راه‌حل iOS 18 برای ماشین‌گرفتگی؛ چطور موقع کار با آیفون حالت تهوع نگیریم؟

اقتصاد ایران: اپل با ویژگی Vehicle Motion Cues راهی برای کاهش حرکت‌زدگی هنگام استفاده از گوشی حین حرکت در وسیله نقلیه پیدا کرده است.

در به‌روزرسانی iOS 18 افزون‌بر اضافه‌شدن طیف گسترده‌ای از امکانات مختلف برای شخصی‌سازی هوم اسکرین و لاک اسکرین، چند قابلیت جدید به بخش دسترسی‌پذیری یا همان Accessibility آیفون و آیپدها اضافه شده است که ازجمله می‌توان به Eye Tracking و امکان کنترل و هدایت دستگاه با چشم اشاره کرد.

دیگر ویژگی کاربردی در بخش دسترسی‌پذیری Vehicle Motion Cues نام دارد که طبق گفته‌ی اپل با هدف کاهش حرکت‌زدگی حین استفاده از گوشی آیفون و آیپد در وسایل نقلیه طراحی شده است.

ماشین‌زدگی چیست و iOS 18 چگونه از این اتفاق جلوگیری می‌کند؟

منظور از حرکت‌زدگی حالتی است که از تعارض حسی بین آنچه می‌بینیم و آنچه حس می‌کنیم، ناشی می‌شود. برای مثال، وقتی سوار بر چرخ‌وفلک حین چرخش از پایین به بالا باشیم، چشم‌ها یک منظره می‌بینند و بر مبنای آن حسی ایجاد می‌کنند، در همین حال ماهیچه‌ها حس دیگری دارند و گوش‌های داخلی نیز حس دیگری را تجربه می‌کنند.

مغز در زمان دریافت سیگنال‌های درهم‌آمیخته دچار تعارض و در نهایت باعث حس سرگیجه می‌شود. در مثال دیگر، زمان پرواز با هواپیما حس می‌کنیم در حال حرکت هستیم؛ اما این حرکت به چشم نمی‌آید و چشم‌ها به مغز پیام می‌دهند که حرکتی وجود ندارد. در سفر دریایی، دریا‌زدگی مرسوم است و بعد از ایستادن در خشکی همچنان حس حرکت‌کردن در ما احساس می‌شود.

چگونه نسخه‌ی بتای iOS 18 و iPadOS 18 را روی آیفون و آیپد نصب کنیم؟
چگونه نسخه‌ی بتای iOS 18 و iPadOS 18 را روی آیفون و آیپد نصب کنیم؟
مطالعه '3

حالا قابلیت Vehicle Motion Cues در iOS 18 چگونه از حرکت‌زدگی جلوگیری می‌کند؟ با فعال شدن آن، نقطه‌هایی متحرک در لبه‌های نمایشگر نمایش داده می‌شوند تا نشانگر تغییرات در حرکت وسیله نقلیه باشند، بدین‌ترتیب تعارض حسی را کاهش می‌دهد.

ویژگی Vehicle Motion Cues با کمک حسگرهای داخلی آیفون و آیپد حرکت کاربر درون خودرو را تشخیص می‌دهد و حتی می‌توان آن را به‌گونه‌ای تنظیم کرد که به‌صورت خودکار فعال شود یا ازطریق کنترل‌سنتر به‌صورت دستی آن را روشن یا خاموش کنید.

چگونه Vehicle Motion Cues را در آیفون فعال کنیم؟

در قدم اول باید حتماً به‌روزرسانی iOS 18 را نصب و مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد Settings شوید.
  • روی Accessibility بزنید.
  • وارد بخش Motion شوید.
  • گزینه‌ی Vehicle Motion Cues را فعال کنید. همچنین می‌توانید با روشن‌کردن گزینه‌ی Automatically in Vehicle، با استفاده از حسگرهای حرکتی، این ویژگی را به‌طور خودکار در حین سوار بودن بر خودرو فعال کنید.
منوی تنظیمات اصلی آیفون
منوی Accessibility آیفون
منوی Motion در تنظیمات آیفون
منوی Vehicle Motion Clues در تنظیمات آیفون

درحال‌حاضر هنوز نسخه‌ی نهایی و پایدار iOS 18 منتشر نشده و در زمان نگارش مقاله سومین نسخه‌ی بتای iOS 18 در دسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفته است، بنابراین برای امتحان‌کردن این ویژگی باید نسخه‌ی بتای iOS 18 را نصب کنید که با توجه به اینکه نصب نسخه‌ی بتا به‌دلیل باگ‌های احتمالی، تجربه‌ی کاربری روزمره را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، توصیه می‌کنیم که برای نصب آن تا زمان انتشار نسخه‌ی نهایی (شهریور-مهرماه) صبر کنید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ