ضیافت عاشورایی گیلانی‌ها در پیاده راه فرهنگی رشت

اقتصاد ایران: رشت- مردم گیلان دیار علویان و سرزمین ۸ هزار شهید در عاشورای حسینی با برپایی دسته‌های عزاداری و سینه زنی در سوگ امام حسین(ع) و یاران با وفایش نشستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها _ بهرام قربانپور: دسته‌های سیاه پوش عزاداری یک یک از نقاط مختلف شهر خودشان را به میدان شهدای ذهاب می‌رساندند و صدای «حسین حسین» زیر پوستین مغموم شهر به آسمان بلند می‌شد.

میدانگاه رزمایش عزاداران حسینی

اینجا پیاده راه فرهنگی رشت است، جایی که حالا به میدانگاه رزمایش بزرگ عزاداران حسینی تبدیل شده و با حضور مردم ولایی و انقلابی دیار علویان در زیر تابش تنور مانند خورشید تند تیر، معنای واقعی «پیاده راه فرهنگی» را پیدا کرده است.

کسبه و بازاریان کرکره‌ها را پایین کشیده، تمام دست فروشان دست از کار برداشتن و یک شهر چه عرض کنم، یک استان، یک جغرافیا و یک جهان به احترام مظلومیت «حسین (ع)» جامه سیاه بر تن کرده است.

مغناطیس جذاب عاشورا

هر چه به ظهر عاشورا نزدیک تر می‌شویم رژه سیاه پوشان عزادار حسینی با شکل و شمایل مختلف اعم از زن و مرد، پیر و جوان، نوزاد و گهواره نشین گرداگرد میدان شهدای ذهاب نظم بیشتری به خود می‌گیرد و حالا پیاده راه فرهنگی و میدان شهدای ذهاب رشت همانند مغناطیسی جذاب عزاداران حسینی را به دور خود جذب کرده است، به طوری که بزرگی و عظمت این حجم از کشش را هیچ تصویری نمی‌تواند تفسیر کند.

استقرار وجب به وجب مواکب، تکیه‌ها و ایستگاه‌های صلواتی هم در ابتدا تا انتهای پیاده راه فرهنگی رشت بر جذابیت این سوگواری عاشورای حسینی می‌افزود، تا جایی که آمارها روایت می‌کنند مواکب پذیرای بیش از ۲۰ هزار سوگوار و عزادار حسینی بودند.

ضیافت عاشورایی گیلانی‌ها در پیاده راه فرهنگی رشت

جوان رشتی که خودش را «علیرضا» معرفی کرد، شور و شوق و حضور مردم در مراسم عاشورای حسینی در این هوای گرم و تابستانه را یک معجزه دانسته و معتقد است؛ بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال غم حسین علیه السلام و یارانش نه تنها کهنه و فراموش نشده بلکه همانند چشمه‌ای جوشان و تأثیرگذار می‌جوشد و همانند امواج دریا افراد را با خود همراه می‌کند و می‌برد.

پیاده سازی سبک زندگی عاشورایی

این عزادار حسینی که از محلات رشت خودش را پیاده فرهنگی رسانده می‌گوید: سبک زندگی عاشورایی باید در جامعه پیاده سازی شود، این سبک زندگی می‌تواند جامعه بشری را نجات دهد.

به عقیده علیرضا، تبیین حقایق عاشورا در کنار واکاوی اهداف و فلسفه قیام امام حسین علیه السلام و همچنین پرداختن به سیره اهل بیت (ع) بسیار اهمیت دارد که حلقه مفقوده این دوران است.

عاشورا شناسی یکی از ضرورت‌های جامعه امروز است، مسأله‌ای که این جوان رشتی به آن اشاره می‌کند و معتقد است: جنبه مغموم واقعه عاشورا بیشتر از ابعاد انسان سازی آن برجسته شده است و همین موضوع سبب شده تا اسلام انگلیسی و آمریکایی ظهور و نمو پیدا کند.

علیرضا در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید: وقتی ابعاد انسان سازی و معرفتی عاشورا و قیام امام حسین علیه السلام در پشت پرده‌ها نهان سازی شود قطعاً پدیده‌ای به نام «قمه زنی» در عزاداری‌ها برجسته می‌شود.

لزوم درس شناسی قیام عاشورا

سراغ یک بانو رفتم که مادر پیرش را با ویلچر هدایت می‌کرد. این بانوی رشتی که خودش را «مرضیه حسین زاده» معرفی کرد، پس از خوش و بشی کوتاه به تبیین جایگاه والای قیام عاشورا و امام حسین علیه السلام پرداخته و می‌گوید: معرفت شناسی قیام عاشورا یک حقیقت انکار ناشدنی است که مورد غفلت واقع شده و کمتر به آن می‌پردازند.

این بانوی رشتی، درس شناسی قیام عاشورا را بسیار مهم مؤثر می‌خواند و معتقد است؛ جامعه‌ای که از عاشورا درس آموزی نکند و یا از فلسفه و اندیشه‌های این قیام چیزی نداند در غفلت و گمراهی به سر می‌برد.

آن چیزی که جامعه را از انحرافات و کج روی‌ها نجات می‌دهد و مسیر روشن و سعادت بخش را پیش روی افراد نمایان می‌کند «قرآن» است، همان کتابی که امام حسین علیه السلام برای حفظ و حراست از آن قیام کرد و سرش بالای نیزه‌ها رفت تا قرآن بالای نیزه نرود.

مظلومیت «قرآن» همان اندازه که هر کسی به خودش اجازه اهانت و تعدی به آن را می‌دهد و حتی عده‌ای از بی خردان و شیطان صفتان این کتاب الهی را آتش می‌زنند و به جز اعتراض عده‌ای آزادی خواه، صدایی از احدی بلند نمی‌شود، کتابی که امام حسین علیه السلام برای حفظ و صیانت از آن تمام هست و نیستش را تقدیم کرد.

از این بانوی رشتی با مادر پیرش جدا شدم و پرسه زنان خودم را به دسته‌های عزاداری که از سمت شرق رشت به میدان شهدای ذهاب آمده بودند، رساندم و در میان انبوه عزاداران حسینی، دست‌هایم را به جای نوشتن روی صفحه، به سینه آشنا کردم و هم نوا با مردمان دیار گیل و دیلم، «حسین حسین» گفتم.

حس و حال عجیبی داشتم در حالی که غرق در عرق بودم و مدام عرق جبین از راه صورت به زمین می‌خورد اما عشق حسین علیه السلام اجازه نمی‌داد تا گرما و خستگی بر من غلبه کند.

امام حسین علیه السلام آبروی جهان اسلام

در میان عزاداران چشمم به پیرمردی خمیده پشت افتاد که در یک دست عصا و دست دیگرش را روی سینه می‌کوبید. سراغش رفتم و با هم صحبت شدیم اسمش حاج صالح بود اگرچه پیر و سالخورده به نظر می‌رسید اما با گشاده رویی از من استقبال کرد،

این پیرمرد با صفای رشتی که امام حسین علیه السلام را آبروی شیعه و اسلام معرفی می‌کند، می‌گوید: بخش قابل توجهی از موفقیت‌های ما در دفاع مقدس را مدیون «یا حسین یا حسین» گفتن هایمان هستیم.

حاج صالح معتقد است؛ اسلام شناسی بدون دریچه عاشورا و امام حسین علیه السلام هیچ معنایی ندارد و هر کسی که می‌خواهد اسلام را به خوبی بشناسد باید ابتدا درس عاشورا را درک کند و بیاموزد.

این پیرمرد رشتی غدیر ناشناسی و غدیر ناسپاسی را مقدمه پدیدآیی عاشورا می‌داند و می‌گوید: اگر در آن دوران افراد غدیر را به درستی درک می‌کردند قطعاً عاشورا اتفاق نمی‌افتاد و حالا هم اگر عاشورا به درستی تفهیم و شناخته نشود دچار تکرار تاریخ خواهیم شد.

ضیافت عاشورایی گیلانی‌ها در پیاده راه فرهنگی رشت

شکل گیری دریای «سوگ» در پیاده راه

به قدری صحبت‌های حاج صالح شیرین و دل چسب بود که از کاروان دسته‌های عزاداری جا ماندیم، دسته‌هایی که یکی پس از دیگری همانند رگه‌های آبی می‌ماند که به دریا وصل می‌شود و حالا پیاده راه فرهنگی و میدان شهدای ذهاب رشت به دریای خروشان عزاداران سیدالشهدا (ع) و یاران با وفایش تبدیل شده است.

حتی اگر بهترین پردازنده تصویر باشید باز هم هیچ چیز را نمی‌توانید در یک قاب بگنجانید، این عظمت عاشورا و قیام امام حسین علیه السلام در هیچ قابی جا نمی‌شود، از کودک ۷ و ۸ ساله گرفته که با طبل کوچکش بساط عزاداری پهن کرده تا همان حاج صالح پیرمردی که با دست‌های لرزان و پاهای افتان و خیزانش، «عزادار حسین» است.

دیار علویان یک دست «عزادار حسین»

از غرب گرفته تا شرق، جنوب و مرکز گیلان خبر می‌رسد که مردم عزادار دیار علویان یک دست سیاه پوش با برپایی دسته‌های سینه زنی و نوحه خواهی با حضور در مساجد و یا نزدیک محل زیارتی و مذهبی، عرض ارادت خود را به امام حسین علیه السلام و یاران با وفایش نشان دادند و به ساحت مقدس منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر (عج) عرض تسلیت گفتند.

با اینکه رسانه‌های ابرقدرت معاند شبانه روز در حال تاخت و تاز به مکتب عاشورا و امام حسین علیه السلام هستند اما این اغواگری رسانه‌ای نتوانسته است ذره‌ای از عشق و محبت مردم ایران و به ویژه گیلانی‌ها نسبت به اهل بیت و امام حسین علیه بکاهد و هر سال جمعیت باشکوهترش یا رنگ و لعاب ها و سلایق، اندیشه و تفکرات مختلف در محافل بزرگ شرکت می‌کنند و این داغ حسین علیه السلام هیچ وقت کهنه نمی‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ