رسانه عبری: حماس ظرفیت سرنگونی بالگرد اسرائیلی را دارد

اقتصاد ایران: به اعتقاد یک رسانه عبری زبان گروه‌های مبارز فلسطینی در نوار غزه به ویژه حماس و جهاد اسلامی، ظرفیت هدف قرار دادن و سرنگونی بالگردهای اسرائیلی را دارند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، روزنامه عبری زبان کاکالیست در گزارشی در این رابطه اعلام کرد، از همان روز اول جنگ، حماس و جهاد اسلامی تلاش‌‌هایی را برای هدف قرار دادن بالگردهای ارتش اسرائیل انجام دادند.

در بخشی از این گزارش آمده است، فلسطینیان چه ابزارهایی علیه بالگردهای ما دارند؟ فراتر از تفاوت توانمندی‌های تاکتیکی برای متوقف کردن عملیات تهاجمی اسرائیل یا ایجاد اختلال در عملیات تخلیه مجروحین، گروه‌های فلسطینی به بالگردهای ارتش اسرائیل به عنوان یکی از سمبل‌های برتری فن آوری غربی می‌نگرند از اینرو سرنگونی بالگرد در هر جایی از عراق گرفته تا یمن و یا سومالی جشن گرفته می‌شود.

همین امر باعث می‌شود تا حماس هرگز فرصت سرنگونی بالگرد را از دست ندهد، زیرا بر خلاف جنگنده‌ها و پهپادها که همچنان از تیررس آنها در امان هستند، اما در مقابل بلاگردها در ارتفاعی پایین پرواز و از اینرو هدف بسیار جذابی محسوب می‌شوند، این امر به ویژه در رابطه با بالگردهای بلاک هاک که به شکل گسترده‌ای در نوار غزه در حال نشست و برخواست هستند، همچنین بالگردهای آپاچی نیز در لیست این اهداف قرار می‌گیرند، چون همواره برای هدف قرار دادن فلسطینیان به زمین نزدیک می‌شود.

کالکالیست در بخش دیگری از این گزارش آورده است: سلاح حماس برای انجام این اقدام، "تازکا" نام دارد، موشکی زمین به هوا با حجم کوچک و دوش پرتاب است.

طول آن حدود یک و نیم متر است، وزن آن هم کمتر از بیست کیلوگرم است.

فرد شلیک کننده آن را بر روی دوش خود قرار داده و به سوی بالگرد هدف گیری می‌کند، کلاهک موشک مجهز به اشعه مادون قرمز است و به سوی منبع حرارتی که موتور بالگرد است هدایت می‌شود تا ظرف چند ثانیه بر روی آن قفل شود.

پیشران موشک می‌تواند برای 30 ثانیه آن را به جلو ببرد و سرعت آن را به ما فوق صوت افزایش دهد تا موشک با سرعت یک هزار کیلومتر در ساعت به سوی هدف خود حرکت کند.

این سرعت از سرعت هر بالگردی بیشتر است و قدرت مانور را از بالگرد سلب می‌کند.

کلاهک موشک حدود یک کیلوگرم است و انفجار این کلاهک در بالگرد آن را به تکه‌های کوچک تبدیل خواهد کرد.

این رسانه عبری زبان در بخش دیگری از گزارش خود به موشک‌های استریلا اشاره می‌کند و ادعا می‌کند حماس مقادیر قابل توجهی از آن را در نقاط مختلف نوار غزه انبار کرده است، اما این موشک قدیمی بوده و صرفا حرارتی بوده و ارتش اسرائیل هم چند بار با آن مواجه شده است.

با این حال به اعتقاد تهیه کننده این گزارش، اصلی‌‌ترین سلاح حماس موشک زمین به هوایی است که حماس خود آن را به روز رسانی کرده و چند روز بعد از عملیات شنبه سیاه ( 7 اکتبر) در تبلیغات خود آن را به نمایش در آورده است.

این موشک که مطر 1 نام دارد، قابلیت کنترل از راه دور را داشته و توانمندی‌های بالاتری نسبت به موشک‌های دوش پرتاب دارد.

به زعم این رسانه ارتش اسرائیل اطلاعات چندانی از این موشک و قوسی که در هنگام شلیک بر می‌دارد، ندارد، نمایه بیرونی آن نشان می‌دهد که موشک مذکور از طریق موج‌های رادیویی هدایت می‌شود، از اینرو برای استفاده از آن باید آنتن‌‌هایی در منطقه نصب شود و این امر از چشم ارتش اسرائیل دور نخواهد بود در حالی که شنود طول موج‌های مختلف رادیویی نیز می‌تواند به اسرائیل در این زمینه کمک کند.

با این حال به اعتراف کالکالیست امکان مشخص کردن تیم‌‌هایی که قصد هدف قرار دادن بالگردهای را دارند از همان ابتدا بسیار دشوار است.

امروز با وجود گذشت ماه‌های طولانی از جنگ شدید در نوار غزه، استقرار موشک‌های ضد هوایی و تنوع اماکن نگهداری آنها احتمال بکارگیری آنها را توسط حماس آسان می‌کند، از اینرو می‌توان گفت که تهدید علیه بالگردها همچنان به همان قوت سابق باقی مانده است و ظاهرا فقط کمبود تجربه است که باعث شده تیم‌های حماس تا به امروز در انجام چنین اقدامی موفق عمل نکرده‌اند.

در پایان گزارش هم نتیجه گیری می‌شود: دشمن (حماس) به طور حتم قادر به سرنگونی بالگردهای ما هست و به این کار تا زمانی که موشک در اختیار داشته باشد ادامه می‌دهد، برخی از آنها نحوه استفاده از این موشک‌ها را بلد هستند، از اینرو ما باید به شدت هوشیار باشیم که در چه منطقه‌ای فرود می‌آییم و این منطقه چقدر باید تامین شده باشد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ