دوومیدانی؛ فقیرتر از همیشه در المپیک/ چشم امید به موفقیت دو دونده

اقتصاد ایران: دوومیدانی ایران در چند سال گذشته عملکرد خوبی نداشت؛ از المپیک بی‌حاصل گرفته تا بازیهای آسیایی که دست برخی از دونده به مدال نرسید این رشته با دو نماینده به پاریس اعزام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سی و سومین دوره بازیهای المپیک از ۵ تا ۲۱ مرداد به میزبانی پاریس برگزار خواهد شد و کاروان ورزش ایران نیز با ۴۰ ورزشکار در ۱۳ رشته راهی این رویداد خواهد شد. حسن تفتیان و فرزانه فصیحی دو ورزشکاری هستند که سهمیه المپیک در دوومیدانی را به دست آوردند. دونده‌های سرعتی ایران این روزها سخت تلاش می‌کنند تا شاید بتوانند در المپیک پاریس به مدال برسند و یا رکوردهای خود را ارتقا دهند.

رشته دوومیدانی در چند سال اخیر افت و خیز زیادی داشت ولی با این حال این امیدواری وجود داشت که دوومیدانی بازهم بتواند تعداد بیشتری از سهمیه‌ها در کاروان اعزامی ایران به المپیک را به خود اختصاص دهد به طوری که حتی جامعه دوومیدانی باور داشتند که به غیر از تفتیان و فصیحی چهار دونده کشورمان هم می‌توانند سهمیه بیشتری را نصیب ایران کنند اما در پایان و با اعلام رنکینگ توسط فدراسیون جهانی مشخص شد که دوومیدانی ایران در آوردگاه المپیک پاریس دو نماینده بیشتر نخواهد داشت.

دوومیدانی؛ فقیرتر از همیشه در المپیک/ چشم امید به موفقیت دو دونده

عملکرد دوومیدانی ایران در ادوار مختلف المپیک:

المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی

علی باغبان باشی نماینده ۵ هزار متر با مانع ایران بود که موفق شد رتبه های ۳۶ و ۱۷ را به خود اختصاص دهد.

المپیک ۱۹۵۶ ملبورن

علی باغبان باشی مجددا در دوی ماراتن نماینده ایران بود که نتوانست به خط پایان برسد و نجم الدین فارابی دیگر نماینده کشورمان نیز در ماده ۱۰ گانه دوازدهم شد.

المپیک ۱۹۶۰ رم

روح الله رحمانی تنها دونده ایرانی حاضر در این بازیها در ماده پرش سه گام سی‌ام شد.

دوومیدانی؛ فقیرتر از همیشه در المپیک/ چشم امید به موفقیت دو دونده


المپیک ۱۹۶۴ توکیو

اکبر باباخانلو در دوی ۱۰۰ متر نماینده ایران بود که مسابقه نداد. عبدالوهاب شاهخوره در ۲۰۰ متر چهل و ششم شد. حسین غفوری زاده در ۴۰۰ متر به جایگاه پنجاهمی بسنده کرد. ابراهیم یزدان پناه در ۸۰۰ متر سی و نهم شد. جلال کشمیری نیز در پرتاب دیسک در رتبه بیست و ششم ایستاد. در بخش بانوان هم سیمین صفامهر در ماده ۱۰۰ متر بانوان و پرش طول، نازلی بیات ماکو در پرش ارتفاع و ژولیت گورکوف در ماده پرتاب دیسک نمایندگان ایران بودند.

المپیک ۱۹۶۸ مکزیکو

جلال کشمیری در پرتاب وزنه و پرتاب دیسک تنها نماینده ایران بودند که در هر دو ماده حذف شدند.

المپیک ۱۹۷۲ مونیخ

رضا انتظاری در ماده ۴۰۰ متر و ۸۰۰ متر به ترتیب در جایگاه سی و نهم و سی و هشتم ایستاد. فرهاد نواب در ۱۰۰ متر هفتاد و پنجم شد. تیمور غیاثی در پرش ارتفاع نیز در رتبه بیست و پنجم قرار گرفت.

المپیک ۱۹۷۶ مونترال

تیمور غیاثی در پرش ارتفاع بیست و دوم شد. سلمان حسام در پرتاب دیسک بیست و هشتم شد و ایوب بوداغی در ماده‌های ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر به ترتیب جایگاه شصت و دوم و سی و نهم را به خود اختصاص داد و در پایان حسین ربی دیگر دونده ایران در ماده ۵۰۰۰ متر و ۱۰۰۰۰ متر سی و سوم و سی و پنجم شد.

المپیک ۱۹۸۸ سئول

ناصر باباپور در دوی ماراتن در جایگاه ۹۳ ایستاد.

المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا

حمید سجادی وزیر ورزش پیشین ایران در ۳ هزار متر با مانع و ۵ هزار متر نماینده ایران بود که به ترتیب بیست و پنجم و سی و هشتم شد. حسین شایان در پرش ارتفاع نیز سی و سوم شد.

دوومیدانی؛ فقیرتر از همیشه در المپیک/ چشم امید به موفقیت دو دونده

المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا

حمید سجادی در ۱۰ هزار متر سی و پنجم شد.

المپیک ۲۰۰۰ سیدنی

مهدی جلودار زاده در ماده ۸۰۰ متر که از طریق سهمیه اعطایی نیز به المپیک راه پیدا کرده بود در پایان این رقابتها در جایگاه سی و پنجم قرار گرفت.

المپیک ۲۰۰۴ آتن

سجاد مرادی و عباس صمیمی دو دونده ایران در ماده های ۸۰۰ متر و پرتاب دیسک بودند که به ترتیب شصت و یکم و بیست و هشتم شدند.

المپیک ۲۰۰۸ پکن

احسان مهاجر شجاعی و سجاد مرادی در ماده ۸۰۰ متر نماینده ایران بودند که به ترتیب پنجاهم و نهم شدند. امین نیکفر در پرتاب وزنه حذف شد . احسان حدادی و عباس صمیمی هم که در پرتاب دیسک نماینده کشورمان بودند به ترتیب هفدهم و بیست و ششم شدند. هادی سپهرزاد نیز در ماده ۱۰ گانه بیست و دوم شد.

المپیک ۲۰۱۲ لندن

در این دوره از بازی‌ها دوومیدانی ایران ۱۰ نماینده داشت. احسان حدادی در پرتاب دیسک، کاوه موسوی در پرتاب چکش، امین نیکفر در پرتاب وزنه، سجاد مرادی در ماده ۸۰۰ متر، لیلا رجبی در پرتاب وزنه، سجاد هاشمی آهنگری در ۴۰۰ متر ، رضا قاسمی در ۱۰۰ متر ، محمد ارزنده در پرش طول، روح اله عسگری در ۱۱۰ متر مانع و ابراهیم رحیمیان در ۲۰ کیلومتر پیاده روی المپیکی‌های ایران در این مسابقات بودند.

در جریان این بازی‌ها اتفاق تاریخی رخ داد دوومیدانی ایران برای اولین بار در این آورگاه مهم جهانی موفق به کسب مدال شد. احسان حدادی در لندن با ثبت رکورد ۶۸.۱۸ موفق شد اولین مدال نقره دوومیدانی ایران در المپیک را به دست بیاورد. کاوه موسوی در ماده پرتاب چکش دهم شد. امین نیکفر در ماده پرتاب وزنه به شانزدهمی قانع شد و سجاد مرای نیز در ماده ۸۰۰ متر در حالی که به مرحله نیمه نهایی صعود کرد اما در ادامه به دلیل خطا با المپیک خداحافظی کرد.

ابراهیم رحیمیان دیگر دونده ایران بود که به دلیل خطا از مسابقات کنار رفت. سجاد هاشمی در ماده ۴۰۰ متر حذف شد و محمد ارزنده نیز در ماده پرش طول یازدهم شد. روح الله عسگری دیگر نماینده کشورمان در ماده ۱۱۰ متر با مانع متوقف شد و نتوانست عملکرد مناسبی داشته باشد. لیلا رجبی تنها بانوی دونده ایران در المپیک لندن نیز در ماده پرتاب وزنه در جایگاه نهم ایستاد.

دوومیدانی؛ فقیرتر از همیشه در المپیک/ چشم امید به موفقیت دو دونده

المپیک ۲۰۱۶ ریو

دوومیدانی ایران با ۱۰ سهمیه در بخش‌های دوهای سرعت، پرتاب دیسک، پرتاب چکش، پرتاب وزنه، پرش طول، دوی ماراتن و پیاده روی در المپیک سی و یکم حاضر شد اما حتی نتوانست با ستاره‌ای چون حدادی؛ نه تنها مدال نقره دوره قبل را تکرار کند بلکه نمایندگان ایران هیچ کدام توفیقی در حضور در فینال بازی‌ها نیز به دست نیاوردند.

احسان حدادی و محمود صمیمی دو نماینده ایران در ماده پرتاب دیسک بودند که حدادی دارنده مدال نقره المپیک لندن در پرتاب دیسک این بار به دلیل مصدومیت نتوانست رکوردی بهتر از ۶۰ متر و ۱۵ سانتی متر را به ثبت برساند و در پایان نیز بیت و چهارم شد. صمیمی نیز با ثب رکورد ۵۶ متر و ۹۴ سانتیمتر در گروه خود چهاردهم و در مجموع کلی مسابقات این ماده سی‌ام شد.

محمد جعفر مرادی دونده دوی ماراتن ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو با زمان ۲ ساعت و ۳۱ دقیقه و ۵۸ ثانیه در رده ۱۲۹ قرار گرفت. کاوه موسوی رکورد دار پرتاب چکش ایران با رکورد ۶۵ متر و ۳ سانتی متر ، بیست و نهم شد و نتوانست جواز حضور در فینال را کسب کند. پژمان قلعه نویی دومین نماینده پرتاب چکش ایران هم با رکورد ۶۹ متر و ۱۹ سانتی متر در گروه دوم از صعود به مرحله فینال رقابت‌ها بازماند. رضا قاسمی دومین دونده سرعتی ایران در ماده ۱۰۰ متر در گروه خود با ثبت زمان ۱۰ ثانیه و ۴۷ صدم ثانیه هفتم شد.

حسن تفتیان دونده سرعتی ایران و رکورد دار دوهای سرعت کشور در ماده ۱۰۰ متر در دور اول با رکورد ۱۰ ثانیه و ۱۷ صدم ثانیه به عنوان نفر سوم راهی مرحله نیمه نهایی شد تا اولین دونده ایرانی باشد که در تاریخ به این مرحله از رقابتها صعود کرده است. وی در نیمه نهایی در گروه خود هشتم شد وشانس حضور در فینال را از دست داد. تفتیان در مجموع المپیک ۲۰۱۶ هفدهم شد. محمد ازرنده پرنده ایران در پرش طول با ثبت رکورد ۷ متر و ۳۱ سانتی متر از صعود به دور دوم بازیها بازماند. حمید زورآوند دونده ایران در ماده پیاده روی در رقابت خود در مسیر ۲۰ کیلومتری با زمان ۱ساعت و ۲۷ دقیقه و ۴۵ ثانیه پنجاه و چهارم شد و در نهایت لیلا رجبی نیز با پرتاب ۱۶ متر و ۳۴ سانتی متر از صعود به مرحله فینال بازماند.

المپیک ۲۰۲۰ توکیو

سی و دومین دوره بازی‌های المپیک در توکیو با یکسال تأخیر به دلیل همه گیری کرونا از یکم تا هفدهم مردادماه سال ۱۴۰۰ و در سال ۲۰۲۱ میلادی برگزار شد. دوومیدانی ایرانی این بار برای المپیک صاحب چهار سهمیه شد. احسان حدادی، حسن تفتیان، مهدی پیرجهان و فرزانه فصیحی چهار دونده ای بودند که موفق شدند برای توکیو سهمیه بگیرند. پیرجهان به دلیل ابتلا به کرونا از اعزام به المپیک باز ماند. احسان حدادی در دور مقدماتی ۲۶ و به فینال نرسید. حسن تفتیان دوی سرعت ۱۰۰ متر: در دور مقدماتی چهارم به مرحله بعد نرسید و در رتبه بندی بیست و هشتم شد و فرزانه فصیحی دوی سرعت ۱۰۰ متر هم که از طریق وایلد کارت راهی توکیو شده بود در دور پیش مقدماتی اول شد به مرحله اصلی صعود کرد و در مرحله اصلی اما نفر آخر شد و در رتبه بندی در جایگاه پنجاهم ایستاد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ