامه‌های شاخص در این ایام است.

اهالی استان بوشهر در سوگ سیدالشهدا اشک ریختند/ اجرای ۶۰۰۰ برنامه

برپایی مراسم در ۳۰۰ شهر و روستا

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته شاهد برگزاری باشکوه و پرشور آئین سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در استان بوشهر بودیم.

امسال در ۳۰۰ شهر و روستای استان بوشهر مراسم عزاداری دهه اول محرم به طور منظم برگزار و بالغ بر ۶ هزار برنامه در این ایام اجرا شد اکبر پورات اضافه کرد: مردم عاشقانه و با خلوص نیت در مراسم و مجالس عزاداری امام حسین علیه السلام مشارکت دارند و این اقیانوس جمعیت در سراسر کشور برقرار است.

وی افزود: تبیین ابعاد مختلف قیام عاشورا امری لازم و ضروری است و روحانیون و صاحبان منبر باید در این عرصه ورود کنند.

معاون سیاسی استاندار بوشهر خاطر نشان کرد: امسال در ۳۰۰ شهر و روستای استان بوشهر مراسم عزاداری دهه اول محرم به طور منظم برگزار و بالغ بر ۶ هزار برنامه در این ایام اجرا شد.

پورات تصریح کرد: از ویژگی‌های بارز و ارزشمند مراسم عزاداری محرم، مشارکت خودجوش مردم در تأمین هزینه‌ها است که در تمام هیئت‌ها و مساجد و تکایا این مهم نمود دارد.

وی اضافه کرد: امیدوارم بتوانیم رهروانی شایسته برای حضرت امام حسین (ع) باشیم و بیرق حسینی را برافراشته کنیم.

برگزاری ۶۰۰۰ برنامه

رئیس شورای هیأت‌های مذهبی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امسال با حضور مردم و فعالیت هیأت‌های مذهبی شاهد اقامه عزای حسینی در شهرها و روستاهای مختلف استان بوشهر بودیم.

نوشاد نوشادی با اشاره به فعالیت بیش از هزار هیأت مذهبی استان بوشهر در دهه نخست محرم بیان کرد: علاوه بر هیأت‌های ثبت‌شده، محافل و مجالس خانگی متعددی در نقاط مختلف شهرها و روستاهای استان بوشهر برگزار شد.

اهالی استان بوشهر در سوگ سیدالشهدا اشک ریختند/ اجرای ۶۰۰۰ برنامه

وی با اشاره به برگزاری بیش از ۶ هزار برنامه دهه اول محرم در استان بوشهر بیان کرد: مراسم و برنامه‌های بوشهری‌ها در شب و روز عاشورا به اوج رسید و مراسم متنوعی برگزار شد.

رئیس شورای هیأت‌های مذهبی استان بوشهر تاکید کرد: در ادامه ماه محرم و صفر نیز برنامه‌های مختلفی را با همکاری و همراهی هیأت‌های مذهبی و مردم در نقاط مختلف استان خواهیم داشت.

برنامه‌های روز عاشورا

همزمان با دهم ماه محرم و عاشورا حسینی مردم ولایت‌مدار بوشهر با اجتماع بزرگ در مصلا جمعه و برپایی مراسم سوگواری عشق و وفاداری خود را به شهدای دشت کربلا نشان دادند.

این اجتماع باشکوه که همراه با سوگواری، روضه‌خوانی، نواختن طبل و سینه‌زنی سنتی همراه بود رئ

در تجمع بزرگ عزاداران حسینی بوشهری‌ها در مصلا جمعه سینه‌زنی سنتی با نوحه‌خوانی یکی از مداحان با شکوه خاصی برگزار شد.

توزیع نذری، قرائت دعا و زیارت عاشورا از دیگر ویژگی‌های اجتماع عاشورایی بوشهری در مصلا جمعه بود.

مردم ولایت‌مدار بوشهر که در سوگ سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه‌السلام و دیگر شهدای دشت کربلا سینه‌زنی و عزاداری می‌کردند با طنین‌انداز شدن نوای ملکوتی اذان، نماز ظهر عاشورا را به امامت آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر اقامه کردند.

اهالی استان بوشهر در سوگ سیدالشهدا اشک ریختند/ اجرای ۶۰۰۰ برنامه

قیام کربلا مدرسه آسمانی است

امام جمعه بوشهر در حاشیه مراسم روز عاشورا اظهار کرد: قیام عاشورا درسی برای همگان محسوب می‌شود که اگر بخواهیم سالم و مصون بمانیم و دچار خطا نشویم باید در جبهه رهبریت، امامت و ولایت باشیم و فریب سران جبهه ولایت ستیز و بی‌بصیرتی نباشیم.

آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری امام سوم شیعیان حضرت امام حسین علیه‌السلام را تجسم کامل بهشت دانست و اضافه کرد: بنابراین دوستداران و عاشقان سیدالشهدا علیه‌السلام در بهشت با آن حضرت جاودان می‌شوند.

وی حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را محبوب تمام عالم وجود دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس فرمایشات پیامبر گرامی اسلام محمد مصطفی (ص)، هر کس دوست دارد نگاه کند به محبوب‌ترین نزد انسان‌های آسمانی به حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام نگاه کند.

امام جمعه بوشهر ادامه داد: امام حسین علیه‌السلام شخصیتی است که به همراه امام حسن مجتبی علیه‌السلام در عالم آخرت سرور تمام جوانان بهشت است چون هم خودش و هم افراد محبوب آن حضرت، محبوب خداوند متعال هستند.

وی با بیان اینکه در حادثه کربلا امام حسین علیه‌السلام و تمام یارانش از جمله طفل شش ماهه را به شهادت رساندند، اضافه کرد: خاندان آن حضرت هم به اسارت گرفتند این چنین خطایی بزرگی مرتکب شدند امام حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام با قیام و شهادت خود و یارانش اسلام ناب محمدی (ص) به تمام تاریخ نشان داد و جبهه مقابل ولایت را نیز کاملاً شفاف به همه جهان معرفی کرد.

صفایی بوشهری، قیام کربلا را مدرسه آسمانی ذکر کرد و افزود: قیام کربلا راهی است برای آموختن بصیرت و شناخت راه سعادت و رستگار شدن انسان از افق خونین کربلا با طلوع خورشید هدایت، نجات، کمال انسانی حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ