نقش زنان از کربلا تا فلسطین/ وظیفه امروزی زن مسلمان چیست؟

اقتصاد ایران: قزوین- دکترای مطالعات زنان با گرایش حقوق زن در اسلام گفت: بررسی نقش زنان از کربلا تا به امروز گواه این است که زنان آگاه و توانمند در جامعه قادر خواهند بود شاهکارهای ماندگار خلق کنند.

فریبا پروینیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم تبیین نقش زنان در کربلا اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین زنان اثرگذار در واقعه حضرت زینب (س) بودند که به برخی از ویژگی‌های آنان اشاره می‌کنیم، حضرت از هیچ چیز نمی‌ترسیدند؛ شجاعت از لوازم ضروری در تبیین است. از حق گویی واهمه نداشتند با ارعاب و تهدید از مسیر حقیقت دور نشدند.

دکترای مطالعات زنان با گرایش حقوق زن در اسلام بیان کرد: حضرت زینب (س) به کسی که مردم با هزار ترس و لرز به او امیرالمؤمنین می‌گفتند؛ خطاب می‌کند که «ای یزید به تو می‌گویم که هر حقه‌ای که می‌خواهی بزن اما تو نمی‌توانی نام ما را از دنیا محو کنی، نام ما محو شدنی نیست بدان آنی که محو می‌شود و نابود شدنی است تو هستی» ایشان در سخنرانی‌هایشان ریشه‌یابی می‌کنند و حادثه کربلا را و با جسارت به مردم کوفه می‌گویند «مسلمانی‌تان به سرتان بخورد این چه مسلمانی است که هیچ احساس وظیفه‌ای در دفاع از حق و حجت الهی به دنبال ندارد؛ و تأکید می‌فرمایند به خاطر لقمه حرام دچار چنین قساوت قلبی شدید».

وی در ادامه عنوان کرد: البته در این میان سخنرانی ام‌کلثوم دختر حضرت (ع) وقتی که شروع به سرزنش کوفیان می‌کنند و سنگدلی جاهلانه آنان را در حق اهل‌بیت (ع) مورد عتاب قرار می‌دهند؛ هم مصداق بارز و مؤثر نقش زنان در واقعه عاشورا است که بعد از سخنرانی ایشان صدای فریاد و شیون مردم بلند شد.

این کارشناس مطرح کرد: حضرت زینب (س) و سایر زنانی که خطبه خوانده و روشنگری کردند با این اقدامات هم مردم را تنبیه می‌کردند و آن‌ها را متوجه خطاهایشان می‌نمودند و احساساتشان را تحریک می‌کردند و علاوه بر این مهم‌ترین دستاورد دیگر آن رسوا ساختن دستگاه حاکم، القای روحیه مقاومت و ایستادگی به مردم، ایجاد وحدت و یکدلی در بین مردم برای مبارزه و قیام و بیداری افکار و اندیشه‌ها بود.

وی افزود: روشنگری‌هایی که توسط امام سجاد (ع)، حضرت زینب (س)، ام‌کلثوم (ع) و فاطمه بنت حسن (س) انجام شد باعث شد تا میهمانان داخلی و خارجی در مجلس یزید که به دعوت او آمده بودند به او اعتراض کنند و در نهایت بنی‌امیه رسوا و واقعه کربلا ماندگار شد.

پروینیان مطرح کرد: این زنان فرهیخته به سرپرستی حضرت زینب (س)، اسارت را به آزادگی تبدیل کردند و در قالب اسارت به اسیران واقعی درس آزادگی دادند و در اینجا بود که مفهوم اسیر در اذهان تغییر کرد، بنابراین زنان علاوه بر نقش‌های تربیتی، اخلاقی و سیاسی؛ بیش از همه در حفظ و تداوم نهضت حسینی نقش داشتند.

ریشه‌های ایستادگی مردم فلسطین در قلب زنان قرار دارد

وی عنوان کرد: تاریخ گواه این است که هر جا زنان یک جامعه آگاهانه از توانایی‌ها و احساسات پاک و خداجوی خود معقولانه بهره بردند؛ قادر خواهند بود شاهکارهای ماندگار خلق کنند.

وی تصریح کرد: امروز زنان فلسطینی چنین شاهکاری را خلق کردند و امروزه زنان فلسطینی در قیام با تمامی توان حضور دارند و نقطه عطف حرکت زنان در این خروش فراگیر، تربیت انسان‌های فداکاری است که از مرگ هیچ‌گونه هراسی ندارند. آنان با آغوش باز شهادت فرزندان، همسران و برادران خود را می‌پذیرند.

این کارشناس مطرح کرد: ریشه‌های ایستادگی و مقاومت مردم فلسطین در اعماق قلب شیر زنان این سرزمین قرار دارد چنانچه موجب شده که زنان در روبه‌رو شدن با خصم خطرناک احساس قدرت و عزت کنند و از اسارت، شکنجه و شهادت فرزندان و همسرانشان و خانواده‌شان، از گرسنگی و آوارگی و از ویرانی خانه‌هایشان نترسند.

نقش زنان از کربلا تا فلسطین/ وظیفه امروزی زن مسلمان چیست؟

وی ادامه داد: کشتارهای دسته‌جمعی، ویرانی و تاراج، غارت و ترور، فقر و رنج، سرکوب‌های آزادی فردی و دیگر نابسامانی‌ها زنان فلسطین را از پای درنیاورده چرا که زنان در مقاومت پیشگام‌تر از مردانند، در مواردی زنان جسورتر و مصمم‌تر در مسیر مقاومت گام برمی‌دارند. احساسات و عواطف زنانه باعث می‌شود آن‌ها منطق قدرت و سلطه را نپذیرند و این همان شجاعتی است که از بانوی مکرم اسلام حضرت زینب (س) به یادگار دارند.

این کارشناس ابراز کرد: آنچه امروز زنان فلسطینی با تأسی از حضرت زینب (س) به نمایش گذاشتند توان حیرت‌انگیز آنان در مدیریت اوضاع بحرانی جامعه و اطرافیان در گیرو دار حملات وحشیانه صهیونیستی است.

اعتقاد زنان فلسطینی به نصرت خدا شاه‌کلید عبور از بحران است

وی افزود: زنان فلسطینی با اعتقاد و اعتماد راسخ و عمیق به نصرت خدا امیدوارند و حضور او در امور را مشاهده می‌کنند این همان شاه‌کلید عبور از بحران است، سال‌ها ظلم یهودیان صهیونیستی نتوانسته تأثیری بر کاهش اعتمادبه‌نفس آنان بگذارد و ایمان به خداوند و حضور او موجب شده تا خانواده و جامعه خود را در این شرایط بحرانی مدیریت کنند که این نفس مطمئن را با الگو گیری از بانوی بزرگوار دارند که از مرحله اعتمادبه‌نفس عبور کرده و به مرحله یقین اعتماد به رب رسیده و مطمئن به رب‌العالمین هستند.

پروینیان یادآور شد: حضرت زینب (س) با یقین به نصرت خدا و امام خویش می‌فرماید «مبادا این چیزها تو را بی‌تاب کند. به خدا قسم این وعده‌ای است که رسول خدا (ص) داده است. خدا با گروهی از این امت پیمان بسته که این اعضای پراکنده را گرد آورند و این بدن‌های غرق به‌خون را به خاک سپارند. هر قدر پیشوایان کفر برای از بین بردن آن بکوشند روزبه‌روز اثر آن پایدارتر و نام آن بلندآوازه‌تر می‌شود.»

وی اضافه کرد: در کشور ایران از زمان نهضت انقلاب اسلامی، پیروزی آن و بعد از انقلاب در دفاع مقدس؛ الگوی زنان ما حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب (س) بوده است. روایت زندگی اشرف سادات منتظری، مادر شهید عزیز محمد معماریان نشان می‌دهد که ایشان با وجود داشتن سه فرزند در زمان انقلاب اسلامی، یک زن مبارز بود و در صحنه حضور داشته، در تظاهرات علیه رژیم پهلوی فعالانه نقش‌آفرینی کرد، بعد از پیروزی انقلاب در هشت سال دفاع مقدس، علاوه بر اینکه همسر و فرزندش رو به جبهه می‌فرستند، خانه‌اش خود را به پایگاه و محل تهیه و جمع‌آوری نیازمندی‌های رزمندگان و بعد از تمام شدن جنگ؛ منزل او محل تهیه جهیزیه و کمک به خانواده‌های کم‌برخوردار می‌شود که بیش از ۲ هزار خانواده را ایشان پشتیبانی و حمایت می‌کنند. این همان اصل خردمندی این بانوی عزیز است که از حضرت زینب (س) الگو گرفته؛ بصیرت و آگاهی زمانی و مکانی است که زمینه تصمیم‌گیری و عملکرد صحیح را مهیا می‌کند. حضرت زینب (س) پیش از عاشورا فعالیت سیاسی مشهودی نداشتند ولی رفتار آن حضرت در واقعه عاشورا و پس از آن، نشان از بصیرت و آگاهی ایشان از زمانه است.

این محقق بیان می‌کند: اما یک مسأله مهم که درگیر آن هستیم این است که تهاجم نظام سلطه به کشور ما از طریق دگرگونی و تغییر در سطح زندگی اجتماعی و تغییر در سبک زندگی به‌طور خاص از طریق بانوان برای سلطه فرهنگی بر کشور ما است.

وی ادامه داد: یکی از اهرم‌های بنیادین این سلطه «برهنگی» است و در این بستر است که می‌توانند ارزش‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خود را منتقل کنند.

نقش زنان از کربلا تا فلسطین/ وظیفه امروزی زن مسلمان چیست؟

زنان در خط مقدم مبارزه با ارزش‌های فرهنگی جامعه ما هستند

پروینیان خاطرنشان شد: در مقابل این تهاجم باید زنان در خط مقدم قرار بگیرند و مطابق با سیره و شیوه حضرت زینب با سه رویکرد تخریبی و تحقیری با هدف رسوایی غرب و ایدئولوژی غربی، رویکرد تنذیری و تنبیهی با هدف بیداری مسئولین بی‌تفاوت و مردمی که خاموشی را برگزیدند و رویکرد تسکینی و دفاعی در راستای تقویت روحیه فعالان و مدافعان ارزش‌های اسلامی و دینی عمل کنیم.

وی با اشاره به رویکرد تخریبی و تحقیری ابراز کرد: این رویکرد با هدف تضعیف دشمن و تبیین حقیقت است که حضرت زینب (س) کار یزیدیان را نه رحمانی بلکه شیاطینی نشان داد. حضرت جنایات یزید را برملا کرد و ظلم و رسوایی او را نفرت‌انگیز و قبیح می‌داند و سابقه ننگین یزیدیان را و حقارت و رذالت آنان را در ذهن‌ها به تصویر می‌کشد.

این پژوهشگر عنوان کرد: حضرت در بخشی از سخنان خود آب یأس بر روی نقشه‌ها و تلاش‌های یزید می‌ریزد و با ترسیم معقول و منطقی آینده یزیدیان روحیه و بساط عیش آن‌ها را کاملاً به هم می‌ریزد و ما با همین رویکرد وظیفه داریم حقایق وضعیت زن در دنیای غرب را برای زنان تبیین کنیم و پرده از واقعیت برداریم برای مثال آمارهایی که خود آنان ارائه می‌کنند، نشان‌دهنده شرایط بحرانی زنان در غرب است برای تبیین استفاده کنیم.

وی با اشاره به رویکرد تنذیری و تنبیهی با هدف بیداری و متنبه کردن افراد بی‌تفاوت و مسئولین بی‌تفاوت است عنوان کرد: این رویکرد در مواجهه با افرادی است که در پستوهای خانه خود خاموشی را انتخاب می‌کنند، کسانی که ادعای دین‌داری دارند، اما ندای هل من ناصر پسر پیغمبر را نشنیدند که حضرت مؤاخذه می‌کنند آنان را، این مواخذه موجب تنبه و بیداری برخی از آنان شد.

وی افزود: بیش از ۳۰ دستگاه متولی امر زیست عفیفانه و حجاب در کشورند و قطعاً ما در این شرایط باید همچون بانوی بزرگوار حضرت زینب (س) «نظام پاسخگویی» را طراح کنیم و مسؤولین و متولیان امر را وادار کنیم در برابر عملکرد ضعیفشان پاسخگو باشند؛ و راهکارهای جبران این وضعیت را ارائه داده و دین‌داران بی‌تفاوت را ترغیب کنیم تا وارد صحنه شوند.

دختران جامعه ما «خویشتن» خود را بپذیرند

پروینیان گفت: رویکرد دیگر تسکینی و دفاعی است؛ حضرت زینب (س) مدیریت همه‌جانبه کاروان و حفاظت از جسم و جان اهل‌بیت پیامبر (ص)، تسکین و تقویت روحیه و آرامش مصیبت‌زدگان را به بهترین نحو انجام دادند؛ به نظر می‌رسد امروز نیاز داریم با چنین رویکردی موجبات بازیابی هویت دخترانمان فراهم شود.

وی در پایان گفت: متأسفانه امروز جمعی از دختران ما «خویشتن» خود را نمی‌پذیرند یا به تعبیر دیگر خود را گم کرده‌اند و مسئولین امر در این باره کوتاهی کرده‌اند قطعاً وضعیت کنونی گواه آن است که به تکلیف خود عمل نکرده و متأسفانه زنان جامعه ما را با آسیب‌های جدی روبرو کرده است که بی ارتباط با این امر نبوده است و رسالت امروز ما حرکت در مسیر بهترین زنان تاریخ از جمله حضرت فاطمه زهرا (س) و زینب (س) است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ