شرط «بشار اسد» برای بهبود روابط با ترکیه

اقتصاد ایران: رئیس جمهور سوریه ملاحظات خود را درباره عادی سازی روابط بین آنکارا و دمشق اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری المیادین، بشار اسد رئیس جمهور سوریه بعد از انداختن رأی خود به صندوق در انتخابات پارلمانی سوریه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی پاسخ به سوالی در خصوص بازگشت مناسبات دمشق با آنکارا به مسیر طبیعی گفت که اگر دیدار با اردوغان رئیس جمهور ترکیه بتواند به نتایجی منجر شود یا اگر همگرایی یا واگرایی با یک کشور در مسیر منافع سوریه باشد، وی در این مسیر قدم خواهد برداشت.

اسد ادامه داد که مشکل در انجام دیدار با آقای اردوغان نیست، بلکه در مضمون دیدار و هدف از برگزاری آن است.

بشار اسد تصریح کرد که اولین سوالی که مطرح است، این است که چرا روابط طبیعی دو کشور ۱۳ سال قبل، از روند عادی خارج شد؟ از هیچ مسئول ترکی نشنیده‌ایم که صراحتاً در این خصوص صحبت کند.

رئیس جمهور سوریه با ابراز نگاه مثبت خود نسبت به هر طرحی برای بهبود مناسبات گفت که این یک موضوع طبیعی است و هیچکس به دنبال مشکل تراشی با همسایگان خود نیست، اما این بدان معنا نیست که ما بدون ضابطه این کار را انجام دهیم.

اسد خاطرنشان کرد که دیدار یک وسیله است و وسیله نیازمند مبانی و قواعد کاری است و شکست این وسیله ممکن است ما را به سمت شرایطی بدتر سوق دهد و هزینه‌های بیشتری بپردازیم. سوریه بدون در نظر گرفتن سطح گفت‌وگوها با انجام این مذاکرات موافق است و اگر دیداری با طرف ترکی انجام شود، ما آن را اعلام می‌کنیم و چیز محرمانه‌ای وجود ندارد.

رئیس جمهور سوریه در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا این دیدار می‌تواند به پایان یافتن مشکلات ناشی از حمایت از تروریسم و عقب نشینی ترکیه از اراضی سوریه منجر شود؟ وی ادامه داد که هیچ تضمینی در این زمینه ارائه نشده، اما در عین حال سوریه به صورت مثبت این روند را دنبال می‌کند.

«فواد حسین» وزیر خارجه عراق پیش از این از وجود ابتکار عملی برای برگزاری دیداری میان رؤسای جمهور سوریه و ترکیه در بغداد خبر داده بود. وی در گفت‌وگو با شبکه «الحره» آمریکا در حاشیه سفر به واشنگتن اعلام کرد که به همین منظور با مقامات ترکیه و سوریه در ارتباط است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نیز پیشتر با بیان اینکه آنکارا دست دوستی به سمت دمشق دراز کرده است، نسبت به عادی‌سازی روابط با سوریه ابراز تمایل کرد. وی در این باره اظهار داشت: ما دعوت خود را به «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه ارسال می‌کنیم و ممکن است هر لحظه این اتفاق رخ دهد.

اردوغان گفت: امیدواریم بتوانیم روابط ترکیه و سوریه را به وضعیتی که در گذشته بود، بازگردانیم. اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که اگر بشار اسد گامی برای بهبود روابط با ترکیه بردارد، موضع مثبتی در قبال او خواهیم داشت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ