افشاگر خوش‌سابقه: آیفون ۱۷ به پردازنده ۲ نانومتری مجهز نمی‌شود

اقتصاد ایران: برخلاف شایعات قبلی، ظاهراً سری آیفون ۱۷ میزبان تراشه‌ی دو نانومتری نخواهند بود.

یکی از افشاگران خوش‌سابقه با نام کاربری Phone Chip Expert با انتشار پستی در ویبو ادعا کرد که گزارش‌هایی که در خصوص استفاده‌ی سری آیفون ۱۷ از تراشه‌های دو نانومتری TSMC منتشر شده بودند، «جعلی» هستند.

گفته می‌شود لیتوگرافی دو نانومتری TSMC تا پایان سال ۲۰۲۵ برای تولید انبوه آماده نخواهد شد. Phone Chip Expert ادعا می‌کند ۲۵ سال تجربه در حوزه‌ی مدارهای مجتمع دارد و روی پردازنده‌های سری پنتیوم اینتل کار کرده است.

اگر ادعای Phone Chip Expert درست باشد، تراشه‌های دو نانومتری نه در سری آیفون ۱۷ بلکه در سری آیفون ۱۸ استفاده خواهند شد. این افشاگر با اشاره به نمودار ظرفیت برنامه‌ریزی‌شده‌ی تولید شرکت TSMC، ادعاهای قبلی افشاگران را رد می‌کند.

TSMC می‌خواهد سال آینده تولید تراشه‌های دو نانومتری را آغاز کند؛ اما گزارش‌های متعدد حاکی هستند که این شرکت برای تضمین بازدهی پایدار برای تولید انبوه، تولید آزمایشی را زودتر از موعد مقرر آغاز کرده است.

اپل مشتری اصلی TSMC محسوب می‌شود و معمولاً اولین شرکتی است که تراشه‌های جدید غول تایوانی را دریافت می‌کند. این شرکت تمام ظرفیت تولید تراشه‌های سه نانومتری TSMC را در سال گذشته خریداری کرد.

انتظار می‌رود تراشه‌های ساخته‌شده براساس لیتوگرافی دو نانومتری TSMC که با نام N2 نیز شناخته می‌شوند، ۱۰ تا ۱۵ درصد بهبود عملکرد را با توان یکسان یا ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش مصرف انرژی در مقایسه با تراشه‌های سه نانومتری ارائه دهند.

مقالات مرتبط
  • تولید آزمایشی تراشه‌های ۲نانومتری TSMC پیش‌از موعد آغاز می‌شود؛ آیفون ۱۷ در ابتدای صف
  • اپل سال آینده به استقبال پردازنده‌‌های فوق پیشرفته ۲ نانومتری می‌رود

تراشه‌ی A17 Pro در آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس براساس نسل اول لیتوگرافی سه نانومتری TSMC، به‌نام N3B، تولید می‌شود. تراشه‌ی M4 اپل که در آیپد پرو ۲۰۲۴ استفاده می‌شود، از نسخه‌ی پیشرفته‌تر لیتوگرافی سه نانومتری بهره می‌برد.

کدهای فاش‌شده در iOS 18 تأیید می‌کند که هر چهار مدل آیفون ۱۶ از تراشه‌ی سری A18 قدرت خواهند گرفت که براساس لیتوگرافی N3E ساخته شده‌ است. N3E نسل دوم لیتوگرافی سه نانومتری TSMC به‌حساب می‌آید که در مقایسه‌ با نسل اول، هزینه‌ی تولید کمتر و عملکرد بهتری دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ