آذربایجان شرقی در سوگ عاشورا؛ از تبریز تا کوچک‌ترین روستاها

اقتصاد ایران: تبریز-آذربایجان شرقی در روز عاشورا شاهد برگزاری مراسم سوگواری باشکوهی می‌شود که از تبریز تا کوچک‌ترین روستاها حال و هوای خاصی به خود می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در روز عاشورا، آذربایجان شرقی همانند دیگر نقاط ایران در غم و اندوه شهادت امام حسین (ع) و یاران وفادارش فرو رفته و مردم این استان با برگزاری مراسم سوگواری، عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان می‌دهند. شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی از صبح زود تا نیمه شب، حال و هوای خاصی به خود گرفته و مراسم عزاداری با حضور پرشور مردم برگزار می‌شود.

مراسم عزاداری در تبریز

تبریز به عنوان مرکز استان، از صبح زود شاهد حضور گسترده مردم در حسینیه‌ها و تکایا می‌شود. دسته‌های عزاداری با نوای نوحه‌ها و ذکر مصیبت‌های کربلا، فضای شهر را غمگین و حزن‌آلود می‌کند. خیابان‌های اصلی شهر مملو از عزاداران می‌شود که با نظم و انضباط خاصی به سوگواری می‌پردازند و در پایان نماز ظهر عاشورا را در مصلی اعظم این شهر اقامه می‌کنند.

در آذربایجان شرقی، مراسم عزاداری عاشورا با رسم و رسوم خاصی همراه است که نشان از فرهنگ غنی و دیرینه این منطقه دارد. از جمله این رسم‌ها، می‌توان به شبیه‌خوانی (تعزیه) اشاره کرد که در آن داستان عاشورا به صورت نمایشی بازگو می‌شود. این مراسم در برخی از شهرستان‌ها و روستاها با شور و حرارت خاصی برگزار می‌شود و مردم با لباس‌های سنتی به اجرای آن می‌پردازند.

برپایی موکب‌ها و سفره‌های نذری

در نقاط مختلف شهر تبریز و سایر شهرستان‌های استان، موکب‌های پذیرایی و سفره‌های نذری برپا شده و مردم با توزیع غذای نذری و خدمات‌رسانی به عزاداران، ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می‌دهند. این موکب‌ها به صورت شبانه‌روزی فعالیت داشته و فضای معنوی خاصی را در شهر ایجاد می‌کنند.

سوگواری در شهرستان‌ها و روستاها

مراسم عزاداری در شهرستان‌ها و روستاهای آذربایجان شرقی نیز با شور و حرارت خاصی برگزار می‌شود. مردم این مناطق با حضور گسترده در مراسم، عشق و ارادت خود را به اهل بیت (ع) نشان داده و با نظم و انضباط خاصی به سوگواری می‌پردازند.

عزاداری عاشورای حسینی در آذربایجان شرقی با شور و حرارت خاصی برگزار شده و مردم این استان با رعایت رسوم و سنت‌های دیرینه، عشق و ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می‌دهند. این مراسم نشان‌دهنده پیوند عمیق مردم با فرهنگ عاشورایی و ارادت بی‌پایان آنان به اهل بیت (ع) است. هر ساله، با شکوه‌تر از سال قبل، مردم این دیار به استقبال عاشورا می‌روند و یاد و خاطره‌ شهدای کربلا را زنده نگه می‌دارند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ